به گزارش پارس نیوز، 

ساعت های هوشمند چند سال گذشته پا به دنیای تکنولوژی گذاشتند و افراد زیادی نیز به سرعت جذب آنها شده و صف های طولانی برای خرید این گجت های دوست داشتنی شکل گرفت. در کنار نمایش زمان که وظیفه اصلی ساعت های هوشمند به حساب می آید، نشان داده شدن نوتیفیکیشن ها نیز یکی از مزیت های این گجت ها به حساب می آید. در برخی مشاغل، استفاده از تلفن های هوشمند به عنوان یکی از نکات مهمی است که روسا به شدت روی آن حساس هستند، لذا شما می توانید به کمک ساعت های هوشمند و بدون نیاز به خارج کردن مداوم گوشی از جیب، نوتیفیکیشن های دریافتی را چک کنید.

Android Wear که اخیرا با نام Wear OS از آن یاد می شود، چندی بعد از معرفی ساعت های هوشمند رونمایی شد، اما هر جا که اسمی از اندروید می آید، نگرانی کاربران به طرز وحشتناکی نسبت به ارائه آپدیت های نرم افزاری افزایش پیدا می کند. اما سیستم عامل AsteroidOS به عنوان یک پلتفرم متن باز و مستقل قصد دارد تا تمامی این محدودیت ها را کنار زده و آرامش و امنیت را به کاربران بازگرداند.

سیستم عامل AsteroidOS به صورت کامل بر اساس GNU و تکنولوژی استفاده شده در لینوکس طراحی شده و به صورت ابتدایی، می توان تجربه به دست آمده از اسپارتان را توسط آن کسب کرد. این پلتفرم به صورت پیش فرض حاوی اپلیکیشن هایی مانند تقویم، ماشین حساب و آب و هواست و در کنار آن، از امکان نمایش نوتیفیکیشن ها نیز برخوردار است. در حال حاضر سیستم عامل AsteroidOS به عنوان یک پروژه ای به حساب می آید که در ابتدای راه است، اما مطمئنا در آینده نزدیک می تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. این موضوع زمانی کاملا مشخص می شود که آن را با پلتفرم هایی مانند واچ او اس، ویر او اس و تایزن مقایسه کنیم.

سیستم عامل AsteroidOS در نگاه کلی: سادگی به صورت کامل

پلتفرم جدید به صورت کامل بر پایه سادگی راه اندازی شده است. مانند Wear OS، اکثر کارها از طریق سوایپ انجام می شود. با روشن شدن صفحه نمایش با واچ فیس ها روبرو می شویم که با آنلاک شدن دستگاه، به صفحه هوم می رسیم. با کشیدن انگشت به سمت بالا، دراور اپلیکیشن ها را می بینیم، منوی سریع تنظیمات از طریق سوایپ به سمت پایین ظاهر می شود، برای دسترسی به تقویم باید انگشت خود را به سمت راست بکشید و نوتیفیکیشن ها نیز با کشیدن انگشت به سمت چپ نمایش داده می شوند.

نوشته های داخل این سیستم عامل به صورت کاملا نازک دیده می شوند، اما مشکل آنچنان زیادی با خواندن آنها نخواهید داشت، چرا که بکگراندی با کنتراست بالا برای آن در نظر گرفته شده است. اگر در یک کلام بخواهیم رابط کاربری سیستم عامل AsteroidOS را توصیف کنیم، باید بگوییم که هیچ گونه اثری از تجمل گرایی در آن دیده نمی شود. برای انجام وظایف مختلف هیچ انیمیشن خاصی در نظر گرفته نشده، اما ترنزیشن هایی که میان صفحات مختلف طراحی شده به صورت کاملا روان اجرا می شود.

سیستم عامل AsteroidOS

از آنجا که در مورد سیستم عامل ساعت هوشمند صحت می کنیم، بیاید سراغ نوتیفیکیشن ها برویم. پیام های هشدار به صورت کاملا دقیق و منظم روی سیستم عامل AsteroidOS به نمایش در می آیند و اگر هر یک از نوتیفیکیشن ها را نادیده بگیرید، می توانید مطمئن باشید که این اتفاق تنها روی ساعت هوشمند شما رخ می دهد و خللی در عملکرد آن روی گوشی به وجود نمی آید.

