منوچهر حبیبی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در شهرستان البرز که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان البرز برگزار شد با اشاره به فرارسیدن ایام محرم و صفر، تصریح کرد: هر آنچه داریم از ماه محرم و صفر است، زنده نگه‌داشتن شعائر دینی و حفظ اصالت سوگواری‌ها و عزاداری‌ها وظیفه دینی ما است.

وی افزود: امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا ماه محرم و عزاداری‌ها نسبت به گذشته متفاوت است، باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم سلامت سوگواران را تضمین کنیم، درواقع در این ایام تضمین سلامت عزاداران و مردم از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران استان است.

بنابراعلام روابط عمومی استانداری قزوین، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین اظهار کرد: لذا همه موظف‌اند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دهند و آن را دقیقاً اجرا کنند، همچنین تهیه ماسک و مواد ضدعفونی برای عزاداران از الزامات دیگری است که باید رعایت شود تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

نگران روند صعودی بیماری در استان هستیم

وی تأکید کرد: در حل حاضر مجموعاً وضعیت استان قزوین زرد است، اما شهرهای قزوین و تاکستان در حالت بحرانی و قرمز قرار دارند بنابراین نیاز است که نظارت‌های بهداشتی در این زمینه بیشتر صورت گیرد تا آسیب‌ها کمتر شود.

حبیبی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد مردم قزوین از ماسک استفاده می‌کنند و در این وضعیت باید شاهد کاهش روند بیماری باشیم اما روند ابتلا روبه افزایش است، این امر نشان می‌دهد که باید مراقبت‌ها را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روند صعودی بیماری در استان نگران‌کننده است و باید مراکز حساس و پرجمعیت ازجمله نانوایی‌ها، مطب‌ها، داروخانه‌ها، دفاتر پیشخوان خدمات، بانک‌ها، پایانه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و بوستان‌ها که تهدید بیشتری محسوب می‌شود مورد مراقبت و نظارت جدی‌تری قرار بگیرند تا آلودگی منتقل نشود.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان بیان کرد: مطب‌های خصوصی در فضای بسته قرار دارند و حتی نوبت‌دهی آن‌ها نیز به‌صورت حضوری انجام می‌شود این امر باید اصلاح‌شده و به‌صورت تلفنی صورت گیرد، همچنین مطب‌های خصوصی به لحاظ موقعیت مکانی باید دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوری از هرگونه اجتماع و برگزار نکردن مراسم و جشن و ترحیم می‌تواند به تضمین سلامت مردم کمک کند، اولویت ما حفظ سلامت مردم است و اگر دستگاهی بخواهد در این راستا تخلف کند با آن برخورد خواهد شد.

حبیبی عنوان کرد: وزارت بهداشت و مراکز درمانی در پی ساخت واکسن برای درمان این بیماری هستند اما متأسفانه تاکنون هیچ دارویی ساخته نشده ولی امیدواریم تا سال آینده واکسن و داروی این ویروس منحوس ساخته شود تا از شر آن خلاص شویم، اما تا آن زمان بهترین راه پیشگیری فقط زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و اجتماعی است.