به گزارش پارس نیوز، 

غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان ایران در آیین افتتاح نمایشگاه خوشنویسی با عنوان «دستخط» از سیاستگذاری ها در کشور انتقاد کرد و گفت: جهان امروز، اطلاعات صحیحی ازما ندارد و ما در راستای معرفی فرهنگ خود ناتوان بودیم وافراد ضعیفی را در بخش های فرهنگی  به خارج از ایران فرستادیم.می توان با کمک بخش های غیر دولتی ترکیبی از رشته های هنری که جهان مشتاق معنا و طالب فرم آن است در قالب یک تور هنری برگزار کنیم تا معرف این تاریخ و فرهنگ باشد.

وی با اشاره به تاریخ کهن هنر در ایران افزود: هنرهای مختلف و متنوع به عنوان یک میراث پر افتخار دستاورد ملت ما بوده است و در دنیا مقام اول را داشتیم درحالی که چین و هند در تنوع، ماهیت و کیفیت هنری از ما سبقت گرفتند و متاسفانه بسیاری از هنرهای کلاسیک ما  فراموش شده است.

چهره ماندگارخوشنویسی با تاکید بر نقش هنر در ارتباط با جوامع افزود: فرهنگ و هنر حیثیت و اعتبار تاریخی ما است که که به حق باید جلوه پیدا کند و مورد توجه قرار گیرد چون می تواند در نقش یک «ویزا» برای ارتباط با بشری باشد که ذاتا مشتاق زیبایی وکمال است.

امیرخانی گفت: اگر هنر، معرفت، عرفان و انسانیت ایرانیان درست منتقل شود نیازی به پرداختن به جلوه های دیگر نیست و می توان هنر را به عنوان اولین سفیر خود به جهان معرفی کرد.

رییس انجمن خوشنویسان ایران گفت: ما اهالی خوشنویسی به پیوند این هنر با  ادبیات غنی و بی نظیر ایران افتخار می کنیم که از یک خرمن پر برکت الهی که سرشار از کلام، معرفت و حکمت است بهره مند هستیم و گویی حافظ، سعدی، مولوی، نظامی و فردوسی همانند  پله ای ما را به عرش آسمان وصل کردند. 

وی افزود: بابت این توفیق از صمیم قلب شکرانه به جا می آوریم که تقدیرمان اینگونه رقم خورده است که بتوانیم به پیشگاه معرفت و هنر عرض ارادت کنیم و اگر سعادت داشته باشیم از ادبیاتی که ما بر بال آن سوار هستیم به اندازه استعداد و ظرفیت خود به آن معانی دست یابیم. 

وی با اشاره به پیوند موسیقی و ادبیات از صدای محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: صدای استاد شجریان با آن موسیقی دلپذیر و جذاب چنان  قلب و عاطفه را تسخیر می کند که کلام و اشعاردر جامعه جاری می شود و بر همین اساس اگر در هند، پاکستان و افغانستان «بیدل» (میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی) را بیشتر از ایران می شناسند به دلیل پیوند این اشعار با موسیقی است. 

امیرخانی گفت: در اواخر دهه 30 موضوع خط و خوشنویسی بسیارکمرنگ شده بود.استادان به اندازه انگشتان دست هم نبودند و افراد مشتاق به سختی و مشقت به صورت خصوصی به خانه های آنها رجوع می کردند و انجمن خوشنویسان ایران توانست تشکیلاتی را فراهم کند تا همه جوانان و مشتاقان به راحتی بتوانند آموزش ببینند تا در سایه این تشکیلات این هنر را به گونه ای باز تولید کنیم  که از حد فراموش شد ن به گسترش واعتلا آن منتهی شود.

چهره ماندگارخوشنویسی با اشاره به تاثیر انجمن خوشنویسان در فراگیری این هنر در کشور گفت: امروز حدود سیصد شعبه در کشور داریم و همچنین شانزده شعبه در خارج از ایران فعالیت می کند که به وسیله آن اجازه قطع رابطه افراد با هنرو ادبیات ایران را نمی دهیم.

