خرید خودرو دست دوم کار آسانی نیست؛ مخصوصا اگر در زمینه ی فنی و مکانیک اطلاعات کافی نداشته باشید. برای این کار کارشناسانی هستند که می توانند به شما در انتخاب خودرو کمک کنند. اما اگر خودتان قصد بازدید و بررسی خودرو را دارید با دقت تمام مواردی که برایتان نوشته ایم را بخوانید. همچنین نکات حقوقی مهمی که هنگام معامله باید به آن توجه کنید را در اختیارتان قرار داده ایم.

هنگام خرید خودرو دست دوم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مکانیک خودرو - خرید خودرو دست دوم

به رنگ بدنه خودرو در خرید خودرو دست دوم دقت کنید

با کارشناسی رنگ و بدنه دقیق، شما می‌توانید؛ اطلاعات کامل در خصوص آن‌چه بر ماشین گذشته را کسب کنید. در این شیوه بررسی، شخص کارشناس با کمک ابزارها و تکیه بر مهارت خود، تمام قسمت‌‌های بدنه را بررسی می‌کند تا متوجه هر گونه صافکاری یا رنگ روی آن شود. اطلاعاتی که از این بررسی به دست می‌آید؛ نشان‌دهنده عمق تصادفات و در نتیجه، تعیین‌کننده قیمت آن است.

بیشتر بخوانید: ٧ نوع هزینه برای معامله خودروی دست دوم/ خرید خودروی دست دوم چه هزینه‌هایی دارد؟

در خرید خودرو دست دوم شاسی ها را با دقت بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید خودرو دست دوم بررسی بدنه است. در بررسی بدنه خودرو باید به نکاتی همچون فرورفتگی، پوسیدگی، رنگ پریدگی، ترک خوردگی، آسیب‌دیدگی جدی، آچارخوردگی، تعویض کاپوت و… دقت کرد. آمار نشان می‌دهد که حدود 20 درصد از خودروهای دست دوم دارای تعویض در گلگیرها، کاپوت، درها یا سقف هستند!

آسیب شاسی خودرو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاسی خودرو تنها در ضربات شدید تغییر شکل می‌دهد که در بسیاری از این ضربات، زاویه چرخ‌ها به‌هم‌ریخته و باعث می‌شود خودرو در هنگام رانندگی به یک سمت متمایل شود. برای اصلاح شاسی باید فرایند شاسی‌کشی انجام شود و در نتیجه خودرو هرگز استقامت قبلی را نخواهد داشت.

خرید ماشین - خرید خودرو دست دوم

قبل از خرید خودرو دست دوم خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید

عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری خودرو را حتما تست کنید. ترمزها را حتما امتحان کنید و اگر مجبور شدید، ترمزها را تا آخر بگیرید، درصورتی‌که خودرو عملکرد ناهماهنگی داشت احتمالا در سیستم ترمزها ضعف وجود دارد. علاوه‌بر این در محیطی امن و در سراشیبی، ترمز دستی خودرو را به سمت جلو و هم رو به عقب تست کنید و مطمئن شوید که صدای جیغ مانند یا غیرطبیعی در هنگام ترمز کردن به گوش نمی‌رسد. به تمام قسمت‌های خودرو به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید؛ در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خویش بازگردد، اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق اتومبیل نیاز به تعمیر دارد.

با دقت تمام موتور خودرو و قسمت‌های برقی خودرو مانند چراغ‌ها، راهنما، بوق، آب پاش و… را بررسی کنید. وجود نشانه‌هایی مثل روغن‌کاری جدید یا لحیم و گاهی اوقات تمیزی غیر عادی زیر درپوش موتور می‌تواند نشان‌دهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد. به صدای موتور هم دقت کنید. متاسفانه برخی از فروشندگان داخل موتور و جعبه دنده خودرو روغن غلیظ می‌ریزند تا صداهای ناهنجار موتور به گوش نرسد. برای شناسایی این مورد، خودرو را روشن کرده و بگذارید مدتی به‌صورت درجا کار کند.

به دود اگزور توجه کنید؛ موتور را روشن کنید و بگذارید تا 5 دقیقه روشن باشد اگر دود خارج شده از اگزور سیاه بود یعنی کاربراتور به درستی کار نمی‌کند، اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است.

