به گزارش پارس نیوز، 

 و به نقل از دیلی‌میل ، ناسا عنوان کرده است شاید انفجارهای وسیعی که موجب پرتاب طلا، پلاتین و بسیاری از عناصر گرانبهای دیگر در فضا می‌شوند، به طور منظم در حال رخ دادن باشند.

این انفجارهای موسوم به "کیلونوا"(kilonova)، تابش درخشان نور رادیو اکتیو هستند که می‌توانند عناصر مهم بسیاری مانند نقره، طلا، پلاتین و اورانیوم تولید کنند. علت رخ دادن این انفجارهای عظیم، برخورد ستاره‌های نوترونی و در نتیجه، فرستادن ذرات پرانرژی به فضا است.

انفجارهای سیاره‌ای بیش از حد تصور ما رخ می‌دهند

این پدیده، نخستین بار در 16 اکتبر سال 2017 دیده شد. در آن زمان، گروهی از ستاره‌شناسان و فیزیکدانان، نخستین شناسایی موج‌های نور و جاذبه را از منبعی یکسان یعنی برخورد دو ستاره نوترونی گزارش دادند.

اکنون، ستاره‌شناسان رابطه مستقیم این رخداد تاریخی را شناسایی کرده و آن را متداول‌تر از حد تصور دانسته‌اند. "النورا تروجا"(Eleonora Troja)، از دانشمندان این پروژه گفت: این پژوهش، گام بزرگی از یک شیء شناخته‌ شده به سوی دو شیء است.

انفجارهای سیاره‌ای بیش از حد تصور ما رخ می‌دهند

این کشف جدید موسوم به "GRB150101B"، یک انفجار گاما- ری است که در سال 2015 با تلسکوپ فضایی "سوئیفت"(Swift) ناسا کشف شد.

اکتشافات "تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا"(CXO)، "تلسکوپ فضایی هابل"(HST) و "تلسکوپ اکتشافی چنل"(DCT) نشان می‌دهند که GRB150101B، شباهت‌های قابل توجهی با برخورد ستاره‌ای موسوم به "GW170817" دارد که در سال 2017 با "رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری"(LIGO) کشف شد.

انفجارهای سیاره‌ای بیش از حد تصور ما رخ می‌دهند

پژوهش جدید نشان می‌دهد که ممکن است این دو انفجار جداگانه، در واقع با هم ارتباط مستقیم داشته باشند.

تروجا افزود: کشف ما نشان می‌دهد که ممکن است رخدادهایی مانند GW170817 و GRB150101B، عناصر جدیدی تولید کنند و شاید تقریبا متداول باشند.

انفجارهای سیاره‌ای بیش از حد تصور ما رخ می‌دهند

نتایج این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.