به گزارش پارس نیوز، 

نشست خبری دومین جشنواره ملی فانوس، با حضور علی‌اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و جواد قلی‌زاده دبیر جشنواره فانوس، صبح امروز (شنبه ۲۶ آبان‌ماه) در سازمان امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد.

جعفری در این نشست گفت: یاد و خاطر شهدای سوسنگرد را گرامی می‌داریم. نخستین جشنواره ملی فانوس را در شهر ساری برگزاری کردیم و امسال هم دومین جشنواره فانوس را در بندرعباس برگزار می‌کنیم و امیدواریم که این جشنواره بتواند در جهت پیشبرد اهداف دفاع مقدس جلو برود. جشنواره امسال حدود ۲۶۲ درصد ما نسبت به دوره گذشته پیشرفت آثار داشته‌ایم. در ۶ بخش کلی که شامل بخش‌های هنرهای نمایشی، فیلم موسیقی و سرود، بخش آزاد و نگاه ویژه را خواهیم داشت. در بخش هنرهای ویژه مسابقه پوسترهای مدافعان حرم را برگزار می‌کنیم.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس ادامه داد: در برگزاری جشنواره فانوس، استانداری هرمزگان و شهرداری بندرعباس نقش مهمی داشته است. مجموعه هنرمندان که در این جشنواره برگزیده شده‌اند با حضور مقامات لشکری و کشوری در شهر بندرعباس تجلیل می‌شود. کتاب‌های ویژه‌ای برای معرفی هنرمندان انقلابی در نظر گرفته شده است که اولین کتاب آن کتاب درباره ابراهیم حاتمی‌کیا خواهد بود. دلیل عمده‌ای که ما این جشنواره را برگزار کردیم، شناسایی هنرمندان استان‌ها، ارزیابی هنرهای استانهای مختلف بوده است که در پایان استان‌های برتر را در جشنواره فانوس اعلام می‌کنیم.

* تجلیل از ۵ خانواده شهدای ارتش، نیروی انتظامی و سپاه

قلی‌زاده دبیر جشنواره ملی فانوس هم بیان کرد: دومین جشنواره ملی فانوس با را با همت هنرمندان سراسر کشور با امید به خدا آغاز می‌کنیم. ما آثار را از تاریخ ۱۰ دی ماه ۹۶ تا ۲۵ اسفند ۹۶ دریافت کردیم که با دو مرتبه تمدید تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ آثار جمع‌آوری شد. در بخش هنرهای نمایشی، تئاترنمایشی، تئاتر خیابانی داریم. در بخش هنرهای تجسمی، عکس، پوستر و مجلسه سازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در بخش آثار تلویزیونی، تله فیلم، انیمیشن، فیلم سینمایی و فیلمنامه‌های تلویزیون حضور دارند. در جشنواره امسال بخشی را به عنوان بخش آثار راه اندازی کردیم که در آن فیلم کوتاه، مستند و کلیپ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۱۷۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره فانوس رسید. در بخش موسیقی و سرود ۱۰۰ اثر به دبیرخانه دریافت شد. ۴۰۷ اثر در بخش بخش تلویزیونی دریافت شد. در بخش آزاد نیز ۶۷ اثر دریافت شد که تمام آن‌ها داوری می‌شوند. در مجموع ۱۸ تندیس در اختتامیه جشنواره اهدا می‌شود. ما امسال بخش سینمایی مستقل خواهیم داشت و ۱۴ اثری که در بخش سینمایی به دست ما رسیده است، در بخش فیلمنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: امسال در بسیاری از رشته‌هایی که سال گذشته اثر نداشتیم، امثال آثار بسیاری داریم و به همین خاطر است که تصور می‌کنم رشد جشنواره فانوس نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب بوده است. همچنین نیست به سال گذشته حمایت‌ها از آثار بیشتر شده است. ما آثاری را بررسی می‌کنیم که به صورت مستقیم از سوی سازمان امور هنری و سینمایی دفاع مقدس حمایت شده‌اند. امروز بسیاری از فیلم‌های سینمایی که در عرصه دفاع مقدس تولید می‌شوند، توسط سازمان سینمایی دفاع مقدس حمایت می‌شوند و ادوات جنگی دریافت می‌کنند. یکی از حسن‌های برگزاری جشنواره این است که ما نقاط ضعف و قوتمان را می‌شناسیم.

قلی زاده گفت: تیمی متشکل از ۱۲ نفر تیم اجرایی جشنواره را برعهده خواهند داشت. دیدار با نماینده مقام معظم رهبری و تجدید میثاق هنرمندان با شهدای دفاع مقدس از جمله برنامه این جشنواره است. تعدادی از سازمان‌ها و نهادها از جشنواره ما حمایت کرده‌اند که لیست آن موجود است.

جعفری اظهار کرد: در مراسم افتتاحیه و اختتامیه ما از ۵ خانواده شهدای ارتش، نیروی انتظامی و سپاه تجلیل خواهیم که مجموعاً ۱۰ خانواده شهید تجلیل خواهند شد. ما بستری را آماده کرده‌ایم تا جوانان دغدغه‌مند بتوانند وارد عرصه فیلمسازی شوند. ما نمی‌خواهیم خیلی نمره خوبی به خودمان بدهیم، ولی کارهای بزرگی در طول یکسال گذشته صورت گرفته است. دوسالی است که در جشنواره تئاتر فجر بخش جداگانه‌ای داریم که تئاترهای ارزشی تجلیل می‌کنیم.

انتهای پیام/