به گزارش پارس نیوز، 

سی‌وششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» شنبه، امروز (شنبه اول دی) باحضور عنایت رضایی‌پور حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، احمدرضا مفتاح عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران، اسقف اعظم داویدیان رهبر ارامنه کاتولیک ایران، همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران، سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، مهندس موبد پدرام سروش‌پور عضو انجمن زرتشتیان تهران، تاج گوهر خداداد کوچکی رئیس کمیسیون روابط عمومی و امور اجتماعی انجمن زرتشتیان و عنایت رضایی‌پور دبیر سی‌وششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» در محل تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

همایون سامه‌یح رئیس انجمن کلیمیان تهران با اشاره به اینکه سابقه حضور یهودیان در ایران 2 هزار و 500 سال پیش بر می‌گردد، علت استمرار حضور یهودیان در ایران را فرهنگ دوستی و ارج نهادن دیگر عقاید دانست و گفت:‌ قبل از انقلاب جامعه کلیمیان آزاد نبودند و حتی به زندان و یا اعدام محکوم می‌شدند. اما بعد از انقلاب، کلیمیان به صورت آزادانه کارهای دینی و روز مره خود را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه جامعه کلیمی حضوری پررنگ در تظاهرات قبل از انقلاب داشته است، افزود: کلیمیان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب شهدایی را تقدیم این نظام مقدس کرده‌اند و این جامعه نه تنها سرباز به این نظام داده است. بلکه پزشک نیز به این نظام هدیه کرده است.

سامه‌یح همچنین با اشاره به حضور فعال جامعه کلیمی در دوران بازسازی، سازندگی و پیشرفت کشور بیان داشت:‌ جامعه کلیمیان از انقلاب انتظار داشتند تا حقوق شهروندی آنها را به رسمیت شناخته شود که این موضوع با تدبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب تحقق یافت.

وی انسجام ادیان توحیدی در ایران را از برکات‌ انقلاب اسلامی دانست و افزود: وجود این انسجام در ایران به برکت انقلاب اسلامی است که ثمره آن امنیت پایدار در کشور است که این امنیت را در دیگر کشورهای منطقه مشاهده نمی‌کنیم.

رئیس انجمن کلیمیان تهران با بیان اینکه 5 مدرسه برای کلیمیان تهران وجود دارد، اظهار داشت:‌ البته با توجه به تعداد جمعیتی کلیمیان در تهران، این تعداد مدارس بسیار زیاد است، زیرا برخی مدارس تنها 3 یا 4 دانش‌آموز دارند که با عنایت نظام و دولت این کلاس‌ها دایر هستند.

وی در ادامه سخنانش با تشکر از خدماتی که به جامعه کلیمیان در ایران داده می‌شود، ادامه داد: در جمهوری اسلامی برابری و عدالت برای همه ادیان‌ وجود دارد. البته برخی افراد در اوایل انقلاب جامعه یهودیان ایران را با صهیونیست‌ها برابر می‌دانستند که اما با تدبیر حضرت خمینی (ره) این مورد رد شد. به گونه‌ای که فرمودند: حساب جامعه کلیمیان با صهیونیست‌ها جدا است.

سامه‌یح با تأکید بر اینکه در چهل سال انقلاب جامعه کلیمیان آزادانه به امور مذهبی خود پرداخته‌اند، تصریح کرد:‌ بعد از انقلاب تدریس علوم دینی کلیمی در کشور رونق گرفت، در حالی که قبل از انقلاب برای تحصیل علوم دینی، کلیمیان باید به خارج از کشور می‌رفتند.

انتهای پیام/