به گزارش پارس نیوز، 

سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران در واکنش به انتقادات اخیر دو انجمن صنفی سینماداران و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران به عملکرد این کمیته، گفت: در تعریف اصلی دستورالعمل اجرایی کمیته انضباطی اکران، صیانت از امنیت مادی و معنوی سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت و سینمای کشور مبتنی‌بر مصوبات کارگروه اکران و نظام‌نامه اکران سینمای ایران ذکر شده و این کمیته با هدف نظم و ضابطه مندی نمایشی و رسیدگی به شکایات واصله شکل گرفت.

وی بیان کرد: کمیته انضباطی تنها فرصت را برای فیلم‌های فرهنگی که می‌تواند مخاطب داشته باشد اما با اعمال سلیقه برخی سینماداران امکان نمایش مناسب را نداشته، فراهم آورده است.

دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران با اشاره به اینکه کمیته انضباطی تشکل صنفی است و هر ۳ صنف در کمیته نماینده دارند که از سوی رییس سازمان سینمایی حکم گرفته‌اند، تاکید کرد: این کمیته ایجاد شده تا از اعتبارات قانونی ارشاد بهره برده و کمیته مرجعی برای رسیدگی به شکایات صاحبان منافع باشد.

وی توضیح داد: پیش از این شکایات به شورای صنفی نمایش ارائه می‌شد که باعث دلخوری و نارضایتی صاحبان آثار بود اما با وجود کمیته انضباطی و رصد عملکرد سالن‌داران اعتراضات به حداقل رسیده و فرصت مناسب برای اکران فیلم‌های فرهنگی که پیش از این دیده نمی‌شد فراهم آمده است.

۹۰ درصد از تخلفات سینمایی برای سینماداران است

هاشمی به این مساله اشاره کرد که قانون‌گریزی در طبیعت انسان است، انسان نسبت به قید و شرط و چارچوب حس خوبی ندارد اما اگر به طور مثال دوربین های شهر تهران را برای یک روز قطع کرده و به مردم اعلام کنند و پلیس برای نظارت نباشد، مطمئن باشید حتی در پیاده رو هم نمی توان قدم گذاشت.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی تنها ۱۰ درصد از تخلفات، مربوط به پخش‌کننده‌ و صاحبان فیلم است و ۹۰ درصد آن توسط برخی سینماداران صورت گرفته است. البته از خردادماه سینماداران تخلف چشمگیری در تهران نداشته‌اند و متاسفانه در شهرستان تخلفاتی دیده می‌شود.

دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران در پاسخ به این پرسش که چرا صنوف سینمایی بعد از گذشت مدت‌ها دست به اعتراض نسبت به عملکرد کمیته انضباطی زده‌ و حتی خواستار انحلال آن شده‌اند، توضیح داد: در سوال شما کلمه صنوف به کار رفته است. این را باید اینجا تصحیح کنم که صنوف، اعتراضی نداشته‌اند تنها صنف سینماداران نامه‌ای را خطاب به رییس سازمان سینمایی نوشته است. انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران یک تشکل است که ابتدا باید اعتراضاتشان را در شورایعالی تهیه‌کنندگان حل کنند زیرا این مجموعه با نظر شورایعالی تهیه‌کنندگان شکل گرفته و نیات این تشکل هم مشهود است. اگر نامه آنها را مرور کنیم طرح مسایل شخصی در آن دیده می‌شود و دغدغه صنفی و نظام‌مندی اکران در آن وجود ندارد.

شیطنت دوستان سینمادار!

وی ادامه داد: مخالفت با کمیته انضباطی به دلیل ضابطه‌مند شدن سینماها شکل می‌گیرد و این امر در واقع مخالفت با قوانین است. این شیطنتی است که توسط یک یا ۲ نفر از دوستان سینمادار شکل گرفت و در این روزها که رییس سازمان سینمایی به دلیل قانون جدید باید محل فعالیت خود را ترک کند، پررنگ‌تر شده است. البته تمام سیاست‌های رییس سازمان سینمایی به جهت اینکه با مسایل سینما به خوبی آشنا بوده و آن‌ها را دغدغه‌مندانه تدوین کردند، پابرجا خواهد ماند.

هاشمی در جواب این سوال که چرا نسبت به حضور رییس کمیته انضباطی در جلسات شورای صنفی نمایش معترض هستند، گفت: مساله این است که اگر رییس کمیته انضباطی در جلسه کار گروه اکران حضور نداشته باشد، چگونه می‌تواند از نحوه عملکرد سرگروه‌های سینمایی و نوع فعالیت آن‌ها مطلع شود و از حقوق حقه سینمای فرهنگی و ارزشمند ایران دفاع کند و برای این نوع سینما امکان نمایش فراهم آورد؟

 وی درباره واکنش سازمان سینمایی نسبت به این اعتراضات توضیح داد: سازمان سینمایی براساس نوع فعالیت خود، عملکرد قانونی را پیش گرفته و براساس قوانین عمل می‌کند و نیاز به پاسخگویی در این مورد وجود ندارد. کمیته انضباطی فعالیتی صنفی است و اگر اختلاف نظری وجود دارد کاملا درون صنفی است و باید صنوف به نتیجه معقول و منطقی در این خصوص دست یابند.

هاشمی در پایان گفت: این نکته را باید یادآور شد صنف سینماداران تنها به تعداد محدودی افراد ختم نمی‌شود و صنوف مختلف از جمله تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران باید درباره عملکرد کمیته انضباطی نظر دهند و از عملکرد آن دفاع کنند و کمک کنند تا نقاط ضعف برطرف شده و نقاط قوت را  تقویت نماییم.