رادیاتور را بررسی کنید تا آب از جایی درز نکند، چون در این‌صورت نیازمند تعویض است. برای اطمینان از خراب نبودن رینگ پیستون، میله اندازه‌گیری روغن را بررسی کنید؛ وجود خال‌های مایل به خاکستری رنگ یا قطرات آب روی میله اندازه‌گیری روغن نشان می‌دهد که رینگ پیستون خراب است.

بیشتر بخوانید: گران ترین خودرو های لوکس جهان همراه با تصاویر و مشخصات

میزان کارکرد خودرو را با دقت بررسی کنید

آیا می‌دانید کیلومتر کارکرد 20 درصد از خودروهای دست دوم دستکاری شده است!

از نظر کارشناسان خودرو، میزان متوسط پیمایش خودرو، حدود 20 هزار کیلومتر در سال است. خودروهای با میزان کارکرد بالاتر اغلب برای مصارفی غیر از مصرف شخصی استفاده می‌شوند که البته خرید خودروهای این‌چنینی توصیه نمی‌شود. با توجه به مواردی همچون میزان خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و… تا حدودی می‌توان مقدار کارکرد خودرو را حدس زد، اما چنین مواردی به‌هیچ‌وجه قابل اتکا نیستند و نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از میزان کارکرد واقعی خودرو را به ما بدهند.

متاسفانه شیوه‌های دستکاری کیلومتر خودرو به‌قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به صورت تجربی می‌توان به دستکاری کیلومتر خودرو پی برد. آمار همراه‌مکانیک نشان می‌دهد از هر 5 خودرو حداقل کیلومتر یک خودرو دستکاری شده‌است. پس در این زمینه احتیاط بیشتری کنید.

ماشین کارکرده - خرید خودرو دست دوم

اگر خودرویی به ظاهر تمیز بود ولی قیمت پایینی داشت شک کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید خودرو دست دوم بررسی قیمت خودرو است. خودروهای تمیز با قیمت پایین‌تر از قیمت معمول بازار همواره شک‌برانگیز هستند.

به هیچ وجه سراغ خودروی تصادفی نروید

خودروی تصادفی و زنگزده بعدها میتواند مشکلات جدی برای شما فراهم کند . تصادفهای مربوط به جلوی خودرو ممکن است موجب وارد کردن آسیب به محفظهی موتورشود و دیاق و دستهموتور را از حالت استاندارد خارج کند پس هنگام خرید خودرو دقت کنید که تصادفی نباشد .

برای اینکه بفهمیم خودرویی تصادفی است یا خیر باید از یک متخصص کمک بگیریم زیرا از کلاهبرداران حرفهای بخشهایی از بدنه را کاملا با یک مدل اسقاطی دیگر تعویض و جوشکاری میکنند به طوری که شما نمی توانید با نگاه به خودرو و رنگ آن متوجه تصادفی بودن آن شوید.

خودروی تصادفی که پیش از این یک بار تصادف شدید کرده باشد، نمی تواند در تصادف بعدی از شما و سرنشینان حفاظت کند.

بررسی وضعیت لاستیک ها در خرید خودرو دست دوم اهمیت بالایی دارد

لاستیک کهنه ایمنی خودرو را به خطر می‌اندازد. از طرفی به‌هیچ عنوان نمی‌توان برای لاستیک تاریخ انقضا تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی مانند حرارت، نحوه نگهداری در انبار و شرایط استفاده می‌توانند به‌‌شدت در کاهش عمر لاستیک تاثیرگذار باشند. همین که لاستیک‌ها را به‌صورت چشمی چک کنید و همچنان دارای آج باشد کافی است. حتما لاستیک زاپاس را هم چک کنید.

تعمیر خودرو - خرید خودرو دست دوم

به پوسیدگی‌های زیر خودرو و گلگیر دقت کنید

قسمت‌های زیر و گلگیر خودرو را از لحاظ پوسیدگی بررسی کنید. اگر خودرویی از قسمت زیر پوسیدگی داشته باشد، هنگام بارش باران آب به داخلش نفوذ کرده که باعث ایجاد مشکلات مختلف و اذیت شدن سرنشینانش می‌شود.

