تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

یکی از مهمترین عرصه های تولید ، تولید در عرصه فضای مجازی و رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است و پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در این باره از اهمیت فراوانی برخوردار است و کشورهای پیشرفته دنیا سعی می کنند بیشترین پشتیبانی ها را از تولیدات خود در فناوری اطلاعات انجام دهند. در این گزارش با استناد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس (گزارش شواهدی از نحوه حمایت دولت آمریکا از تولید داخلی) به تجربه پشتیبانی های مستقیم و غیرمستقیم دولت ایالات متحده آمریکا در توسعه اپل که امروزه به عنوان یکی از غول های فناوری اطلاعات در دنیا مطرح است می پردازیم. در گزارش مرکز پژوهش های مجلس چنین آمده است:

آیفون اغلب به عنوان مصداقی از نتیجه موفقیت آمیز برچیدن دست دولت و در نتیجه شکوفا شدن کارآفرینان نخبه شناسانده می شود. این در حالی است که بر خلاف تصور عمومی، توسعه ویژگی هایی که آیفون به ثمره آنها یک تلفن هوشمند شده، توسط دولت و یا منابع مالی آن صورت گرفته است.

شرکت اپل در حالی که به پیمودن مرزهای به نظر بی انتهای انقلاب دیجیتالی و صنایع الکترونیکی مصرفی ادامه می دهد، در خط مقدم معرفی محبوب ترین محصولات الکترونیکی جهان است. محبوبیت و موفقیت محصولات اپل مثل آیپد، آیفون و آیپاد چشم انداز رقابتی در فناوری های موبایلی و ارتباطاتی را تغییر داده اند. در کمتر از یک دهه محصولات الکترونیکی مصرفی شرکت با ایجاد رکورد سود 26 میلیارد دلاری در سال 2011 به لحاظ جایگاه شرکت در میان باارزش ترین شرکت ها در جهان کمک کرده اند.

خانواده محصولات آی او اس (IOS) جدید موفقیت بزرگی را برای شرکت به ارمغان آورده، اما آنچه که برای مصرف کنندگان نسبتا ناشناخته باقی می ماند این است که هسته اصلی تکنولوژی که در محصولات نوآورانه و جدید اپل استفاده شده است، در واقع نتایج دهه ها حمایت دولت آمریکا از نوآوری است. در حالی که محصولات اپل، طراحی زیبا و یکپارچگی بی عیب و نقصشان را به نبوغ استیو جابز و تیم عالی اش مدیونند، اما تقریبا همه پیچیده ترین یا پیشرفته ترین تکنولوژی ایجاد شده در آیپد، آیفون و آیپاد مکررا مورد غفلت واقع می شوند و موفقیت تلاش های تحقیقاتی و حمایت مالی دولتی و نظامی نادیده گرفته می شوند. در واقع در صورت عدم انجام سرمایه گذاری های اجتماعی وسیع دولت از قبیل اینترنت، چی پی اس، صفحات لمسی و تکنولوژی های دیگر، تمامی ویژگی های نبوغ استیو جابز در نهایت به خلق اسباب بازی های جدید منجر می گردید و خبری از محصولات مبتکرانه ای مانند آیپد و آیفون نبود. نبوغ اپل اساسا ناظر بر ابداع تکنولوژی ها و ابزارهای جدید نبوده است، بلکه نبوغش در بازچینش آنها در قالب چارچوب های مبدعانه جدید است. این مساله عامل اصلی پایین بودن سهم مخارج تحقیق و توسعه نسبت به فروش شرکت اپل در مقایسه با رقبای خود است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

در طول مدتی قبل از اینکه اپل محصولات خود را تحت پلتفروم آی او اس به راه بیاندازد، اپل حمایت های دولتی مستقیم و یا غیرمستقیم عظیمی را دریافت کرد که در سه ناحیه اصلی تقسیم بندی می شوند:

  1. سرمایه گذاری مستقیم سهام در طی مراحل ابتدایی ایجاد و رشد
  2. دستیابی به تکنولوژی هایی که از برنامه های تحقیقاتی بزرگ دولت، نوآوری های نیروهای نظامی، قراردادهای خرید عمومی یا نهادهای تحقیقاتی عمومی منتج شدند که همگی توسط منابع مالی فدرال یا دولتی پشتیبانی شده اند.
  3. تدوین سیاست های مالیاتی، فناوری یا تجاری که شرکت های ایالات متحده آمریکا مانند اپل را حمایت می کند که به آنها اجازه داد تا تلاش های نوآورانه شان را در مدت زمانی که چالش های ملی و یا جهانی مانع از پیشرو ماندن شرکت های آمریکایی می شوند یا باعث شوند آنها در رقابت برای گرفتن بازارهای جهانی عقب بیفتند را حفاظت کند.

هنگامی که اپل در سال 1976 برای فروش کامپیوترهای شخصی اپل 1 شکل گرفت، تکنولوژی های کلیدی محصول از طریق سرمایه گذاری های عمومی ساخته شدند که در صنعت کامپیوتر در طی دهه 1960 تا 1970 ایجاد شدند. این پیشرفت مهم، نتیجه تحقیقاتی بود که در همکاری های مختلف عمومی خصوصی در آزمایشگاه های دولتی از جمله دارپا، ای تی اند تی، بل، زیراکس پارک، شاکلی و فرچایلد انجام شد. برای مثال میکروچیپ ها که برای پردازش حجم وسیعی از اطلاعات جای دهی این اطلاعات در حافظه آیفون به کار رفته اند، مدیون برنامه های فضایی و نظامی ایالات متحده آمریکا هستند. به طوری که نیروهای هوایی و ناسا به عنوان تنها مشتریان این مدارها، واحدهای پردازش اولیه خود را بر اساس آنها ساخته و قراردادهای دفاعی آنها وجوه مورد نیاز را برای توسعه صنعت نوپای ریزپردازنده ها فراهم ساخت. همچنین زیربنای تکنولوژی های اینترنت توسط سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع در دهه 1960 و 1970 توسعه و تأمین مالی شد و نیز قابلیت ویژه آیفون یعنی دستیار شخصی مجازی (سیری) توسط سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته (دارپا) وزارت دفاع توسعه یافت.

همچنین به لحاظ پشتیبانی های مالی براساس مدارک اداره خزانه داری، در سال 2008 شرکت های آمریکایی نظیر اپل، در مجموع درخواست رقمی بالغ بر 8.3 میلیارد اعتبار مالیاتی جهت تخصیص به مخارج تحقیقاتی و آزمایش های خود نموده اند. طبق شواهد، اپل از سال 1996 تا به امروز در مجموع رقمی بالغ بر 412 میلیون دلار اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مختلف را از دولت این کشور درخواست کرده است.