به گزارش پارس نیوز، 

ددر آغاز این مراسم که با حضور جمعی از فرهیختگان و مسئولان استان­‌های آذربایجان غربی و شرقی در سالن اجتماعات فرمانداری خوی ترتیب یافت حجت الاسلام شکوری به سخنرانی پرداخت.

امام جمعه خوی با اشاره به تقسیم تاریخ بشر به ماقبل تاریخ و دوران تاریخی اعلام کرد: دوران تاریخی با اختراع خط و نوشتن آغاز شده و تمدن بشری و رویدادهای کره زمین تاکنون تا آن حدی که ما اطلاع داریم از طریق قلم و نوشتن بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: با توجه به اینکه خوی از قرن چهارم هجری محل سکونت محدثین بوده و با داشتن حوزه های علمیه­‌ای همچون "حوزه الفرج" در قرن ششم هجری یک مرکز علمی منطقه­‌ای محسوب می­‌شد با این حال آن طور که باید و شاید به تاریخ این منطقه مهم در شمال غرب کشور پرداخته نشده است.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: البته حوادثی مانند جنگهای طولانی ایران و عثمانی و ایران و روس موجب مهاجرت دانشمندان شده ورویدادهای طبیعی مانند وقوع زلزله­‌های مهیب و هجوم یاغیان محلی موجب از بین رفتن بخشی از میراث مکتوب منطقه شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: با وجود همه این کاستی­‌ها مواد خام برای تولید آثار ماندگار هنوز وجود دارد که اگر مانند اعضای خانه دانش و فرهنگ زریاب همت داشته باشیم می‌­توان از اسناد سفارتخانه­‌های خارجی، خاطرات و اطلاعات اشخاص، تالیفات خطی دانشمندان، سفرنامه­‌ها و روزنامه‌­ها استفاده کرد.

حجت الاسلام شکوری یکی از دلایل پذیرش امامت جمعه خوی را سامان­دهی و چاپ میراث مکتوب خوی عنوان کرد و افزود: با وجود تمام پیگیریها تاکنون موفق به چاپ حتی یک جلد از بیش از یک هزار جلد نسخه خطی موجود در خوی نشده‌­ایم و تنها حرکتی که در 16 سال اخیر ما را امیدوار به این روند می‌کند فعالیتهای خانه دانش و فرهنگ زریاب است.

امام جمعه خوی تاکید کرد: در شرایط فعلی، تدوین کتاب حاضر توسط اعضای این موسسه که به صورت گمنام کارشان را در مدت سه سال به انجام رساندند در حد شاهکار است. یقین دارم اگر حمایت­های لازم از این اثر به عمل می­‌آ­مد می­­‌توانست در سه جلد تدوین شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه پیشنهاد کرد بیش از پیش به معرفی دکتر عباس زریاب خویی پرداخته شود و در مورد شخصیتهای ماندگاری همچون مرحوم محمد وفایی که از انقلابیون مبارز و بنام شمال غرب کشور و از اهالی فیرورق بوده­‌اند فیلم مستند جداگانه­‌ای ساخته شود.

حجت الاسلام شکوری از فرماندار خوی و شهردار و شورای شهر فیرورق خواست با خرید این کتاب مقدمات چاپ بعدی این کتاب را که همراه با تجدید نظرها به مراتب بهتر خواهد شد فراهم کنند.

جهان عاری از خشونت تنها در سایه کتاب و کتاب­خوانی و ارتقای فرهنگ بشری قابل تصور خواهد بود

در ادامه این مراسم فرماندار خوی اظهار داشت: خوی با توجه به موقعیت استراتژیک خود، در طول تاریخ محل برخورد افکار و عقاید و نحله های سیاسی و اجتماعی بوده و به جهت جایگاه خاص فرهنگی خود مورد توجه شخصیتهای بزرگی همچون شمس تبریزی بوده است.

سید­محمد عابدی تاکید کرد: با وجود همه کوتاهی­‌هایی که در گذشته در خصوص تاریخ و فرهنگ خوی وجود داشته در حال حاضر با برگزاری همایشهای فرهنگی و جشنواره های گوناگون، این شهر در حال بازیافت داشته های فرهنگی خود است. وی از کلیه دانشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی دعوت کرد به این حرکت بزرگ فرهنگی بپیوندند.

فرماندار خوی کتاب "تاریخ، فرهنگ و گردشگری فیرورق" را کتاب فاخری دانست و خاطرنشان کرد: جهان عاری از خشونت تنها در سایه کتاب و کتاب­خوانی و ارتقای فرهنگ بشری قابل تصور خواهد بود.