به عنوان مورد دیگر به سراغ اپلیکیشن ها می رویم. در سیستم عامل AsteroidOS شما تنها با اپلیکیشن های زیر روبرو می شوید:

    تقویم

    آلارم

    ماشین حساب

    موزیک

    تنظیمات

    تایمر

    آب و هوا

    کرونومتر

هر یک از اپلیکیشن های یاد شده با ظاهری بسیار ساده همراه شده اند که در نگاه اول، دل کاربر را می برد. صفحات مختلفی که برای هر اپلیکیشن طراحی شده، از سادگی زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود کار با آنها فوق العاده راحت باشد. به عنوان مثال اپلیکیشن آب و هوا با 5 صفحه مختلف همراه است که پیش بینی وضعیت آب و هوای روزهای اخیر را به نمایش می گذارد.

سیستم عامل AsteroidOS

در سیستم عامل AsteroidOS رویدادهای تقویم متأسفانه با گوشی شما سینک نمی شود و این قضیه را باید شخصا به صورت جداگانه روی ساعت هوشمند وارد کنید. اگر اتفاقات روزمره زندگی تان آنچنان زیاد نیست، با مشکل قابل توجهی روبرو نمی شوید، اما اگر اپلیکیشن تقویم شما از اتفاقات مختلف پر شده است، ظاهرا سرنوشت سخت و پیچیده ای در انتظار شما خواهد بود.

برای تایپ کردن در سیستم عامل AsteroidOS تنها کافی است حروف مورد نظر را با دستان خود روی نمایشگر بکشید، اما بد نیست بدانید که برخی مواقع این پلتفرم در تشخیص دست خط شما با مشکل مواجه می شود و به مرور می توانید با نحوه تایپ دقیق آشنا شوید. به عنوان مثال هنگام تایپ حرف e با حرف l روبرو می شوید یا برای وارد کردن خط فاصله، یک خط از سمت چپ تا راست صفحه را خواهید دید.

عمر مفید باتری: فوق العاده در یک کلام!

زمانی که یک فریمور جدید را در قالب رام روی دستگاه خود نصب می کنید، عمر باتری آن به عنوان یکی از نگرانی ها به حساب می آید. در سیستم عامل AsteroidOS عمر مفید یک روزه دستگاه به عنوان یک مقوله پیش پا افتاده به حساب می آید. به دلیل نبودن قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display)، عمر مفید باتری این پلتفرم فوق العاده است. البته بد نیست بدانید که قسمتی از این موضوع به دستگاه مورد نظر بر می گردد، به عنوان مثال در صورت نصب این پلتفرم روی Gear S3 یا LG Watch Urabane، نمی توانید عملکرد یکسانی را از آنها انتظار داشته باشید.

سیستم عامل AsteroidOS

جمع بندی: پروژه ای جذاب که مسیر طولانی را در پیش دارد

سیستم عامل AsteroidOS یک محصول نرم افزاری شگفت انگیز است که می توان آن را به هر فردی توصیه کرد. استفاده از آن، شما را یاد اولین نسخه های Android Wear می اندازد. به عنوان بهترین قابلیت، می توان به روان بودن و پایداری آن اشاره کرد. بزرگ ترین ایراد پلتفرم استروید او اس را می توان عدم پویا بودن نوتیفیکیشن ها دانست که باعث می شود تا استفاده روزمره از آن بسیار سخت شود؛ چرا که یکی از مزیت های ساعت های هوشمند، بهره مند بودن آن از نوتیفیکیشن هاست.

در حال حاضر برخی قابلیت ها مانند نمایشگر همیشه روشن، دسته بندی نوتیفیکیشن ها، سینک شدن رویدادهای تقویم و همچنین دستیار صوتی به عنوان برنامه آینده در وبسایت سیستم عامل AsteroidOS درج شده است.