سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار می‌شود. دو نمایش « روز آرمیتا » و «ترور آفتاب» آثاری هستند که با موضوع ترور شهدای هسته ای در بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی حضور دارند و روزهای شنبه ۱۸ و یکشنبه ۱۹ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ مقابل تالار وحدت اجرا می‌شود. نمایش‌های «روز آرمیتا» و «ترور آفتاب» همچنین به ترتیب روزهای شنبه ۱۸ و یکشنبه ۱۹ بهمن از ساعت ۱۱:۳۰ در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) اجرا دارند.

«روز آرمیتا» به نویسندگی فاطمه رادمنش و به کارگردانی علی محمد رادمنش و « ترور آفتاب » نوشته هومن روح تافی و به کارگردانی مرتضی اسدی‌مرام عنوان آثاری هستند که در سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر به تبیین جایگاه قهرمانان و شهدای هسته‌ای می‌پردازند.

شهدایی که در چند سال اخیر توسط  صهیونیست‌ها، با پشتیبانی و حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای مرتجع منطقه‌ای پروژه ناجوانمردانه و رذیلانه ترور شدند اما به‌رغم‌ خواست دشمنان، شهادت‌شان تنها رشد و پیشرفت هسته‌ای کشور را متوقف نکرد بلکه خون‌شان،‌ مسیر سرعت رشد و پیشرفت شتاب هرچه تمام تر را رقم زد.

حال موضوع این است که نمایش روز آرمیتا‌ و ترور آفتا‌ب‌ها چقدر در فضای رسانه‌ها حائز اهمیت است و رسانه‌ها در تبیین این ارزش‌ها چه وظایفی دارند؟ در بررسی این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌‌‌وگو با‌ محمد لسانی،‌ کارشناس رسانه پرداخت.

محمد لسانی، کارشناس رسانه در تشریح وظایف رسانه‌ها درتبیین قهرمانان یک ملت به «پارس‌نیوز» گفت: « یکی از وظایف رسانه‌ها، انتقال ارزش‌هاست‌. در بیانی دیگر می‌توان عنوان کرد که رسانه‌ها پر کننده خلاء معارف و ارزش‌ها میان نسل گذشته و نسل جدید هستند. بنابراین کارکرد گسترده‌ی رسانه‌‌ها انتقال ارزش و هنجارهاست.»

وی افزود: «بر پایه یکی از نظریات رسانه‌ای، سرمایه‌گذاری بر یادگیری اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. بدین معنا که افراد حتی در دوران حال حاضر که کشور در حال همه‌گیری ویروس کرونا است، در خانه‌های خود، تعامل اجتماعی داشته باشند و از طریق رسانه‌ها، ارزش و هنجاری جامعه را بشناسند و به یک دیگر منتقل کنند‌.»

*فرهنگ از طریق معرفی‌ قهرمانان ارزش نمادین پیدا‌ می‌کند

لسانی تصریح کرد: «یادگیری اجتماعی مبتنی بر تمامی ارزش‌ها و داشته‌هایی است که عموم مردم آن را می‌شناسند. فرهنگ از طریق سنبل، نماد و سپس قهرمانان منتقل می‌گردد و ارزش نمادین می‌یابد. در این راستا افراد با شناسایی و الگو پذیری ‌می‌توانند هویت‌یابی کنند.»

این کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «نظام رسانه‌ای مسئولیت مدار می‌بایست همواره خود را در برابر تبیین ارزش‌ها و قهرمانان یک ملت مسئول بدانند و بدون گریز سعی در معرفی و ایفای نقش میان فرهنگ و مردم داشته باشند.»

وی‌ گفت: «زبان خلاق رسانه‌ها می‌تواند در تبیین و انتقال نقش ارزنده‌ای داشته باشد. بنابراین اگر به درستی ایفای نقش نکنند، معنا زدایی را رقم خواهند زد و عملاً مردم را از شناسایی شخصیت و نماد دور خواهند کرد. بنابراین زبان خلاق و هنرمندانه رسانه‌ها می‌تواند در معرفی شخصیت‌ها و الگوپذیری جامعه تاثیر به سزایی داشته باشد.»

وی در پایان این گفت‌‌وگو اظهارکرد: « امروز خلاء قهرمان در رسانه‌ها بسیار به چشم می‌خورد و به موجب‌ این خلاء و عدم ارجاع به مفاخر، فرهنگ اجتماع نیز دچار تغییر و فاصله‌گیری از مفاخر میهن شده است. بی‌شک تبیین شخصیت‌ها می‌تواند فرهنگ را در مسیر درست تری از خود قرار‌ دهد.»