به گزارش پارس نیوز، 

محققان دانشگاه پوردو با استفاده از یک لیزر قدرتمند توانستند یک شی چرخنده دمبل شکل میکروسکوپی را که می‌تواند با سرعت ۶۰ میلیارد دور در دقیقه بچرخد اختراع کنند؛ این سریعترین شی چرخنده است که تا کنون در دنیا ساخته شده است.

این شی که ساخته دست بشر است در آزمایشگاه دانشگاه پوردو ساخته شده است. این روتر میکروسکوپی از دو نانو ذرات سیلیکونی تشکیل شده که به شکل یک دمبل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هنگامی که با نور لیزر به آن ضربه زده می شود، چرخشی به میزان ۶۰ میلیارد دور در دقیقه ایجاد می کند.

محققان این نانو دمبل را در یک اتاق خلاء قرار دادند و با استفاده از یک موچین نوری آن را شناور می کنند. این تنظیمات شامل پرتو نور لیزر در اهداف پایین است که می تواند یک نیروی دافعه ایجاد کرده و ذرات را در هوا تعلیق کند. دانشمندان می‌تواند این لرزش را با استفاده از یک لیزر که به صورت خطی قطبی شده است، هدف قرار داده یا با اعمال قطبیت مدور آن را می‌چرخانند.

با استفاده از روش دوم، تیم چرخش دمبل را تا ۶۰ میلیارد دور در دقیقه انجام می دهد. این چرخش در واقع ۱۰۰ برابر سریعتر از رکورد قبلی برای سریعترین چرخش با کمک اشیا ساخته دست بشر است که پیش از این توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه سنت اندروز و با استفاده از ذرات مشابه به انجام رسیده بود.

اما فایده این سیستم در چیست؟ مزیت این کار در این است که به دانشمندان کمک می کند دنیای تاریک فیزیک کوانتومی را عمیقتر مطالعه کنند. چرخش این ذرات کوچک می تواند به محققان کمک کند که اصطکاک خلاء را اندازه گیری کنند، در حالیکه دمبل های ارتعاشی می توانند به عنوان تعادل پیچشی برای مطالعه گرانش و آنچه که در خلاء اتفاق می افتد مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله ای در این خصوص در مجله Physical Review Letters منتشر شده است. نویسنده این مقاله می نویسد: مردم فکر می کنند که هیچ چیزی در خلاء وجود ندارد، اما در علم فیزیک ما می دانیم که چنین چیزی واقعاً وجود ندارد و در واقع خلاء حقیقتاً خالی نیست. ذرات مجازی زیادی حتی در خلاء وجود دارند که می توانند مدت کوتاهی باقی بمانند و سپس ناپدید شوند. کشف این دستگاه چرخنده نیز در واقع برای کشف این حقیقت است که بدانیم واقعاً چه چیزی اتفاق می افتد و به همین دلیل می‌خواهیم تعادل پیچشی حساس با کمک این دستگاه ایجاد کنیم.