به گزارش پارس نیوز، 

شاید نتوان هیچ فراقدرتی همچون ترکیب فوتبال و رسانه را در دنیای امروز یافت، فراقدرتی که به باور بسیاری منشأ اتفاقاتی شگرف می‌شود و میلیون‌ها انسان را در یک لحظه به گریه می‌اندازد و می‌خنداند. تپش قلب‌ها برای چند ثانیه تندتر می شود و یا قلب‌ها را از تپش می‌اندازد. بی شک تولید برنامه‌هایی با موضوع فوتبال در صدر جداول پخش قرار دارد.

با توجه به همین نیاز است که تلویزیون در کنار پخش مسابقات فوتبال باشگاهی و جهانی نام برنامه‌هایی همچون «نود»، «فوتبال ۱۲۰»، «فوتبال برتر»، «گزارش ورزشی»، «فوتبال یک»، «ورزشگاه» و بالاخره «فوتبالیسم» را در جدول پخش شبکه‌های مختلف قرار داده است.

در سال‌های اخیر مرتبا شاهد تولید برنامه‌هایی با محوریت فوتبال هستیم؛ برنامه‌هایی که به گزارش بازی ها، آنالیز مسابقات و حاشیه‌های دنیای پرهیجان آن توجه خاصی دارند.

از دهم مردادماه پخش برنامه‌ای با محوریت فوتبال در شبکه سه سیما آغاز شد؛ برنامه‌ای که در تیتراژ اولیه آن می‌شنویم «فوتبال، زندگی، مرگ، یاس، رویا، سرخوردگی، فریاد، هوادار، ماتم، هیجان، جشن، اشک، هلهله، خشم، پایکوبی، سیاست، هیاهو، صداقت، تبانی، شرافت، هیچ یا همه چیز، اقتصاد، پول، پول شویی، فقر، تهمت، شایستگی، حق خوری، شهرت، سقوط، جام، وداع، فیرپلی، پشت پرده، ملت ها، گروه، تحقیر، افتخار، تاریخ، زندگی، عشق، فوتبال و بالاخره فوتبالیسم.»

«فوتبالیسم» را نمی‌توان برنامه‌ای برای علاقمندان به فوتبال دانست؛ چرا که «فوتبالیسم» برنامه‌ای ویژه برای عموم مردم است افرادی که حتی یک مسابقه را دنبال نمی‌کنند و از حضور هیچ بازیکن مشهوری در هیچ باشگاه اروپایی خبر ندارند. «فوتبالیسم» از زاویه‌ای جدید به این دنیای جذاب نگاهی دارد و در هر قسمت تلاش می‌کند تا از صدر تا ذیل موضوعی را در پدیده قرن واکاوی کند. اگر بیننده این برنامه هستید قطعا متوجه سخنانم هستید، اما اگر تا الان چهارشنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ سری به شبکه سه نزدید، پیشنهاد می‌کنم چهارشنبه این هفته را از دست ندهید.

سوژه یابی جذابیت اولیه

سوژه یابی اصلی‌ترین فصل حرف اول و آخر در هر برنامه تلویزیونی است. «فوتبالیسم» دنیای فوتبال را با سوژه هایش به سینما، طب، اقتصاد و حتی دفاع مقدس گره می‌زند و هر بار از زاویه‌ای به این دنیای قدرتمند وارد می‌شود. همچنین در هر برنامه سوال پیامکی مطرح می‌شود و پاسخ آن در هفته آینده بیان می‌شود. از جذابیت‌های «فوتبالیسم» می‌توان به آیتم‌های مرتبط با موضوع اشاره کرد. آیتم‌هایی که عموماً از ترکیب تصاویر مسابقات و سینمایی‌هایی ماندگار ایران و جهان ساخته شده و با نریشنی موزون همراه می‌شود.

انتخاب مجری

به نظر می‌رسد انتخاب امیرعلی نبویان به عنوان مجری برنامه، انتخابی هوشمندانه است. جوانی که محبوبیت خود را از نویسندگی کتاب «قصه‌های امیر علی» کسب کرد. وی که فارغ التحصیل رشته مهندسی برق بوده، شهرتش مدیون برنامه «رادیو هفت»، «خوشا شیراز» و «صد برگ» است.

اجرای نبویان به سبب کار نویسندگی، تجربه اجرا و بازیگری در «فوتبالیسم» بسیار روان و خالی از حاشیه است. گفتگو‌های پخته بدون توضیح‌های اضافه و زیاده گویی از ویژگی‌های این اجراست. نبویان در این برنامه به مصاحبه شونده اجازه صحبت می‌دهد و در زمان مورد لزوم وارد بحث می‌شود و مراقب است تا مدت زمان زیادی در بحث باقی نماند.

آیتم‌های مرتبط

در برنامه آیتم‌های متعددی به کار می‌رود و موضوع برنامه از زوایای متعدد بررسی می‌شود. هر یک از آیتم‌ها کاملا با سوژه همخوانی دارد، هماهنگی کارشناسان مدعو نیز از دیگر ویژگی‌ها برنامه است. به عنوان مثال در آخرین برنامه با موضوع «فوتبال و مرگ» آیتم‌ها به مرگ نامداران در زمین فوتبال پرداخت و امید روان خواه به عنوان بازیکنی که در زمین فوتبال بار‌ها دچار آسیب شده است و در ادامه دکتر فرشاد نجفی با مدرک دکترای طب ورزشی و فوق دکترای روانشناسی ورزشی به برنامه آمد تا در مورد مرگ فوتبالیست‌ها در زمین فوتبال، افسردگی فوتبالیست‌های بازنشسته و خارج شده از دایره شهرت و... صحبت نماید. ویژگی مهم این کارشناس حضورش به عنوان فوتبالیست در تیم فجر سپاسی بود که وی را کاملا در زمینه کارشناسی موضوع ویژه می‌کرد.

اما نام سعید پروینی به عنوان تهیه کننده در تیتراژ برنامه «فوتبالیسم» به چشم می‌خورد. وی پیشتر در مورد رویکرد برنامه خود گفته است: افراد زیادی برای این پروژه با ما همکاری داشتند که می‌توان به محمد بحرانی؛ مشاور پروژه و امیر وفا؛ سرپرست نویسندگان اشاره کرد.

سعید پروینی، تهیه‌کنندگی فصل سوم برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی و همچنین سریال‌های «بازگشت» و «گشت پلیس» را در کارنامه کاری خود دارد.

«فوتبالیسم» در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای به کارگردانی محمد فواد صفاریان پور و تهیه کنندگی سعید پروینی در گروه ورزش شبکه سه سیما تولید شده و چهارشنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن این شبکه می‌رود.

انتهای پیام/