به گزارش پارس نیوز، 

چندی پیش، در پناه گاه صخره‌ای باوه یوان در استان کرمانشاه برای نخستین بار شاهد کشف یک دندان متعلق به کودک نئاندرتال بودیم. دندانی که ناگفته‌های بسیاری درخصوص گونه‌های انسانی در خود نهفته داشت.

در این راستا ظهر امروز شاهد برگزاری نشست خبری گروه باستان‌شناسی بودیم که درخصوص چگونگی پیدا کردن این دندان اطلاعات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

سامان حیدری گوران (سرپرست هیات باستان‌شناسی این محوطه باستانی) با اعلام این خبر که این نخستین بار است که بقایای یک انسان نئاندرتال به صورت قطعی در کشور ایران کشف می‌شود گفت: پیشینه مطالعات دوره پارینه سنگی به زمان‌های گذشته و به دوره مدیریت آذرنوش باز می‌گردد که در آن دوره به صورت سیستماتیک و روش‌مند، کار را آغاز کردیم.

او ادامه داد: از سال ۸۹ و ۹۰ در استان کرمانشاه به کاوش پرداختیم و توانستیم در دو سال متوالی ۲۶۰ غار و پناهگاه صخره‌ای جدید در مساحت ۱۰۰ در ۱۵۰ کیلومتری کشف کردیم. امروزه نیز مطالعات ادامه یافت و تحقیق بر روی ابزارهای سنگی انجام شد.

حیدری گوران با اشاره به آنکه این روزها بحث انسان‌های نئاندرتال‌ موضوع داغی در دنیا است گفت: همواره این سئوال مطرح می‌شود که چرا این گروه از انسان‌ها منقرض شده‌اند؟ آیا انسان‌های مدرن سبب انقراض آنها شدند؟ در نهایت برای آنکه به سؤالاتمان جواب بدهیم، به مطالعات زیست‌محیطی پرداختیم و بخصوص مطالعات GIS نشان می‌داد که می‌توان در منطقه کرمانشاه بررسی‌های بیشتری انجام داد.

به گفته این باستان‌شناس، دندان کشف شده یک دندان شیری متعلق به کودکی شش ساله است که به همراه دست افزارهای سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی در کاوش‌های علمی بدست آمده است. این دندان بر اساس آزمایش‌های سن سنجی مطلق رادیو کربن ۱۴، دارای سنی مابین ۴۲ تا ۴۵ هزار سال است و این نئاندرتال متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می‌شود. در واقع این کشف یکی از نادرترین کشفیات عصر حاضر در ایران است.

او خاطرنشان کرد: بین ۲ تا ۴ درصد ژن انسان‌های امروزی دارای DNA انسان‌های نئاندرتال‌ است و این محوطه از این جهت اهمیت دارد که توانستیم چنین اثری را در آن پیدا کنیم. این درحالی است که این محوطه در معرض خطر قرار دارد و از یک سو کانال فیبر نوری از وسط آن گذشته است و از دیگر سو اتوبان کرمانشاه از این منطقه عبور می‌کند.

به گفته وی پیش‌تر از این تعداد معدودی از دندان‌های مشابه دیگر، در کشور های اسپانیا، فرانسه و آلمان کشف شده است.

2 تا 4 درصد ژن انسان‌های امروزی از نئودنتال‌هاست