حتما با خودروی مورد نظر رانندگی طولانی کنید

تست رانندگی ضمن این‌که نوع سواری خودرو را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند نمایان می‌کند. این موضوع به ویژه در مورد خودروهای خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همانطور که در مقاله بودن یا نبودن ABS، مسئله این است اشاره کردیم، مشخص شد که چطور عملکرد ترمز ABS یک دستگاه خودروی سوناتا مدل 2011 با مشکل روبرو بود و این ایراد تنها در تست رانندگی مشخص شد.

برای خرید خودرو دست دوم تمام آپشن های ماشین را چک کنید

شاید آپشن خودرو برای خریداران ایرانی‌ یک ارزش افزوده محسوب شود، اما بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه وقتی که بدانیم در 5 درصد خودروهای دست دوم آپشن‌ها به درستی کار نمی‌کنند!

• بخاری و کولر را حتما چک کنید. کیفیت پرتاب خروجی کولر را حتما بررسی کنید و ببنید که خودرو گاز کولر دارد یا نه؟

• داخل کابین را به دقت بررسی کنید. وضعیت پوشش صندلی‌ها، سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف‌پاک‌کن، دستگیره درها، چراغ‌ها و… را با دقت چک کنید.

بیمه و تخفیفات آن را بررسی کنید

بیمه‌نامه خودرو را چک کنید. هرچقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه‌نامه بیشتر باشد هزینه بیمه کردن خودرو کمتر می‌شود که به نفع خریدار است. بد نیست بدانید بالاترین درصد تخفیف بیمه ۷۰ درصد است که طی ۷ سال به این عدد می‌رسد. بعد از این مدت نیز درصد بیشتری به تخفیف اضافه نمی‌شود.

تا چندین سال قبل اگر کسی از بیمه‌نامه یک برگ کوپن پاره کرده و استفاده می‌کرد، کل درصد بیمه صفر می‌شد و باید از اول بیمه را شروع می‌کرد. اما امروزه اگر از بیمه‌نامه کوپن استفاده شود تخفیف بیمه صفر نمی‌شود، بلکه با توجه به مبلغ استفاده شده، درصدی از بیمه کم می‌شود. این نکته نیز قابل‌ذکر است که فروشنده هنگام فروش می‌تواند بیمه‌نامه را به خودرو جدید خود انتقال دهد و هیچ منع قانونی در این مسئله وجود ندارد.

فروش ماشین - خرید خودرو دست دوم

گول چرب زبانی فروشنده را نخورید

در بسیاری از موارد دیده شده که فروشنده با هم دستی تعدادی از نزدیکان خود، با ایجاد شلوغ‌کاری در محل خرید خودرو مبنی بر این‌که خودروی موردنظر از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است، خریدار را اغوا کرده و کاری می‌کند که خریدار در خرید خودرو عجله کند.

خرید خودرو دست دوم از واسطه ها به ضرر شما خواهد بود

از خرید خودرو با افراد دلال، ناشناس و واسطه بپرهیزید. سعی کنید محل بازدید خودرو را محل کار یا منزل فروشنده تعیین کنید. همچنین در صورت اقساطی خریدن خودرو قبل از معامله چک کنید خودرو در رهن کمپانی سازنده نباشد.

خوش معامله بودن خودرو را در نظر بگیرید

حقیقت این است که برخی از خودروها با وجود کیفیتی که دارند، انتظار فروش بالاتری دارند، به این معنی که خیلی دیرتر از سایر خودروها به فروش می‌رسند. اما برعکس، خودروهایی هم وجود دارند که اتفاقا بازار بسیار خوبی دارند و سریع فروش می‌روند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت در بین خودروهای تولید و مونتاژ داخل پژو 206 و 207، رنو تندر 90، رنو ساندرو، کیا سراتو سایپا و مزدا 3 نیو و در بین خودروهای خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هیوندای النترا سردمدار خوش معامله بودن هستند. در بین شاسی‌بلندها هم کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه،‌ تیگو 5، جک S5 جزو خوش‌فروش‌های بازار محسوب می‌شوند.

اما در زمینه بدفروش‌ترین خودروهای تولید یا مونتاژ داخل نیز می‌توان به لیفان 820، لیفان x50، ام وی ام 530 و جک J4 اشاره کرد. میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ، انواع مدل‌های جیلی و دی اس و همینطور شاسی‌بلندهای شرکت سانگ‌یانگ نیز از بدفروش‌های وارداتی محسوب می‌شوند. در حالت کلی خودروهای کره‌ای از گروه خودروهای وارداتی، بازار دست دوم داغ‌تری نسبت به سایر خودروها دارند و پس از آن‌ها، خودروهای ژاپنی قرار می‌گیرند. البته این را هم باید مد نظر قرار داد که خودروهای خارجی در بازار دست دوم، با افت قیمت زیادی همراه هستند.

