به گزارش پارس نیوز، 

مدت‌هاست که موضوع ضرورت نظارت دقیق، قانونمند و همه‌جانبه بر تئاتر برای دستیابی به تئاتر سالم در عرصه این هنر نمایشی مطرح می‌شود و دغدغه تئاتردوستان و کارشناسان تئاتر شده است. دستیابی به چنین هدفی در راستای جلوگیری از بروز ابتذال و رفتارهای سطحی و غیراخلاقی در تئاتر و تماشای آن برای تمام اعضای خانواده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان کم و کیف مسائل تئاتر قرار دارد، به خبرنگار فارس گفت: امروزه ظرفیت و پتانسیل تئاتری‌ها در کشور روز به روز بیشتر می‌شود یعنی تئاترگران به درجه‌ای از توانگری رسیدند که خلقِ اثر کنند و وارد میدان رقابت بین‌المللی بشنوند و این فرصت برای ماست.

وی درباره سوژه‌هایی که نویسندگان از آن خلق اثر هنری می‌کنند، گفت:‌ خوشبختانه تنوع در این زمینه نیز در کشور ایران با توجه به صبغه دینی، ملی و مذهبی خیلی زیاد است.

آزادی‌خواه درباره اهمیت تئاتر خانواده و توجه به حذف تئاترهای سطحی و غیر اخلاقی در جامعه گفت: با توجه به اینکه تئاتر به عنوان یک رشته هنری مرجع و مادر نسبت به سایر حوزه‌ها محسوب می‌شود، خیلی باید مراقب باشیم که ابتذال وارد تئاتر نشود، چرا که قداست و تأکید تئاتر می‌بایست بیشتر از سینما باشد چرا که سینما زاییده تئاتر است و تئاتر آبستن سینما است.

وی اظهار داشت: تئاتر در واقع سینمای آن لاین و برخط است و همین اوج و مقام این هنر را بالا می‌برد، بر همین اساس ما باید تلاش کنیم ابتذال وارد این عرصه نشود، امروزه ما شاهد هستیم بعضا این رشته هنری که خیلی هم حساس است دستخوش برخی سوءمدیریت‌ها می‌شود و رگه‌هایی از افراط و عبور از خط قرمزها را در آن شاهد هستیم که این نگران کننده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه اگر اینطور جلو برویم حتما ما هنر مقدس تئاتر را از دست می‌دهیم، افزود: بهرحال هنرمندان، تئاترگران و نویسندگان ما باید به این نکته توجه کنند که اگر ابتذال وارد عرصه تئاتر بشود مرگ تئاتر مقدس اسلامی فرا می‌رسد و این خطر بزرگی است لذا با توجه به نشاط و شادی که در تئاتر باید باشد و هیچکس هم مخالف آن نیست باید مراقب باشیم که از خطوط قرمز عبور نکنیم و تئاتر خانوادگی را سرلوحه خود قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر فرصت می‌کند، تئاتر تماشا کند، گفت: با اینکه خیلی علاقه‌مند به تئاتر هستم اما مشغله و گرفتاری حوزه انتخابی این توفیق را از من سلب کرده که زود به زود شاهد هنرآفرینی تئاترگران باشم اما در جریان مسائل مختلف آن هستم. تئاتر محصول کار اجتماعی است و من هم اگر برای تماشای نمایشی بیایم، حتما یک کار اجتماعی تماشا می‌کنم.

آزادی‌خواه در پاسخ به این سوال که اهمیت نظارت دقیق و قانومند در عرصه تئاتر چقدر است، گفت: اعتقادم بر این است که ما نباید خیلی مسائل را نظارتی جلو ببریم البته اصل نظارت در قانون وجود دارد و باید صورت بگیرد، اما قبل از نظارت‌های بیرونی که می‌شود نهادهای  نظارتی و مربوطه باید نظارت درونی را در کشور احیا کنیم.

وی در این باره توضیح داد: یعنی تئاترگران و نویسندگان وجدان درون را قاضی کنند و خود به رفتاری برسند که قابل دفاع باشد و از خطوط قرمز تعرض نکنند، این بهتر است تا اینکه کاری انجام شود و ما با نظارت بیرونی درباره آن اعمال نظر کنیم.