به گزارش پارس نیوز، 

در آستانه برگزاری چهارمین کنگره بزرگداشت مقام علمی و معنوی بانوی مجتهده «امین» نشستی با حضور علی کلباسی رئیس مرکز سرمایه انسانی، عصمت سپهری مدیر امور بانوان و خانواده، آیت الله سید محمد قائم مقامی و جمعی از برنامه سازان رادیو و تلویزیون برگزار شد.

 علی کلباسی رئیس مرکز سرمایه انسانی با اشاره به سیره علمی و معنوی این بانوی مجتهده گفت: ایشان از عالمان و عارفان زن شیعه اهل ایران بود که می‌توان تعبیر آیت الله را برای او شایسته دانست.

وی افزود: این بانو پس از پشت سر گذاشتن مدارج علمی در حضور استادان و علمای بنام حوزه و تلمذ در محضر علما و مراجعی، چون محمدکاظم شیرازی و شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم،اجازه اجتهاد دریافت کرد.

کلباسی با اشاره به نیاز جامعه به درک این شخصیت و الگو پذیری زنان از سلوک و رفتار این عالمه شریفه بیان کرد: ایشان الگوی خوبی برای زنان ایران است و بیان موقعیت‌های روحی و سلوک رفتاری او می‌تواند مسیر عرفان عملی را برای نسل امروز ترسیم کند.

رئیس مرکز سرمایه انسانی گفت:بخشی از این وظیفه برعهده رسانه ملی است و باید تلاش کرد با تولید برنامه‌های ترکیبی، مستند و پوشش خبری چهارمین کنگره بزرگداشت ایشان، تعاملی مفید میان رسانه ملی و ستاد برگزاری این کنگره برقرار شود.

کلباسی خطاب به برنامه سازان حاضر در جلسه گفت: بانو امین از چهل سالگی تا پایان عمر به تألیف کتاب و تدریس مشغول بود و با تأسیس مدرسه علمیه‌ای به نام مکتب فاطمه (س) آثاری از خود به جا گذاشت که یکی از آنها کتاب «روش خوشبختی»، مشتمل بر اندرز‌های نیکو به خواهران ایمانی اش است و این کتاب می‌تواند منبع الهام مناسبی برای برنامه سازان باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ساخت مستند و سریال از زندگی این بانوی بزرگوار گفت: با همت مرکز اصفهان سریال ۱۳ قسمتی با موضوع زندگی و سلوک بانو امین به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد و تهیه کنندگی رسول هنرمند در دست تولید است که امیدواریم با پخش آن از شبکه‌های سیما انگیزه تولید محتوا پیرامون این شخصیت فقهی برای سایر برنامه سازان فراهم شود.

بانو امین یکی از علمای بزرگ در چند قرن اخیر است

آیت الله سید محمد قائم‌مقامی نیز در وصف و بزرگداشت این مجتهده اصفهانی گفت: بانو امین یکی از علمای بزرگ در چند قرن اخیر است که توانست به عالی‌ترین مراتب علمی در سه زمینه فلسفه، عرفان و فقه برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه درجه اجتهادی بانو امین در حوزه‌های فلسفی، عرفانی و فقهی را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: آنچه درباره این شخصیت شگفت انگیز است رسیدن به اجتهاد واقعی در همه جهات است که می‌تواند برای زنان جامعه ما الگو باشد و جا دارد این موضوع مکرر در رسانه ملی بیان شود.

وی با بیان اینکه بانو امین در جامعه‌ای صد در صد سنتی به فراگیری دروس حوزه پرداخت، گفت: این فیلسوف و عارف دروس را از علمای زمان خود فرا گرفت و نشان داد که بانوان می‌توانند به درجات والا برسند و همین موضوع می‌تواند گام نخست برای تولید محتوا در رادیو و تلویزیون باشد.

عصمت سپهری مدیر امور بانوان و خانواده رسانه ملی نیز با اشاره به نیاز جامعه به شناخت این بانو و الگوپذیری از سلوک و اندیشه اجتماعی و عرفانی او گفت: یافتن الگو‌های مناسب انسانی در دنیای کنونی کار دشواری است اما بنا به تاکید مقام معظم رهبری تجلیل و ارائه شخصیت عرفانی و فقهی و فلسفی برجسته بانو امین در کشور ما، کاری سودمند و در جهت احیای ارزش‌های اسلامی در زنان است.

وی تاکید کرد: در زمان حیات این بانوی بزرگ، همه علماء و مجتهدان زمان، تکریم خاصی از او کردند اما متأسفانه در معرفی الگو‌ها کم‌کاری می‌شود و ما باید شخصیتی مانند بانو امین را که نمونه روزگار خود است و در بین بانوان به طرز شایسته معرفی و نسل جدید را با جایگاه این بانوی نمونه و اسوه اخلاق، فضیلت و عرفان آشنا کنیم.

در ادامه این نشست معصومه طاهری یکی از اعضای شورای مرکزی کانون فرهنگی بانو امین با درخواست همکاری از رسانه ملی و تعامل بیشتر برنامه سازان برای شناساندن این چهره معنوی گفت: امیدوارم در این نشست تعاملی به نقطه نظرات مناسبی میان برنامه سازان و ستاد برگزاری کنگره چهارم برسیم.

وی تاکید کرد: هدف ما ارائه ظرفیت‌ها و دریافت ایده‌های مناسب با همیاری رسانه ملی است که با توجه به شخصیت عرفانی، فقهی این بانو به عنوان مفسر قرآن کریم و استاد اخلاق شاهد تولیدات مناسبی باشیم.

در پایان این نشست علی مهام تهیه کننده مستند «حدیث بندگی» که تولید مستندی پیرامون زندگی بانو امین را برعهده داشته به شرح جزئیات تولید و فراز و نشیب‌های ساخت مستند پیرامون زندگی علما و مجتهدین عظام پرداخت.