به گزارش پارس نیوز، 

انجمن بازیگران سینمای ایران پیرامون پرداخت نشدن دستمزد عوامل فیلم ها و سریال ها بیانیه ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

«به نام خدا 

در  سال های اخیر سنت بسیار ناپسند و غیرعادلانه ای در پروژه های تصویری رایج شده است که تهیه کنندگان به آسانی، دستمزد بازیگران و عوامل را در موعد مقرر در قراردادها پرداخت نمی کنند و علت آن را پرداخت نشدن از سوی سازمان یا نهاد سرمایه گذار اعلام می کنند، این موارد در شرایطی است که در قراردادهای کاملاً یک طرفه، همه تعهدات برعهده بازیگران و دیگر عوامل گذاشته شده و تهیه کننده فقط یک مورد را متعهد شده و آن پرداخت به موقع دستمزد است؛ دستمزدی که نه هدیه است و نه پاداش بلکه جزء حقوق رسمی و به توافق رسیده عوامل یک پروژه محسوب می شود که متاسفانه در بسیاری از موارد، در همین یک بند هم  تهیه کننده به عنوان طرف اول، امضا و تعهد خود را زیر پا می گذارد و به انبوه اعتراض های عوامل کمترین توجهی نمی شود.

سرکار خانم پانته آ بهرام بازیگر محترم و سرشناسی که سال های سال تمامی مشکلات جاری این حرفه را پذیرفته و به آن احترام گذاشته، در یک سریال تلویزیونی به دلیل آنکه دستمزدش در موعد مقرر و حتی پس از آن  پرداخت نشده، ادامه همکاری با آن پروژه را منوط به تسویه حساب بر طبق قرارداد خود کرده است، همین امر باعث شده تا هجمه ناعادلانه ای علیه ایشان و حرفه بازیگری صورت پذیرد. چنانکه در روزهای اخیر انجمن صنفی محترم شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) پس از سال ها سکوت در برابر انعکاس عمومی و مطبوعاتی انبوه شکایات و اعتراض های بازیگران و عوامل پروژه ها از تهیه کنندگان آثار تصویری، حالا به بهانه حرکت اعتراض آمیز تنها یک بازیگر بیانیه ای منتشر فرموده و به جای واکاوی و آسیب شناسی این اتفاق و تحقیق از طرفین ماجرا، نسبت به این امر اعتراض و آن را محکوم کرده اند.

انجمن بازیگران سینمای ایران در همین خصوص و به شکل کلی مواردی را لازم به توضیح می داند، نخست آنکه این انجمن رعایت «رفتار حرفه ای» و « شئون اخلاقی» و «احترام به مشکلات مالی پروژه ها» را همواره محترم شمرده و از اعضای گرامی خود نیز انتظار انجام آن را داشته و دارد، اما این سوال را مطرح می کند که آیا ماه ها پرداخت نکردن دستمزد عوامل یک پروژه و نبود پاسخگویی شفاف به آنها و حتی در مواردی تهدید معترضان به اقدام قانونی و اعمال ممنوع الفعالیتی، رعایت رفتار و اخلاق حرفه ای و احترام به شئونات صنفی است؟ آیا این شیوه برخورد، احترام به کمترین حقوق انسانی، شرعی و عرفی عوامل من جمله بازیگران محسوب می شود؟

از سویی دیگر بسیار جای تاسف است که با توسل به عبارت «بازیگر سالاری» و اشاره به چند مورد انگشت شمار، بر موج گسترده دریافت نکردن حقوق بازیگران در پروژه های مختلف که چیزی جز «بازیگر آزاری» و عوامل آزاری نیست سرپوش گذاشته می شود.

همچنین بی تردید ما نیز تایید می کنیم که ورود پول ها و سرمایه های نامشخص و ناسالم نگرانی های جدی ای را برای امروز و فردای هنرهای تصویری کشورمان به وجود آورده و می آورد، اما آیا به جز تهیه کننده آن پروژه ها فرد دیگری می تواند اجازه ورود و استفاده از این پول ها را بدهد؟ 

انجمن بازیگران سینمای ایران از انجمن صنفی محترم شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران آیفیک انتظار دارد در راستای حمایت از حقوق تمامی عوامل و بازیگران آثار تصویری، در انعکاس عمومی از بی عدالتی ها و اجحاف های به عمل آمده در حق عوامل پروژه ها نیز کوتاهی نفرموده و با جدیت  بر وجود و التزام قرارداد واحد مبتنی بر اصول قانونی و دارای کد رهگیری نیز  تلاش و تاکید کنند.

مسلماً پایبندی به قانون، احترام به قرارداد و رعایت همه جانبه اخلاق حرفه ای تمامی عوامل یک پروژه از صدر تا ذیل در کنار هم مبنای اصلی خلق آثار فاخر و  تمامی حرکت های جمعی و گروهی است.

انجمن بازیگران سینمای ایران اعلام آمادگی می کند تا همراه با دیگر صنوف محترم سینمایی در کنار نهادهای صنفی، اداری و سازمان های مرتبط، برای حل مشکلات، اعتراضات و شکایات عوامل مختلف و همچنین عبور منطقی از مشکلات جاری و اعتلای جایگاه محترم و گرامی تهیه کنندگان  پروژه های تصویری، تعامل لازم را به عمل آورده و همکاری کند.

 

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران»