در پست جدیدی که یکی از مقامات فیسبوک با نام Alex Shultz منتشر کرده این مجموعه مدعی شده که بیشتر پستی که کاربران در این شبکه اجتماعی مشاهده می‌کنند هیچ محتوای سیاسی در خود ندارد.

الکس شالتز که مسئولیت بررسی و تحقیقات فیسبوک را بر عهده دارد طی پست اخیر خود نوشت: "بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده، محتوای سیاسی منتشر شده در شبکه اجتماعی ما تنها ۶ درصد پست‌هایی که کاربر می‌بیند را به خود اختصاص می‌دهد. این آمار شامل پست دوستان و صفحات مختلف نیز می‌شود و محدود به تبلیغات نیست".

وی همچنین اظهار داشت مجموعه‌هایی که با استفاده از داده‌های شرکت فیسبوک میزان محبوبیت نوع خاصی از محتوا را مشخص می‌کنند دقیق نیستند. بر اساس باور الکس شالتز با وجود آن که برخی پست‌‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند اما این امر مشخص نمی‌کند که بیشتر کاربران چه نوع محتوایی را در فیسبوک مشاهده می‌کنند.

عدم دسترسی رسانه‌ها به داده‌های شرکت فیسبوک

شالتز در پست منتشر شده نوشت: "چنین شرکت‌‌های تحقیقاتی می‌توانند از داده‌های ما تنها برای مشخص کردن میزان لایک، نظر و بازنشر پست‌های مختلف با محتوای مشخص استفاده کنند اما داده‌های ما که در دستان آن‌ها قرار دارد برای تشخیص میزان دیده شدن پست توسط کاربران طراحی نشده است".

طبق عقیده وی بخش Reach که برای هر صفحه فیسبوک مشخص شده توضیح دقیق‌تری از میزان بازدید‌های یک مجموعه و محتوایی که کاربر می‌بیند می‌دهد. با وجود دسترسی شرکت‌های تحقیقاتی به برخی داده‌‌های این شبکه اجتماعی، شرکت فیسبوک هیچ‌ وقت تمامی اطلاعات برنامه خود را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و در نتیجه شرکت‌های تحقیقاتی قادر به ارائه اطلاعات دقیق نیستند.

به دنبال انتخابات آمریکا بسیاری از مجموعه‌ها تلاش دارند داده‌‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند اما از طرف دیگر شرکت فیسبوک تمایلی به همکاری ندارد. این مجموعه تنها مدعی است که تعداد زیادی از کاربران شاهد پست‌های انتخاباتی و سیاسی نبوده‌اند.