به گزارش پارس نیوز، 

اخبار

از سی دی گرفته تا اولین تلفن‌های همراه ، دهه ۱۹۸۰ زمان تولد محصولات مرتبط به تکنولوژی بود ، امروز می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم…

واکمن‌های سونی

شاید هیچ تکنولوژی همانند واکمن نتوانست دنیا را تغییر دهد.

این دستگاه در ایالت متحده و بریتانیا در دهه ۱۹۸۰ عرضه شد و کاربران می‌توانستند که به هر آهنگی که علاقه داشتند گوش دهند.می‌توان گفت که واکمن نمونه اولیه iPod است که در آن زمان ارائه شد.

قیمت این دستگاه‌ها حدودا بین ۱۵۰ دلار که با قیمت الان ۵۰۰ دلار بود.این دستگاه همچنین یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های آن زمان بود.

سی دی

اگر شما واکمنی برای اجرای کاست‌های خود ندارید با آمدن سی‌دی‌ها این مشکل به‌طور کامل برطرف شد.

این پروژه توسط شرکت سونی و فیلیپس در سال ۱۹۸۲ اجرایی شد.

ویندوز مایکروسافت

پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سیستم ‌عامل در جهان سال‌های اولیه ده ۱۹۸۰ به بازار عرضه شد و نام آن ویندوز ۱.۰ بود.

این سیستم که برای رقابت با ورژن اپل طراحی‌شده بود با ورژن هایی که ما از آن به یاد داریم کاملا متفاوت بود.

این ورژن تلاش بسیاری داشت که بخشی از MS-DOS  باشد و در کنار ساختار خود برنامه‌هایی مانند Paint ، Control Panel  و Notepad نیز در آن گنجانده‌شده بود.

اپل مکینتاش

شاید دستگاه‌های اپل جز سردم داران دستگاه‌های تکنولوژی باشد اما در آن زمان تازه‌کار خود را آغاز کرده بود.

دستگاه مکینتاش اولین بار در سال ۱۹۸۴ فروش خود را شروع کرد که توسط استیو جاب طراحی‌شده بود.

 IBM 5150

نسل کامپیوترهای خانگی صرفا توسط شرکت اپل خلاصه نمی‌شد و شرکتی به نام IBM مدل مخصوص به خود را روانه بازار کرد.

این دستگاه دارای مشخصات ۶۴ کیلوبایت رَم و یک پردازنده ۱۶ بیتی بود و قیمت آن‌هم ۲۰۰۰ دلار بود. این کامپیوتر خانگی توانست کاربران زیادی را به خود جلب کند.

نبرد دستگاه‌های VHS و Betamax

جنگ سرد را فراموش کنید ، جنگی دیگر در زمینه ویدئوهای خانگی به وجود آمده بود.

دستگاه‌های VHS و Betamax در تلاش بودن تا بازار ویدئوهای خانگی را تصاحب کنند.

این سرمایه‌گذاری باعث شد تا عرضه این دستگاه برای منازل بیشتر شود و همچنین این راه را برای دستگاه‌های بخش DVD و سینما خانگی راحت‌تر کرد.

The Clapper

ایده‌های نوین برای خانه‌های هوشمند از همان دهه افزایش‌یافته بود اما تاریخ نشان می‌دهد که اولین ایده در سیستم خانه‌های هوشمند در همان سال‌ها منتشر شد و نام آن Clapper بود.

این دستگاه به کاربران این اجازه را ارائه می‌کرد که بتوانند سیستم روشنایی منزل خود را تنظیم کنند. این استفاده در بین برنامه‌های تلویزیونی به‌شدت دیده می‌شد.

تلفن همراه موتورولا DynaTAC 8000x

تلفن‌های همراه امروزه در همه‌جا دیده می‌شود که دیگر تصور اینکه کسی تلفن همراه نداشته باشد سخت به نظر می‌رسد.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی اولین تلفن‌های همراه توسط موتورولا منتشر شد و نام آن DynaTac 8000x بود.

توضیحاتی در مورد موتورولا

موتورولا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی آمریکایی درزمینه ی ساخت سخت‌افزار، ریزپردازنده، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی بود که در ژانویه ۲۰۱۱ به دلیل ورشکستگی به دو شرکت «موتورولا سلوشنز» و «موتورولا موبیلیتی» تقسیم شد. این شرکت، به‌غیراز صنایع مخابراتی، در ساخت پردازنده‌های کامپیوتری نیز فعالیت داشت. سری ۶۸۰۰۰ (۱۶ بیتی) و،۶۸۰۲۰، ۶۸۰۳۰ و ۶۸۰۴۰ (۳۲ بیتی) از معروف‌ترین پردازنده‌های تولیدی سیسک (CISC) این شرکت می‌باشند. در دهه ۹۰ میلادی، شرکت موتورولا به همراه آی بی ام و شرکت کامپیوتری اپل خانواده پردازنده‌های معروف ریسک (RISC) پاور پی‌سی (PowerPC) را تولید کردند که استفاده از آن‌ها در کامپیوترهای مکینتاش تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۴ این شرکت بخش تولید پردازنده خود را به شرکت فری اسکیل فروخت و تمام فعالیت خود را متوجه صنایع مخابراتی نمود.

دستگاه‌های بازی Zx و Commodore 64

اگرچه شروع کنسول‌های بازی را ما با آمدن شرکت‌های سونی ، سگا و نینتندو می‌شناسیم.این دهه جز دوران طلایی برای طرفداران و برنامه نویسان بود.

دو دستگاه ZX Spectrum و Commodore 64 توانستند پنجره‌های جدیدی از بازی را به دنیا معرفی کردند.

این دو دستگاه به‌خوبی توانستند بازار را به دست بگیرند و کیفیت بازی‌های آن‌ها در آن زمان کاربران زیادی را به خود جذب کرد.

 Game Boy

شاید دیدن این دستگاه‌ها امروزه عادی باشد اما شروع قدرتمند این دستگاه در سال ۱۹۸۹ با برند نینتندو بود.

افراد گیر دیگر مجبور نبودند خود را در اتاق‌خواب خود حبس کنند تا به بازی بپردازند و به‌راحتی می‌توانستند در بیرون از منزل هم‌بازی خود را ادامه دهند.

بازی‌های بسیاری در این زمینه منتشر شد که توانست مخاطبین بسیاری را جذب کند و کاربران ساعت‌های زیادی را به بازی با این دستگاه‌ها بپردازند.

توضیحاتی در مورد شرکت نینتندو

نینتِندو شرکت چندملیتی تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای است، که در سال ۱۸۸۹ در شهر کیوتو، ژاپن تأسیس شد. در آن زمان نینتندو کارت‌های بازی موسوم به هانافودا تولید می‌کرد. این شرکت مدتی به سرویس کرایه اتومبیل و اجاره منزل روی آورد اما درنهایت فعالیت خود را روی بازی‌های کامپیوتری منحصر کرد. بازی‌های ماریو، پوکمون و افسانه زلدا از معروف‌ترین بازی‌های شرکت نینتندو هستند.

اکنون حدود ۱۲۶ سال از عمر شرکت نینتندو می‌گذرد و در این سال‌ها طرفداران زیادی در دنیا دارد که هیچ‌وقت بازی‌های این شرکت را از یاد نمی‌برند. منبع نینتندو از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌آید و گفته می‌شود، سومین شرکت ارزشمند ژاپن است. ارزش این شرکت ۸۵ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. درواقع قدیمی‌ترین شرکت بازی‌سازی هست. چیزی که نینتندو را معروف کرد شخصیت دوست‌داشتنی سوپر ماریو بود.