جوانان این مرز و بوم باید به گذشتگان خود افتخار کنند

دکتر رحیم شهرتی‌­فر - سخنران بعدی این مراسم- خوی را مقیاس کوچکی از تبریز دانست و تاکید کرد: اشترکات تاریخی، فرهنگی و حتی فولکلوریک بسیاری بین خوی و تبریز وجود دارد که از آن جمله می­‌توان به ارتباط تجاری مسیر بازرگانی تبریز- خوی- ترابوزان اشاره کرد.

معاون سابق استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: واقع شدن در این نقطه از کشور به جهت بروز جنگها خسارتهای بسیاری را تحمیل کرده با این حال موجب شده مولفه های تمدن جدید از طریق خوی و تبریز به سایر نقاط ایران برسد.

وی اعلام کرد: از ازمنه های دور تاکنون، خوی در شمال غرب کشور از مرکزیت سیاسی، تجاری و علمی برخوردار بوده و مردم این شهر در حوادثی مانند جیلولوق رشادتهای بسیاری از خود نشان داده‌­اند. بنابراین جوانان این مرز و بوم باید به گذشتگان خود افتخار کنند.

دکتر شهرتی­‌فر کوتاهی در شناساندن مفاخر تاریخی به نسل جوان را یکی از دلایل مهاجرت جوانان امروز عنوان کرد و افزود: جا دارد برای شناساندن تاریخ ، فرهنگ و مفاخر خوی شناسنامه نفیسی تدوین شود.

در ادامه این مراسم پیام کتبی استاد علی اصغر سعیدی نویسنده مقدمه کتاب قرائت شد. این نویسنده و مترجم سرشناس در پیام خود ضمن ارج نهادن به زحمات پژوهشگران و نویسندگان این کتاب نفیس تاکید کرد: جا دارد برای سپاس و حق­شناسی از زحمات نویسندگان، در معرفی و توصیه به خواندن این کتاب به هم­‌میهنان، غفلت نکنیم.

زریاب به ما یاد داد چگونه در کنار داشتن نگاه علمی یک زندگی انسانی نیز داشته باشیم

دیگر سخنران این مراسم، ناشر این کتاب نفیس بود. سعید جلالی با اعلام اینکه با مشاهیر خوی همچون دکتر عباس زریاب خویی، دکتر محمدامین ریاحی، استاد جوانشیر، استاد علی‌­اصغر سعیدی و دکتر ژاله آموزگار معاشرت داشته است، افزود: دلیل پذیرش چاپ نفیس این کتاب از سوی انتشارات ستوده ادای دین به تاریخ خوی و استاد زریاب خویی است. چرا که تاریخ ایران مدیون افرادی چون دکتر عباس زریاب خویی است. زریاب به ما یاد داد چگونه در کنار داشتن نگاه علمی یک زندگی انسانی نیز داشته باشیم.

مشاور سازمانهای مردم­‌نهاد استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با وجود تمام مضایقی که برای دکتر زریاب پیش آمد وی هیچگاه استغنای طبع خود را ازدست نداد. وی تاکید کرد: هر چه از سرمایه های اجتماعی بیشتر استفاده شود منابع ملی افزایش یافته و مسیر توسعه نیز روانتر می‌­شود.

در پایان این مراسم سیدحسین حسن­‌زاده به نمایندگی از نویسندگان این کتاب به ارائه گزارش عملکرد خانه زریاب و فرآیند تدوین این کتاب پرداخت.

مدیرعامل خانه زریاب با اعلام شعار این موسسه مبنی بر لزوم پرداختن به اهمیت "حبس اندیشه در روی کاغذ" خاطرنشان کرد: مورد توجه قرار گرفتن فعالیتهای خانه زریاب در نظرگاه مسئولین ارشد فرهنگی کشور و در راس آنها مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتخاب این موسسه به عنوان گروه مروج کتاب برگزیده کشوری در سال 1395 و رونمایی از آثار یکی از اعضای خانه زریاب در نمایشگاه رسانه­‌های دیجیتال در آبان­ماه 1396 توسط شخص ایشان، موجب دلگرمی بیش از پیش اعضا و مدیران این موسسه شد.

وی افزود: مجموع موفقیت­های این موسسه ظرف 4­ سال گذشته نشان می‌­دهد حتی در سخت­‌ترین شرایط مالی و کمترین امکانات نیز می­‌توان در مقایسه با موسسات کلان­شهرها، کارهای بزرگ فرهنگی و اثرگذار به انجام رساند. همچنین نشانگر ظرفیت و شخصیت فرهنگی بسیار والای شهرستان خوی است که در صورت حمایت­های موثر می‌­توان به موفقیت­های بزرگتر در عرصه ­های ملی و بین المللی امیدوار بود.

