به گزارش پارس نیوز، 

احمد پژمان شامگاه پنجشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه نتیجه زحمات انجمن موسیقی را پارسال دیدیم، یکی از خصوصیات این دوره جشنواره موسیقی فارس را حضور هنرمندان کشور از جمله حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، محمدرضا فیاضی وشریف لطفی دانست و گفت: اینها برای موسیقی کشور زحمت کشیده اند و کارهای ماندگاری از خود به جا گذاشتند.

سازنده موسیقی فیلم های مطرح سینمای ایران با بیان اینکه باید هر ژانر موسیقی در این جشنواره حضور داشته باشد، افزود: حضور حسین علیزاده و هنرمندان شناخته شده تبلیغی است تا مردم بیشتر شرکت کنند و آنان که علاقه مند به موسیقی هستند به این جشنواره بیایند.

دبیر هنری جشنواره موسیقی فارس در ادامه افزود: باید تبلیغ بیشتری برای موسیقی کنیم و نباید اینگونه باشد که موسیقی تنها بماند تا پای علاقه مندان واقعی موسیقی را به این رویداد باز کنیم.

پژمان در عین حال عنوان کرد: پر کردن سالن هدف ما نیست، زیرا معتقدیم باید تاثیرگذار باشیم؛ منظور تبلیغ برای گروه هایی است که در این جشنواره حضور دارند، زیرا ما می خواهیم مردم را دعوت به حضور بیشتر کنیم.

در ادامه کیوان فرزین، نایب دبیر هنری جشنواره گروه نوازی فارس به تشریح برنامه های این رویداد موسیقایی پرداخت و با اعلام اینکه فراخوان مردادماه منتشر شد، گفت: از پارسال که جشنواره پایان یافت انگیزه یافتیم که برنامه های این دوره جشنواره را پی گیری کنیم.

وی با اعلام اینکه بیش از ۸۰ گروه در این جشنواره شرکت کرند که در مرحله اول هیئت انتخاب در تهران تشکیل شد و برگزیدگان راه یافته به مرحله نهایی هفته پیش اعلام شد.

اجرای گروه های پاپ، کلاسیک و آواز جمعی به حد نصاب نرسید

فرزین از غیررقابتی بودن بخش کودک این جشنواره خبر داد و گفت: متاسفانه طبق سنجش کیفی گروه های پاپ، کلاسیک و آواز جمعی به حد نصاب نرسید اما گروه های محلی، موسیقی کلاسیک ایرانی، و کوبه ای به حد نصاب رسید و به صورت رقابتی برگزار می شود و ترتیب اجراها بر اساس قرعه برنامه ریزی شد.

وی در ادامه به اعلام اجراها پرداخت و گفت: جمعه ۹ آذرماه جاری، اولین بخش به اجرای گروه های کودک به طور غیر رقابتی در تالار حافظ بر اختصاص دارد و شنبه ۱۰ آذر، گروه نوازی کوبه ای و گروه های محلی به صحنه می روند.

فرزین از برگزاری نشست تخصصی در حوزه موسیقی پاپ با حضور بهروز صفاریان با موضوع آسیب شناسی این حوزه در روز دوشنبه ۱۲ آذرماه خبر داد و افزود: سه شنبه ۱۳ آذر جاری، گروه های کلاسیک و آواز جمعی اجرا دارند.

این درحالیست که به گفته نایب دبیر هنری جشنواره موسیقی فارس، روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه، صبح و عصر موسیقی دستگاهی و ۵ شنبه نشست های تخصصی در قالب ۳ نشست در حوزه پژوهش با حضور محمدرضا درویشی، محمدرضا فیاضی و نشستی با حضور حسین علیزاده درباره گروه نوازی در موسیقی ایرانی و شریف لطفی در حوزه اصول گروه نوازی در موسیقی برگزار می شود.

فرزین دیگر برنامه جنبی این جشنواره را برگزاری نشستی در حوزه موسیقی فیلم با حضور استاد احمد پژمان در ظهر سه شنبه ۱۳ آذرماه در دانشگاه فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: اختتامیه جمعه ۱۶ آذرماه ساعت ۱۸ در تالار حافظ برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه صبح ها ساعت ۱۱ آغاز برنامه هاست و بعد از ظهرها به تناسب اجراها ساعت برنامه ها ۱۷.۳۰ یا ۱۷ است، اعلام کرد: به هر بخش ۳ جایزه اول تا سوم اختصاص می یابد.

