به گزارش پارس نیوز، 

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، دوشنبه شب در آیین رونمایی از فیلم مستند «جغد جنگ» که با حضور کارگردان این فیلم مستند، علی جنتی و علاقه‌مندان در تالار قلم برگزار شد، اظهار کرد: بنده احساس می‌کنم که در بخش آخر زندگی خود هستم و عهد بسته‌ام بقیه عمر را در راه تحکیم آرامش، صلح، دوستی و مهربانی گام بردارم. در کل عمرم شاهد جنگ‌هایی بودم که بشریت به نام خدا به جان یکدیگر افتادند. اکنون زمان، زمان صلح است.

وی در ادامه با بیان این که «آنها می‌گویند: ما برای خدا می‌جنگیم»، گفت: در کتاب «حقوق بین‌الملل: رهیافتی اسلامی» حدود ۷۰ صفحه درباره اصالت صلح نوشته‌ام و در روزنامه اطلاعات چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت. دین ما اصل را بر صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز قرار داده است. این اشتباه است که بگوییم ما باید با هم بجنگیم و صلح استثنایی است. آنچه بر ما مجاز است، فقط دفاع مقدس است.

این استاد برجسته اخلاق خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن اشاره‌ای به این موضوع دارد که به حضرت داود (ع) قدرت آب کردن آهن را داده است اما خداوند به همین پیامبر اجازه ساخت شمشیر را نداده است اما اجازه ساخت زره را داده است. خدا فقط دفاع می‌خواهد، نه تهاجم و حمله. در زمان زندگی حضرت داود (ع) همه شمشیر به دست بودند اما خدا به دست پیامبر زره‌سازی را به مردم یاد داد نه شمشیرسازی را.

آیت‌الله محقق داماد تصریح کرد: امسال که من در هفتاد و چهارمین سال زندگی‌ خود هستم و حدود ۵۴ سال است که قلم در دست دارم و می‌نویسم و می‌گویم، در نتیجه تجربه‌هایی که به دست آوردم به این نتیجه رسیده‌ام که باید کار جدیدی کرد؛ بر همین اساس جناب محمدی سخنان بنده را با هنرمندی‌ که داشتند، از طریق اصالت هنر به مخاطب ارائه دادند و با یک کار سمعی و بصری درصدد این برآمدند که پیام خود را به مخاطب ارائه بدهند.

وی گفت: در روز جهانی صلح بنده یک سخنرانی‌ داشتم و این کارگردان عزیز سخن من را با هنر آمیخت. شاید هنرمند نباشم اما تا حدی این را متوجه هستم که کار هنری ایشان ارزشمند بوده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تجاوز، تحمیل و ویران‌سازی از جنگ را درک کرده‌ایم و چشیده‌ایم. امیدواریم خداوند تمام عزیزانی را که درصدد دفاع از وطن بودند، رحمت کند.

در ادامه این آیین رونمایی علیرضا محمدی، کارگردان فیلم مستند «جغد جنگ» با تقدیر و تشکر از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد و با بیان این مطلب که آنچه به ذهنمان رسید و احساس نیاز می‌کردیم را در قالب یک فیلم ۶۵ دقیقه‌ای تقدیم مخاطب کردیم، خاطرنشان کرد: آیت‌الله محقق داماد شاگردپروری کردند و گام به گام ما را در این اثر همراهی کردند. امیدواریم آفت معاشرت با ایشان گریبان نسل جدید و دانش‌پژوهان را نگیرد. این آفت از درک حقایق جلوگیری می‌کند.

وی گفت: ما زیر سایه ایشان علوم مختلف را فرا گرفته‌ایم. در همین‌جا از تمام همکارانم تشکر می‌کنم که من را همراهی کردند و از مخاطبان به دلیل صحنه‌های خشنی که در فیلم وجود دارد، عذرخواهی می‌کنم اما تمام سعی خود را کرده‌ایم که بهداشت بصری و روانی را رعایت کنیم. امروز که یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول بود، بسیاری از جنگجویان و سازندگان سلاح پایان این جنگ را جشن گرفتند؛ گرچه آنها همواره به دنبال بهره خود هستند و از تولید سلاح سود می‌برند.

نویسنده و کارگردان فیلم مستند جغد جنگ ادامه داد: در پایان این فیلم به عملکرد آنها اشاره می‌شود. امروز اداره ملت‌ها توسط سیاستمداران به پایان رسیده است و فلاسفه و بزرگان هستند که می‌توانند با تئوری‌هایی که دارند، بشریت را به صلح، صلاح و دوستی برسانند. این فیلم را ما به تمام رزمندگان و شهدای دنیا که برای وطن خود جنگیدند، تقدیم می‌کنیم. با تمام پیشرفت‌ها هنوز بشریت روی خوش ندیده است. ما دین و مذهب را در نظر نمی‌گیریم و نقد بر آنچه داریم که در قالب دفاع از دین و به نام دین آدم می‌کشند.

در این مراسم رونمایی، محمدرضا علیمردانی قطعه‌ای در مورد جانبازان شیمیایی با عنوان «مگر داریم، مگر می‌شود» را که زبان حال پدری برای فرزند شیمیایی‌ خود بود، اجرا کرد.

فیلم مستند جغد جنگ فیلمی موشن‌گرافیک است. نویسنده و کارگردان این فیلم علیرضا محمدی، گوینده محمدرضا علیمردانی و تهیه‌کننده مهدی محمدی بود.

انتهای پیام/