شان پارکر مؤسس سایت اشتراک فایل "نپستر" و اولین مدیر سایت فیسبوک است. او از طریق فیسبوک میلیاردر شده ولی حالا درباره پیامدهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هشدار می‌دهد.

پارکر می‌گوید شبکه‌های اجتماعی به معنای واقعی کلمه برخوردهای اجتماعی ما را تغییر می‌دهد و تماس و ارتباط افراد با یکدیگر را دگرگون می‌کند. او همچنین تاکید می‌کند: «احتمالا به کارایی شما هم صدمه می‌زند و خدا می‌داند که این شبکه‌های اجتماعی با فکر و ذهن فرزندانمان چه می‌کند.»

به گفته مدیرعامل سابق فیسبوک، در ابتدای فعالیت شبکه‌های اجتماعی همیشه این پرسش مطرح بوده که چقدر می‌توان از وقت کاربران این شبکه‌ها گرفت و بیشترین توجه آنها را هم جلب کرد.

پارکر می‌افزاید برای رسیدن به این هدف، فیسبوک سعی می‌کرد اعضایش به نوشته‌هایی که در فیسبوک گذاشته می‌شد واکنش نشان دهند. به دنبال آن اعضای فیسبوک تشویق می‌شدند بیشتر بنویسند و واکنش نشان دهند. فیسبوک از این طریق تلاش می‌کرد انگیزه ایجاد شود و اعضای آن بیشتر بنویسند.

فیسبوک دو میلیارد نفر عضو دارد

به گفته رئیس قبلی فیسبوک این مکانیزم به نوعی تائیدی برای افراد در جامعه است. اما پارکر این موضوع را به عنوان "استفاده از ضعف روحی انسان" تعبیر می‌کند. او در توضیح آن می‌گوید، همچنان که هکرها از نقاط ضعف نرم‌افزارها و سیستم‌ها استفاده و نفوذ می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی هم در جستجوی ضعف‌های انسانی و استفاده از آنها هستند.

مخترعان رسانه‌های اجتماعی چون مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک، کوین سیستروم از اینستاگرام و خود "شون پاکر" با پیامدهای شبکه‌های اجتماعی آشنا بودند. شون پارکر می‌گوید، قبلا او به آن دسته از دوستانش که درباره شبکه‌های اجتماعی شک و تردید داشتند، می‌گفته است، "سرآخر ما شما را هم وارد شبکه‌های اجتماعی خواهیم کرد". اما اکنون خود پارکر دیگر سراغ شبکه‌های اجتماعی نمی‌رود.

سود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فیسبوک در سه ماه

بنابه داده‌های فیسبوک در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر حداقل یک بار در ماه در فیسبوک فعال هستند. در سه ماهه گذشته، این شبکه توانست ۷۹ درصد از سود خود را بخاطر تبلیغات افزایش دهد. اکنون سود این شرکت در ظرف سه ماه از مرز ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گذشته است.