مراسم های محرم امسال هم مانند سال گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. در محرم 1400 عزاداری در فضای باز بلا مانع اعلام شد. 


به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وب‌دا، علی‌اصغر حسنی اظهار کرد: بیشترین تمرکز این روزها روی رعایت دستورالعمل های بهداشتی در هیات‌های مذهبی بوده و با توجه به صدور مجوزها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی جلساتی را با مسئولان این مجموعه داشتیم تا نواقص موجود در این زمینه برطرف شود.

رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: تشدید نظارت‌ها در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی در هیات‌های مذهبی در دستور کار قرار گرفته است، در چند روز اخیر تذکراتی به برخی  از هیات‌ها داده شده تا نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دقت نظر بیشتری داشته باشند، ضمن اینکه طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری جلسات در فضاهای سرپوشیده، برگزاری مراسم‌های سوگواری در ادارات، فعالیت ایستگاه‌های صلواتی و حرکت دسته‌های عزا ممنوع است.

وی در خصوص نظارت‌های ویژه این مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا، بیان کرد: برای روزهای تاسوعا و عاشورا منتظر دستورالعمل‌های جدید هستیم، اما حرکت دسته‌ها در این ۲ روز در تمامی نقاط سطح شهر به خصوص اطراف حرم مطهر رضوی ممنوع بوده و ورود دسته‌ها به داخل اماکن مقدس و مذهبی اعم از حرم مطهر رضوی، امامزادگان، بقاع متبرکه و غیره ممنوع است.

 حسنی تصریح کرد: توصیه اکید ما این بوده که نذری‌های ایام محرم و صفر به صورت خام و خشک باشد و از مردم خواسته‌ایم که همچون سال‌های گذشته غذاهای پخته و آماده نداشته باشند، اگر هم بر هر دلیل تمایل به انجام این کار دارند طبخ غذا به آشپزخانه مجوزدار بدهند، ضمن اینکه توزیع در خارج از محل‌های برگزاری مراسم‌های سوگواری داشته باشند، زیرا توزیع در این مکان‌ها ممنوع بوده و بهتر است این نذری را در میان نیازمندان توزیع کرده و به جهت عدم ایجاد تجمع در محل، غذا را درب منزل به آنان تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه در کنار نظارت بر برنامه‌های ایام سوگواری محرم و صفر، بحث نظارت بر عدم فعالیت‌های مشاغل کدهای ۲، ۳ و ۴ هم در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت بازارها، پاساژها، طلافروشی‌ها، آموزشگاه‌ها، مجموعه‌های آبی و سالن‌های ورزشی ممنوع بوده و این موضوع از طریق بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مستمر در حال پیگیری است و با موارد متخلف طبق قانون برخورد می‌شود.

رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین فعالیت مشاغل ممنوعه بلافاصله موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند تا اقدام به‌موقع از سوی بازرسان اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شود.