چندی پیش، دادسرای امنیت اخلاقی در اطلاعیه‌ای به خانواده‌های نگران نسبت به‌ تربیت فرزندان خود اطمینان خاطر داده است که بنا بر رسالت قانونی خود و در پاسخ به مطالبات آنان، با جنایتکارانی که سلامت روانی و معصومیت کودکان و نوجوانان ما را هدف قرار دهند، مماشاتی ندارد و قطعاً آنان را بسزای عمل خود می‌رساند. موج این نگرانی برخاسته از اتفاقات هفته‌ گذشته مبنی بر آهنگ ساسان یافته، خواننده ایرانی مقیم آمریکا بود‌ که در آخرین اهنگ خود علاوه بر به‌ کارگیری الفاظ رکیک، از پورنوگرافی نیز استفاده کرد تا در قالبی جعلی، افکار پوشالی و نادرست را به سطح جامعه غالب کند. ابزاری که در یکایک نقاط جهان جرم است و به کارگیری آن با خشم دولت مواجه خواهد بود چراکه جلوگیری از‌ آزار‌جنسی کودکان، فرار‌مغزها و فروریختگی فرهنگی مطالبه هر دین و قومیت است. در راستای موج این خشم و نگرانی حال دادسرای امنیت اخلاقی، اعلام کرد که عوامل باند ساسان حیدری یافته (ملقب به ساسی مانکن) خواننده مقیم آمریکا در داخل کشور دستگیر شدند. همچنین منابع خبری از لغو کنسرت‌های نوروزی ساسی مانکن در کشورهای منطقه، از ‌ترس بازداشت شدن خبر داده‌اند. در بررسی بیش‌تر این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با‌ امان الله قرایی مقدم، جامعه و آسیب شناس پرداخت.

وی در تشریح این مسئله به «پارس‌نیوز» عنوان کرد: «‌فروریختگی‌ فرهنگی‌ و هنجارشکنی جامعه به ویژه نسل جوان بسیار‌ مخرب و آسیب‌زاست. به طورحتم این آسیب جوانان را به سوی انواع ناهنجاری‌های اجتماعی هدایت می‌کند.»

وی افزود: «عاملان شکل‌گیری این موضوع برآنند که جوانان جامعه را با فرهنگ اصیل ایرانی بیگانه سازند تا فرار مغزها را ایجاد کنند.‌ محور ساخت این‌گونه موسیقی و فیلم‌ها، نوعی ابتذال فرهنگی ‌ست تا در قالبی پوشالی، جامعه غرب را جامعه‌ای پر زرق و برق‌ نشان دهند و بدین ترتیب جوانان فکرکنند؛ غرب، سرزمین موعود است و هرآنچه که در آن رخ می‌دهد، خیر است.»

قرایی مقدم تصریح کرد: «نباید اجازه داد تا عاملان ابتذال فرهنگی، دانشجویان، اساتید، دکتر و مهندسان برجسته کشور را به خروج و مهاجرت هدایت کنند. این‌گونه انحرافات اجتماعی، برای نسل سوم و چهارم مخرب و توقع نا به جا جامعه را افزایش می‌دهد.»

*گسترش موسیقی ایرانی و کاهش انزوای اجتماعی

این جامعه شناس همچنین خاطرنشان کرد: «بر اساس نظریه رابرت نورتون؛ هنگامی که هدف وجود دارد اما وسیله به دست آوردن آن موجود نیست،  جوان به سوی افسردگی و خودکشی هدایت می‌شود. بنابراین می‌توان متصور شد هنگامی که یک جوان چنین زرق و برق پوشالی را‌ می‌بیند یا دنیای غرب را پر از نشاط و شادی تلقی می‌کند، در مقایسه با زندگی خود تا چه میزان افسرده و محزون می‌گردد.‌ حال شاید پرسش این باشد که چه‌شد چنین فضایی در موسیقی و سلیقه نسل سوم و چهارم رقم خورد؟ به صراحت پاسخ کم کاری مسئولان است.»

او یادآورشد: «هنگامی که موسیقی اصیل ایرانی که برخاسته از آلام دینی‌ست، پخش نمی‌گردد و جوانان چیزی از موسیقی ملی و میهنی نمی‌داند، بدیهی‌ست که در تجربه و سلیقه دچار ابتدال شوند. هنگامی که به دلیل مشکلات معیشتی فراوان، جوان از شادی پرهیز و در بند انزوای اجتماعی‌ست، بدیهی است که به سهولت افکار پوشالی را‌ باور کنند.»

وی در پایان این گفت‌وگو گفت: «موسیقی سنتی کجاست و چرا فراموش شده است؟ چه کسی مسئول بیگانگی جوانان با موسیقی اصیل ایرانی‌ست؟ موسیقی که بر اساس دین، پرهیزکاری، صلح‌دوستی، ناموس‌پرستی و صیانت از وطن است.بر اساس نظریه فروید، غریزه جنسی یک اصل است. بنابراین این‌گونه امیال در انسان طبیعی و درست است اما نباید اجازه داد تا برخی دلقک انسان‌نما آن را دچار ابتذال و ناهنجاری بکشانند.‌ مسئولان در گام نسخت با بهبود نسبی شرایط‌ جامعه، انزوای اجتماعی را کاهش دهند و سپس با گسترش موسیقی اصیل ایرانی، سبک شنیده شده در جامعه را دچار تغییر کنند. به طورحتم موسیقی برخاسته از شعر مولانا و سعدی که توأم با دین است، می‌تواند بسیاری از فروریختگی‌های فرهنگی را‌ کاهش و جبران کند.