اخیرا چهار سیاره سرگردان جدید در فضا کشف شدند که به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخند و به همین خاطر است که به آن‌ها لقب سرگردان را داده اند. تحقیق درباره این سیارات با مدیریت لین مک‌دونالد از دانشگاه منچستر انجام شد و اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۶ توسط تلسکوپ کپلر ناسا جمع آوری شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.

کشف سیارات سرگردان در سیگنال‌های ریزهمگرایی

تلسکوپ کپلر در ماموریت دو ماهه خودش در فضا، هر ۳۰ دقیقه میلیون‌ها ستاره در نزدیکی مرکز کهکشان را برای کشف پدیده ریزهمگرایی گرانشی رصد می‌کرد. پدیده ریزهمگرایی گرانشی از تکنیک‌های مشاهده و رصد برای یافتن ویژگی‌های لنزگرانشی از ستاره تا سیارات‌ فراخورشیدی است که با استفاده از آن می‌توان اجرام فضایی را کاملا مستقل از نوری که برای دیدن به آن‌ها تابیده می‌شود، شناسایی کرد. دانشمندان در این تحقیق توانستند ۲۷ سیگنال کوتاه مدت ریزهمگرایی پیدا کنند که اغلب آن‌ها قبلا رصد شده بودند.

دانشمندان موفق به کشف چهار سیاره سرگردان شدند

چهار سیگنال جدید در این سیگنال‌ها وجود داشت که جزو کوتاه‌ترین سیگنال‌ها بودند. این پدیده‌ها سیگنال‌هایی طولانی که وجود ستاره‌ای را اثبات کنند، همراه نداشتند و همین دلیل دانشمندان را به این تصور رساند که این سیگنال‌های دریافتی حتما از سمت سیارات سرگردان بوده که در نزدیکی ستاره‌ای میزبان شکل گرفتند و کمی بعد از آن جدا شدند.

گفتنی است که تلسکوپ کپلر به منظور رصد و کشف سیاره‌ها به وسیله پدیده ریزهمگرایی طراحی نشده و باید از روش‌های جدید کاهش داده برای کشف سیگنال‌ها در مجموعه اطلاعات این تلسکوپ استفاده کرد.