به گزارش پارس نیوز، 

 افرادی که هر روز از مترو استفاده می‌کنند، یک تغییر را به‌طور آشکار در بخش‌های مختلف آن احساس می‌کنند. در حالی که قبلا بخشی از فضای مترو مزین به کارهای فرهنگی و ترویجی بود، اما از زمان تغییر شهردار تهران، رفته رفته این فضا از فرهنگ و هنر گرفته شده و به‌طور همه‌جانبه‌ای در انحصار تبلیغات تجاری قرار گرفته است. نکته مهم این است که در سال حمایت از کالای ایرانی، بخش زیادی از تبلیغات مترو در اختیار تبلیغ کالاهای خارجی و وارداتی است.

قبلا در بخش‌هایی چون دیوارها و تابلوهای گذرگاه‌ها و راهروهای ساختمان‌های ایستگاه‌های مترو و همچنین دیواره‌ها و نمایشگرهای داخل واگن‌ها، به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، کار فرهنگی و ترویجی صورت می‌گرفت. تبلیغ کتاب و فرهنگ مطالعه، نمایش آثار هنری با مضامین مذهبی و سبک زندگی و... ازجمله مواردی بود که در این قسمت‌ها، فضایی متنوع و فرهنگی را برای مسافران به وجود می‌آورد. اما الان نه تنها خود مترو کاری نمی‌کند، بلکه به گروه‌های فرهنگی و ترویجی مراجعه‌کننده نیز جواب منفی داده می‌شود.

یکی از فعالیت‌هایی که قبلا در مترو انجام می‌شد، معرفی، ترویج و عرضه کتاب بود. اما این فعالیت نیز مدتی است که تعطیل شده و جای کتاب را هم تبلیغ کالاهای عمدتا خارجی گرفته است. به طوری که سال‌های قبل، غرفه‌هایی در ایستگاه‌های پرتردد مثل ایستگاه میدان انقلاب به کتاب اختصاص داشت. اما الان این غرفه‌ها هم به فروشندگان کالاهای تجاری واگذار شده است.

با توجه به جمعیت زیادی که هر روز بخشی از وقت خود را در مترو می‌گذرانند، این یک ظرفیت مناسب برای کار فرهنگی و ترویجی بود که متأسفانه این ظرفیت هم اکنون از دست رفته است.

انتهای پیام/