این فعال فرهنگی در معرفی ویژگی­های کتاب فیرورق اظهار داشت: نخستین اثر پژوهشی این موسسه که امروز با عنوان «تاریخ، فرهنگ و گردشگری فیرورق(پئره)» رونمایی می‌­شود حاصل تلاش و همکاری یک گروه 100 نفره از فرهیختگان، اهالی و مسئولان شهرستان در یک بازه زمانی سه ساله است. هدف از تدوین این اثر معرفی بیش از پیش و مستند منطقه نمونه گردشگری فیرورق در قالب یک طرح الگویی بود؛ به طوری که بتوان با نزدیک شدن به استانداردهای تدوین کتاب به عنوان نمونه کار در مورد سایر شهرهای کشور نیز مورد استفاده قرار داد.

وی تاکید کرد: در این مدت تلاش شد مطالب موجود در کتابخانه‌­های داخلی و خارجی(از جمله آرشیوهای چند دانشگاه و کتابخانه آمریکایی و اروپایی ، آرشیو عثمانی ترکیه و آرشیوهای شخصی و خانوادگی) از بیش از 120 رفرنس جمع‌­آوری شده و در قالب یک مجموعه مدون 420صفحه ای سه زبانه(فارسی، انگلیسی و ترکی) تقدیم علاقه‌­مندان شود. برای جمع­‌آوری مطالب فولکلوریک و تاریخ شفاهی نیز با بیش از 50 نفر از مطلعین محلی و فرهیختگان، مصاحبه­‌های حضوری و کتبی انجام شده است. بعد از جمع آوری و تدوین مطالب، ویراستاری علمی، نگارشی و ترجمه متون انگلیسی با نظر تنی چند از اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و موسسات تحقیقاتی صورت گرفته است.

رئیس هیئت مدیره خانه زریاب خاطر نشان کرد: با همه تلاشی که در این زمینه به عمل آمده است ما این کار را ابتدای راه می دانیم و اطمینان داریم با ادامه این راه، اطلاعات و اسناد بیشتری به دست خواهد آمد که به غنای آثار و مجلدات بعدی خواهد انجامید؛ کما اینکه پس از ارسال فایل محتوای کتاب به ناشر، پوشه مطالب جدید باز شده و مطالب و اسناد جدید و بسیار باارزشی از منابع داخلی و خارجی به دستمان رسیده که ان­شاالله در چاپ دوم این کتاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل خانه زریاب اعلام کرد: در راستای برنامه­‌های پیش­بینی شده هیئت مدیره خانه دانش و فرهنگ زریاب اعلام می کنیم در صورتی که ساختمان و فضای فیزیکی مناسبی از سوی مسولین محترم شهر بویژه شورای شهر و شهرداری در اختیار این موسسه قرار گیرد این آمادگی وجود دارد که با بهره گیری از بیش از 10 هزار جلد کتاب نفیس اهدایی به این موسسه، کتابخانه و مجموعه فرهنگی شایسته‌ای برای استفاده عموم همشهریان و پژوهشگران دایر شود.

حسن‌­زاده تدوین چند جلد دیگر از حاصل تلاش پژوهشگران این موسسه در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهرستان خوی از جمله یک جلد کتاب نفیس "شمس تبریزی " شامل اسناد موجود در آرشیوهای خارجی در خصوص آرامگاه شمس تبریزی در خوی، یک جلد دیگر از مجموعه­‌ آثار "مونوگرافی آبادی­‌های خوی مربوط به روستای ممیش­خان" به عنوان قطب گردشگری مذهبی منطقه، یک جلد مربوط به ظرفیت­های اقتصادی، تولیدی و فرهنگی خوی در حوزه پرورش زنبورعسل با عنوان "عسل مصفای دارالصفا" ، یک جلد با عنوان "خوی: خاستگاه گل محمدی"، یک جلد در خصوص "زندگینامه و خاطرات شهید قربانعلی کوچری" و یک جلد با عنوان "انقلاب اسلامی در خوی به روایت اسناد" را از جمله دیگر پروژه های این موسسه اعلام و اظهار امیدواری کرد: با همکاری فرهنگ‌­دوستان و مسئولین به مرحله چاپ برسند.

مدیرعامل خانه زریاب پیگیری برگزاری «همایش بین المللی میرزاعلیقلی خویی» به عنوان بزرگترین تصویرگر کتابهای چاپ سنگی با حضور اساتیدی از دانشگاه گوتینگن آلمان وآمریکا، پیگیری احداث بوستان مشاهیر خوی با همکاری شورای شهر و شهرداری، پیگیری ساماندهی مدرسه ماندگار خسروی با همکاری آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و تداوم نشستهای ماهانه فرهنگی را از جمله برنامه های آتی این موسسه اعلام کرد.

در پایان این مراسم از کتاب «تاریخ، فرهنگ و گردشگری فیرورق(پئره) با حضور امام جمعه خوی، معاون استاندار و فرماندار خوی، دکتر رحیم شهرتی‌­فر( معاون سابق استاندار آذربایجان شرقی)، مدیر انتشارات ستوده تبریز و جمعی از نویسندگان خوی رونمایی شد.

انتهای پیام/