این فعال موسیقی، تصریح کرد: اجراها دارای سقف زمانی است و گروه ها در حداکثر ۲۰ دقیقه باید محتوا را ارایه کنند که برای گروه های کوبه ای متفاوت است.

اجرای ۱۱ گروه در بخش غیررقابتی کودک

فرزین عنوان کرد: ۴۹ گروه در بخش رقابتی و ۱۱ گروه در بخش غیررقابتی که به کودک اختصاص دارد در این جشنواره به رقابت می پردازند.

فرزین در خصوص آسیب شناسی موسیقی فارس گفت: گروه های شیراز در دو دوره پیشین جشنواره نشان دادند از استاندارد برخوردارند و حسن این جشنواره این است که گروه ها پیشنهادها و نقاط نظرات خود را با داوران در میان می گذارند.

فرزین در عین حال افزود: البته بزرگان موسیقی فارس با همکاری فرهنگ و ارشاد و انجمن موسیقی می توانند مشکلات حوزه موسیقی فارس را بررسی کنند و با هم به اجماع برسند؛ طبیعتا اگر برنامه ریزی شود و اگر بشود از اساتید خارج از استان کمک گرفته شود برای دوره های آینده در نظر خواهیم گرفت.

فرزین که دوره پیشین جشنواره را در کنار احمد پژمان برگزار کرد، افزود: این جشنواره هیچ بار مالی بر دوش دولت نمی گذارد و ما هیچ بودجه ای از وزارت فرهنگ و ارشاد نگرفتیم و با تعامل با بخش خصوصی برگزار می شود و به دور از تجاری شدن راه خود را یافته است.

دبیر دو دوره بخش بین الملل موسیقی فجر بزرگترین آُسیب موسیقی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه موسیقی با تعداد مخاطب سنجیده می شود این پوپولیستی شدن را در پی دارد و آسیب حوزه هنر است.

وی با اشاره به دوره پیشین جشنواره موسیقی فارس، گفت: پارسال که شروع کردیم زمان طولانی برای گردآوری نظرات داشتیم و آنها را تجمیع کردیم و تبدیل به آیین نامه جشنواره شد، اما خود پارسال پله بعدی برای امسال بود و گروه های شرکت کننده در جشنواره در جلسه پایانی به ارایه نظرات و پیشنهاداتی پرداختند تا تغییراتی در آیین نامه داشته باشیم.

فرزین یادآور شد: امسال هم از گروه های شرکت کننده در جشنواره می خواهیم نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند.

وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم دبیرخانه دائمی این جشنواره را داشته باشیم که در  طول سال برنامه ریزی کنند و گروه ها در این مدت تشویق شوند تا حضور یابند و طراحی شود که در طول زمان به رایزنی بپردازیم مسیر بهتر شدن جشنواره را فراهم می سازد.

گروه های موسیقی نسبت به کل رویدادهای هنری خوش بین نیستند

فرزین در عین حال با بیان اینکه گروه های موسیقی نسبت به کل رویدادهای هنری خوش بین نیستند، عنوان کرد: گروه های موسیقی باید دلگرم و امیدوار به فعالیتی که می کنند بشوند و باید به تبعات جشنواره اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه گروه نوازی بستر اصلی موسیقی است، افزود: به نسبت ژانرهای دیگر گروه نوازی مقام اول را با اختلاف نسبت به دیگر ارایه ها دارد؛ ما در موسیقی ایرانی چیزی را در این باره نداریم که مهمترین بخش است از لحاظ آماری بیشترین مخاطب را دارد.

نایب دبیر هنری جشنواره موسیقی فارس اعلام کرد: از پارسال بخش پژوهش را در سطح ملی مطرح کردیم که خوشبختانه استقبال خوب بود و ۱۶ مقاله رسیده که توسط هیئت مشتکل از استاد درویشی، اسعدی و فیاض بررسی می شوند.

دور دهم جشنواره گروه نوازی موسیقی فارس از ۹ تا ۱۶ آذرماه جاری در شیراز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/