به گزارش پارس نیوز، 

سید جواد طباطبایی برای تکمیل منابع طرح‌های تالیفی و تمرکز بر پژوهش خود درباره تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا، سفری چند ماهه به مثابه یک فرصت مطالعاتی به ایالات متحده را آغاز کرد.

او گذشته برای تکمیل منابع طرح‌های تالیفی و تمرکز بر پژوهش خود درباره تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا، سفری چند ماهه به مثابه یک فرصت مطالعاتی به ایالات متحده را آغاز کرد.

او با اقامت در واشینگتن درصدد است تا بتواند کارهای نهایی دفتر دوم جلد اول تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا را که به اندیشه جمهوری‌خواهی می‌پردازد انجام دهد. شایان ذکر است پیش از این دفتر نخست جلد اول با عنوان «جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاسات» و دفتر سوم جلد اول با عنوان «نظام‌های نوآئین در اندیشه سیاسی» توسط انتشارات مینوی خرد منتشر شده بود. پس از انتشار دفتر دوم جلد اول با عنوان «جمهوری‌خواهی نوآئین»، کارهای مقدماتی برای تدوین و تالیف دفاتر جلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا نیز آغاز خواهد شد.

نکته تازه در این میان این است که قرار بود دفتر دوم جلد اول تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا «جدال قدیم و جدید در فلسفه حقوق و جمهوری‌خواهی نوآئین» نام داشته باشد، اما با پیشرفت مطالعات و تحقیقات، جواد طباطبایی تصمیم گرفته است تا دفتری مستقل را به «جدال قدیم و جدید در فلسفه حقوق» اختصاص دهد و دفتر دوم جلد اول را با عنوان «جمهوری‌خواهی نوآئین» تدوین کند. به نظر می‌رسد که این کتاب در اردیبهشت ۱۳۹۸ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود.

اما طباطبایی در آمریکا عزم آن را دارد تا فیش‌برداری‌های دفتر اول جلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا با عنوان «فلسفه انقلاب فرانسه: از کانت تا مارکس» و همچنین دفتر دوم با عنوان «فلسفه سیاسی ایدئالیسم آلمانی: از کانت تا هگل» را نیز به پایان برساند. اگر این مهم نیز انجام شود مجلد دوم تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا (۱۷۸۹ – ۱۹۱۴) در دسترس علاقمندان علوم سیاسی قرار می‌گیرد.

گذشته از همه اینها، طباطبایی همزمان دامن تتبع درباره تئوریک‌ترین کتاب خود را در باب تمدن اسلامی رها نکرده است و مصر است که ویراست تازه «این خلدون و علوم اجتماعی» را با همه پیچیدگی‌ها و ظرائفش به پایان برساند و آن را برای چاپ به انتشارات مینوی خرد بسپارد. همان‌طور که می‌دانیم پیش از این ویراست تازه «زوال اندیشه سیاسی در ایران» و «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران» نیز توسط انتشارات مینوی خرد منتشر شده بود. لازم به ذکر است که هر دو این ویراست‌های تازه به قدری با ویراست نخست متفاوت است که عملا مطالعه نسخه اولیه انتشارات کویر را بلاموضوع می‌کند.

طباطبایی بر آن است تا مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالات خود را در یک کتاب منسجم که محتوای آن شامل تاملی انتقادی در متن‌ها و آثار تالیفی اساتید علوم سیاسی کشور است تدوین و منتشر کند. هر چند از سرنوشت و وضعیت جلد سوم تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا که به قرن بیستم می‌پردازد اطلاعی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد جواد طباطبایی تا سال ۱۴۰۰ پروژه تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا را با انتشار دو جلد مهم آن به پایان خود نزدیک کرده باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا طباطبایی قصدی برای ادامه پروژه تاملی درباره ایران و انتشار جلدهای دوم و سوم آن که به ترتیب به بازه زمانی میان رویداد مشروطیت تا روی کارآمدن پهلوی اول و همچنین بازه زمانی میان دوره پهلوی دوم تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ دارد یا خیر؟ آیا پایان قرن چهاردهم خورشیدی، آغازی بر ادامه بخش‌های مهم و معاصر پروژه تاملی درباره ایران می‌شود یا خیر؟ این پرسشی است که جواد طباطبایی پاسخی به آن نداده است.  


انتهای پیام/