به گزارش پارس نیوز، 

 سودابه یحیی زاده، پنجشنبه در همایش روز جهانی استاندارد در شیراز افزود: هر یک از ما باید مسئولیت اجرای تعهد خود را در استانداردها داشته باشیم و اگر باورهای اجتماعی را تقویت کنیم دیگر نیازی به نظارت نیست.
وی ادامه داد: آنچه که در ماده سه و چهار قانون جدید سازمان به صراحت به آن اشاره شده این است که نهادهای اجرایی، دستگاه های دولتی و حتی بخش خصوصی مکلف شده اند که خودشان مقررات فنی مورد نیازشان را بنویسند و برای تصویب به سازمان ملی استاندارد ارائه دهند.
او اظهار داشت: این کار یک معنا و مفهوم دارد و آن اینکه ما کار را به خود تولید کنندگان و دستگاه های اجرایی سپرده ایم تا به اجرای استاندارد، باور، اعتماد و اطمینان داشته باشند.
معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: به همین جهت عنوان قانون ما برای اجرای نظام استاندارد سازی، طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد سازی است که این نظام مستلزم تعامل و همدلی تمام آحاد کشور است.
یحیی زاده با اشاره به حرکت شتابان انقلاب صنعتی چهارم در جهت تکامل افزود: این سرعت تکامل می تواند می تواند منجر به تغییر بنیادی در الگوهای ساختاری از دیدگاه اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشری شود.
او گفت: ما نیز باید بتوانیم این حرکت تکاملی را در جهت اهداف خودمان هدایت کنیم که در این راه استانداردها به عنوان زبان مشترک می تواند سکان دار این کشتی باشد.
وی افزود: استقرار نظام استاندارد سازی نیازمند چندین مولفه است که شامل تعیین استانداردها، تدوین استانداردها و تعهد و پایبندی به اجرای استانداردها می شود.
یحیی زاده اظهار داشت: در تعیین نیازهای استانداردها، تولید کنندگان، مقامات و مدیران، مسئولان کنترل کیفیت و استادان دانشگاه ها می توانند به ما کمک کنند.
او گفت: در مورد تدوین استانداردها هم هر زمان که ما می خواهیم یک استاندارد بنویسیم که به عنوان یک سند علمی برای ارزیابی انطباق مورد توافق همه ما قرار گیرد باید در تدوین آن مشارکت داشته باشیم.
معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد که نمایندگان سازمان در استان ها دغدغه ها و نیازهای تولید کنندگان را بدانند و مشارکت آنها در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی را جلب کنند چرا که استانداردهای بین المللی بر مبنای اجماع کشورهای عضو تعیین می شود و بنابراین لازم است که ما ابتدا در سطح ملی به یک اجماع برسیم.
وی، با اشاره به رتبه 23 کشورمان در رتبه بندی هیات مدیره فنی ایزو در بین 163 کشور جهان افزود: برای نخستین بار در تاریخ کشورمان یکی از 15 عضو هیات مدیره فنی ایزو هستیم و می توانیم منافع و نظارت خودمان را اعمال کنیم که این فرصت خوبی برای ارتقای اهداف و برنامه های تولید کنندگان است.
یحیی زاده گفت: همچنین ما بیش از 800 متخصص خبره در سازمان بین المللی استاندارد داریم که هر یک از آنها نماینده و سفیر تولید کنندگان هستند.
وی بیان کرد: قطعا اگر ما در این استانداردهای بین المللی نقش آفرینی کرده باشیم در مرحله اجرا بدون دغدغه می توانیم به آنها بپردازیم و در تجارت جهانی با اعتماد بیشتری وارد شویم.
6122 /1876