به گزارش پارس نیوز، 

 علیرضا زاکانی در بخش نسل دیروز برنامه "نسل امروز" که روز جمعه ۲۴ خردادماه با موضوع "عدالت خواهی، شعار یا واقعیت" به روی آنتن رفت، حضور یافت.

 

وی درباره تفاوت فضای دانشگاهی امروز نسبت به سال های گذشته اظهار کرد: اگر به موضوع عدالت دقت نشود و در مسیر تحقق آن تعریف درستی نداشته باشیم محصول آن بی عدالتی می شود اما به اسم عدالت از آن یاد می‌کنیم.

زاکانی ادامه داد: باید مبنای درست عدالت مشخص شود و به صورت جامع به موضوع پرداخته شود. باید به جمیع ارزش ها و به عدالت در میان تمامی ارزش ها توجه ویژه‌ای شود.

 وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) درباره عدالت می فرمایند نشاندن هر چیزی در جای خودش امکانی را به ما می دهد که درباره خودمان دچار افراط و تفریط و در مورد دیگران نیز دچار بی عدالتی نشویم.

زاکانی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اجرای عدالت تا کجا باید دنبال شود که مسیر دچار انحراف نشود؟ گفت: اگر مسیر تحقق عدالت مبتنی بر علم و دانش دقیق باشد و دچار خشکی و ظاهرنگری صرف نشود، هرگز دچار سرخوردگی نخواهد شد و این مسیر انتها نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه سره یا ناسره را در حوزه عدالت خواهی تشخیص داده شود ؟ بیان کرد: اگر دقت ها مبنایی باشد و آبروی افراد رعایت شود و قبل از اجرای عدالت و آبروبری باید دقت کنند این اقدام در مسیر دیگری قابل پیگیری هست و یا خیر. در واقع اطمینان از صحت موضوعات اهمیت دارد.

زاکانی گفت: برخی ها حس ماجراجویی دارند و به اسم عدالت خواهی کار های شان را تمام می کنند و این بسیار مذموم است.  در واقع کاستی‌های خودشان را با خنج کشیدن روی صورت مردم جبران نی کنند.

وی ادامه داد: ممکن است عدالت و آزادی برای برخی ها دوکان باشد. در حقیقت خودشان در زمان مسئولیت شان دیکتاتور بودند و الان ترویج آزادی و عدالت خواهی می کنند.

زاکانی تاکید کرد: در حال حاضر نباید آزادی خواهی، استقلال طلبی  و عدالت خواهی را سرکوب کرد. اینها ویژگی های ممتازی هستند که در کنار هم معنا پیدا می کنند و جامعه از آن منتفع می شود.

وی افزود:وقتی صحبت از عدالت می شود یعنی هر کسی به اقتضای شرایط خود باید فرصت کسب کند و همه باید در پایه ای از فرصت های برابر قرار گیرند.

زاکانی گفت:در مسیر فرصت های برابر ممکن است فردی اقتضائات و توان بیشتری داشته باشد از این رو باید میدان برای رشد و بروز آن ویژگی های خاص فراهم شود که این را عدالت می گویند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید هر فرد به اندازه توان خود حرکت کند، گفت :رهبر معظم انقلاب در پیام شان به جنبش دانشجویی در آبان سال 81 عدالت را به عنوان بزرگترین آرمان جوانان نام می برند و مصادیق آن را نیز ذکر می کنند و اینکه جوانان تا کجا باید معترض و مطالبه گر عدالت باشند.

برنامه نسل امروز باموضوعات فرهنگی اجتماعی جمعه ها ۱۰.۳۰صبح به سردبیری امیرابراهیم رسولی ازشبکه ۵پخش میشود.