به گزارش پارس نیوز، 

پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

سالگرد ۵۰ سالگی آپولو ۷

فضانوردان، سالگرد ۵۰ سالگی آپولو ۷ را ۱۱ اکتبر جشن گرفتند. آپولو ۷ (Apollo ۷) قسمتی از پروژه آپولو ناسا برای آماده‌سازی فرود انسان بر سطح کره ماه بود. این سفر ناسا در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۶۸ بوقوع پیوست و فضانوردان آن "والتر شیرا"، "دون آیزلی" و" والتر کانینگهم" بودند. خدمه آپولو ۷ نخستین پخش زنده تلویزیونی از یک سفینه سرنشین‌دار آمریکایی را مخابره کردند.

پرتاب ناموفق موشک روسی "سایوز"

موشک روسی "سایوز"(Soyuz) که در روز پنجشنبه(۱۱ اکتبر) سقوط کرد، موفق به فرستادن دو خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی نشد. تصویر فوق اندکی پس از پرتاب موشک سایوز از "پایگاه فضایی بایکونور" در قزاقستان ثبت شده است. پس از آنکه یکی از تقویت کننده‌های موشک در حین پرتاب، از کار افتاد، عملیات پرتاب با مشکل مواجه شد و سپس خدمه به زمین بازگشتند.

فرود موفق فالکون ۹

شرکت "اسپیس‌ایکس" برای اولین بار موشک فالکون ۹ را در سواحل غربی کالیفرنیا فرود آورد.

چند سالی است که شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) در حوزه پرتاب ماهواره بسیار قدرتمند عمل کرده‌ است و مسئله فرود راکت‌ها به مناطق گوناگون را به یک رویداد معمولی تبدیل کرده‌ است.

این برای اولین بار است که "فالکون۹" روی سواحل غربی آمریکا فرود می‌آید.

در این ماموریت، موشک "فالکون ۹"، ماهواره "SAOCOM ۱A" را به ارتفاعات کم مدار زمین فرستاد.

"فالکون ۹" از پایگاه نیروی هوایی "وندنبرگ"(Vandenberg Air Force Base)  پرتاب شد.

نقص فنی هابل

هفته پیش ناسا اعلام کرد، یک نقص فنی موجب شده است که فعالیت‌های علمی تلسکوپ فضایی هابل(Hubble) متوقف شود.

در هفته گذشته یکی از ژیروسکوپ‌های هابل خراب و وارد "حالت ایمن" شد.

هابل ۳ ژیروسکوپ به عنوان پشتیبان همراه خود دارد که یکی از آنها دچار نقص فنی شده است. تمام فعالیت‌های تلسکوپ فضایی هابل توسط پایگاه‌های زمینی کنترل می‌شوند. نقطه مرکزی تمام عملیات‌ها تیم عملیات پرواز است که در مرکز پرواز فضایی "گودارد" واقع در "مریلند" قرار دارد.

"هابل" یک برنامه مشترک میان "ناسا" و "آژانس فضایی اروپا" است.

مقامات ناسا معتقدند قرار گرفتن "هابل" در وضعیت ایمن به معنی اتمام فعالیت‌های آن نیست و ناسا قصد دارد دوباره آن را فعال کند.