بهترین زمان خرید خودرو دست دوم چه زمانیست؟

معمولا بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم و کارکرده بعد از تعطیلات عید نوروز است. چراکه اکثر فروشندگان قبل از تعطیلات تمامی سرویس‌های خودرو خود را اعم از تعویض روغن موتور، گیربکس، لنت‌ها، شمع و وایر، لاستیک‌ها انجام داده‌اند. بنابراین چنین خودرویی حداقل برای چندین ماه نیازی به سرویس دوره‌ای ندارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌گوییم خرید خودرو را به بعد از تعطیلات عید موکول کنید، کاهش قیمت خودروهاست و علتش این است که خرید و فروش در این مقطع زمانی نسبت به سایر مواقع کمتر است.

توجه داشته باشید زمانی که خودروهای صفر وارد بازار می‌شوند می‌تواند زمان خوب دیگری برای خرید خودرو کارکرده باشد. در این زمان مردمی که قصد خرید خودرو صفر دارند، تصمیم به فروش خودروی قبلی خود می‌گیرند. با این حساب شما می‌توانید با یک قیمت مناسب خودرو کارکرده خریداری کنید.

بررسی سلامت خودرو - خرید خودرو دست دوم

نکات حقوقی مهم برای خرید خودرو دست دوم

مدارک خودرو

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید باید حتما مدارک خودرو را مورد بررسی قرار دهید. قبل از هر چیزی خودرویی خریداری کنید که مدارک موجود به نام صاحب خودرو باشد.

گول دلال ها را نخورید

حتی‌الامکان از دلال‌ها خودرو نخرید، زیرا اکثر عیوب خودرو را پنهان می‌کنند و برای خریدار بازگو نمی‌کنند. دلال‌ها معمولا به ظاهر خودرو رسیدگی می‌کنند و به اصطلاح خودرو را شیک می‌کنند تا به راحتی خودرو را بفروشند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد فروشنده یک دلال است، این بوده که مدارک خودرو به نام خودش نیست که این مشکل شما را به دردسر خواهد انداخت. به همین دلیل بهتر است در همان ابتدا مدارک را چک کنید. مدارکی که باید هنگام خرید خودرو دست دوم بررسی کنید شامل کارت خودرو، برگ سبز (سند مالکیت خودرو)، بیمه‌نامه، معاینه فنی و سند رسمی خودرو می‌شود. نوشته ما در در زمینه دلالی خودرو را بخوانید تا با موارد بیشتر آن آشنا شده و در دام آنها نیفتید.

نوشتن قولنامه

اگر خودرویی را پسندیدید و قصد خرید نهایی داشتید، باید اول قولنامه قانونی با فروشنده بنویسید (نوشتن قولنامه). برای این‌کار به دفتر معاملاتی بروید و قرارداد خود را ثبت کنید. هنگام ثبت قولنامه تمام مواردی که در خودرو وجود دارد را قید کنید. برای مثال اگر فروشنده به شما بگوید که یک در رنگ دارد، باید آن را قید کند، چرا که اگر بعد از مدتی متوجه شدید خودرو کامل رنگ است بتوانید مدعی شوید که فروشنده شما را فریب داده است. در این صورت می‌توانید از او شکایت کرده و خسارت بگیرید. در قولنامه قید کنید که هزینه خلافی و عوارض شهرداری و ثبت سند رسمی به عهده فروشنده است. البته هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

تعویض پلاک

مرحله بعدی شما باید به مرکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کرده و مراحل ثبت پلاک را بگذرانید. در مرکز تعویض پلاک خودرو خلافی خودرو باید توسط فروشنده پرداخت گردد و سایر هزینه‌ها بر عهده خریدار است.

سند خودرو

پس از تعویض پلاک به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرده و سند قطعی خودرو را به نام خود انتقال دهید. هزینه انتقال سند قطعی نیز بر عهده فروشنده است. هزینه عوارض شهرداری را نیز فروشنده در دفترخانه باید پرداخت کند.