یگان هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن انواع هواناوها، بالگردها و هواپیماهایی همچون «سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، «سیکورسکی اس‌اچ-۳»، «میل-۱۷»، «بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲»، «هواپیمای فوکر ۲۷»، «داسو فالکون ۲۰» و «بالگرد ۲۰۶» مقتدرانه در تأمین امنیت نظامی کشورمان به ایفای نقش پرداخته و همچنان هم می‌پردازد و اسکادران هوادریای کشورمان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مختلف این یگان برعهده دارند.

سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون

«سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، یک بالگرد حمل‌ونقل سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است.

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران سی‌استالیون بالگردی است از خانواده بالابر و حمل‌ونقل سنگین که برای استفاده سپاه تفنگ‌داران آمریکا طراحی و توسعه یافته‌است. این بالگرد هم‌اکنون علاوه بر کشورمان در نیروی هوایی آمریکا (مدل اچ‌اچ-۵۳) در حال خدمت است.

هم‌چنین این بالگرد به اژدهای دریایی معروف است. این بالگرد قابلیت اجرای مأموریت‌های گشت خطوط، آمبولانس دریایی، گارد ساحلی، امداد و نجات دریایی و عملیات آبی و خاکی را دارد. نیروی دریایی با استفاده از این بالگرد توانست در رزمایش ولایت ۹۵ برای نخستین بار عملیات مین‌روبی ترکیبی صوتی و مغناطیسی را با موفقیت انجام دهد که مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت. این فناوری امروز تنها در اختیار دو کشور ایران و آمریکاست.