به گزارش پارس نیوز، 

 شاید واژه جاسوسی تعریف درستی از این مسئله نباشد و سرقت اطلاعات محرمانه تعریف بهتری باشد، اما اگر این سرقت از شرکت بزرگی چون اپل انجام شود، تبدیل به موضوع مهم و تعریف متفاوت تری به نام جاسوسی می شود.

 این دقیقا موردی که برای یکی از مهندسین پیشین شرکت اپل اتفاق افتاد و این مهندس به جرم نشت اطلاعات و جاسوسی برای شرکتی دیگر توسط پلیس دستگیر شد. اپل او را متهم به سرقت اطلاعات حساس شرکت حول یکی از مخفیانه ترین و مهمترین پروژه های اپل یعنی خودروهای خودران کرده است.

مظنون این پرونده فردی به نام ژیائولانگ ژانگ است که سال ۲۰۱۵ کار خود را به عنوان مهندس سخت افزار در پروژه فوق سری خودروهای خودران اپل اغاز کرد. آوریل امسال بود که او به مسئولین شرکت اپل اطلاع داد به علت بیماری مادرش می خواهد به کشور خود چین برگردد. در حالی که به مافوق خود گزارش متفاوت تری داده بود و به او گفته بود که برای کار کردن در شرکت XMotors می خواهد به چین برگردد.

این فرد در حالی که چند روز مانده بود تا از اپل برای راه اندازی یک استارت اپ چینی به نام XMotors برود، به سرقت اسرار صنعتی مربوط به پروژه خودرو خودکار متهم شد. او اکنون تحت بازداشت است و با خطر محکومیت به ده سال حبس و پرداخت جریمه ۲۵۰ هزار دلاری مواجه است.

واقعیت این است که استارتاپ چینی XMotors یک استارتاپ چینی است که در زمینه خودروهای الکتریکی و تکنولوژی خودران در حال رقابت با اپل است. تیم امنیت شرکت اپل که مسئول بررسی بخش آیفون و لپ تاپ هاست متوجه مسئله ای شد و آن دانلودهایی با حجم گسترده در ماه های مارس و آوریل بود که این دانلود شامل اطلاعات و داده های محرمانه شرکت بود. ژانگ کمی بعدتر مسئولیت کارهایش را برای ورود به بخش آزمایشگاه سخت افزار و نرم افزار و کپی کردن اطلاعات از دستگاه های متعلق به اپل در لپ تاپ همسرش پذیرفت.

زمانی که پلیس اف بی آی ژانگ را در فرودگاه سان خوزه San Jose در حالی که با یک بلیط رفت و برگشت لحظه آخری در حال سفر به چین بود، دستگیر کرد.

این پرونده می تواند به پرونده جنجالی ای برای دادگاه تبدیل شود، چرا که اپل به طور مخفیانه در حال کار بر روی مسئله خودروهای خودران بود و درج اطلاعات آن و جاسوسی برای شرکت دیگر میتواند برای اپل گران تمام شود. اپل حفظ حریم خصوصی و حمایت از مالکیت معنوی خود را بسیار جدی می‌گیرد و در این باره گفته ما در حال همکاری با مقامات در این زمینه هستیم و هر کاری ممکن باشد انجام می دهیم.