وی گفت: خط ثلث و نسخ که تا پنجاه سال پیش محدود به چهار استاد عالی مقام بود که کتاب های مذهبی می نوشتند امروز در چهارگوشه این کشور استادهای درجه یک آثاری تولید می کنند که قابلیت نمایش در موزه ها را دارد.

امیرخانی با اشاره به گسترش خط شکسته و نستعلیق به عنوان خط ملی گفت: پنج نسل بعد از بنده در این هنر تربیت شدند و به جایی رسیدند که آثارشان موزه ای است و نخبگانی در این حوزه فعال هستند که باید اقرارکنم که امروز از آنها می آموزم.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی بلند مدت در حوزه فرهنگ گفت: فرهنگ باید برنامه‌ پنجاه ساله داشته باشد و اگر وزیری لیاقت دارد در کارش ابقا شود. وزیر فرهنگ نباید با رویکردهای سیاسی جابه جا شود.

وی با اشاره به سطح کیفی نمایشگاه«دستخط» گفت: تعریف کردن معمولا از شأن و مقام می کاهد و اگر این آثار شما را مجذوب کرده  و مفهوم زیبایی در این تابلوهای با شما هم راه و همدل شده است و شما احساس می کنید که این آثارعمیقا همان چیزی است که می تواند یک انسان را متحول کند نشان از موفقیت این نمایشگاه است.

وی با اشاره به نقش علی شیرازی در تحول خط نستعلیق در کشور گفت: قلم چنان با قدرت و شکوه در دستان شیرازی می چرخد و آنگونه که مرکب را روح  می بخشد، چشم هر بیننده ای را خیره می کند که در گذشته هرگز تجربه نشده است و «میرزا غلامرضا اصفهانی» در دوره قاجار خطوط عریض خود را دو قلمه می نوشت.

امیرخانی در تمجید ازآثارخوشنویسی شکسته مجتبی ملک زاده هنرمند دیگر این نمایشگاه گفت: خط ملک زاده اگر امضا نداشته باشد با خط «سید علی‌اکبر گلستانه» بزرگترین خوشنویس  دوره قاجار اشتباه گرفته می شود و من به عنوان یک کارشناس معتقد هستم به قدری ظرافت و عیار دکار موج می زند که نمی توانیم کلمه ای پیدا کنیم که اندکی ضعیف باشد و زیبایی و کمال نرسیده باشد.

نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» حدود 70 اثر از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران عصر جمعه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شد.

در نمایشگاه مذکور که با مشارکت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی برگزار ‎شود، آثاری از مجموعه شخصی استاد امیرخانی برای بازدید علاقه مندان آماده شده است و همچنین کتیبه‎های علی شیرازی نیز در این نمایشگاه به نمایش درمی‎ آمد.

 آثار شکسته نستعلیق مجتبی ملک‌زاده نیز با موضوعات مختلف ادبیات ایرانی و با تذهیب پیمان پارس مهر (گلکار) بخش دیگر نمایشگاه «دستخط» را به خود اختصاص داده است و از دو مرقع شکسته نستعلیق ملک‎زاده نیز رونمایی شد.

مسعود جعفری گردآورنده این نمایشگاه گفت: این رویداد آغاز تور نمایشگاهی «دستخط» به شمار می آید و قرار است در شهرهای مختلف کشور و همچنین برخی از کشورها در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

وی افزود: سالهای زیادی بزرگان خوشنویسی نمایشگاهی برگزار نکردند و این نمایشگاه از عیار بسیار بالایی برخوردار است گه به نحوی این آثار، قادر به جریان سازی فرهنگی خواهند بود.

وی با اشاره به نقش موثرغلامحسین امیرخانی در شکل گیری این رویداد گفت: به اتفاق علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران تصمیم گرفته شد این نمایشگاه را به دو خورشید هنری ایران « محمد رضا شجریان» و «غلامحین امیرخانی» تقدیم کنیم.

آیین افتتاح بخش ویژه این نمایشگاه با حضور محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و جمعی از هنرمندان همچون حمیدرضا نوربخش و فخرالدین فخرالدینی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

نمایشگاه خوشنویسی «دستخط»  عصر جمعه 23 آذرماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و تا 30 آذرماه ادامه خواهد بود.

فرهنگسرای نیاوران در تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران قرار دارد.

انتهای پیام/