به گزارش پارس نیوز، 

در این دوره از مسابقات شاهد حضور ۱۳۰ فینالیست در بخش آقایان در رشته‌های مختلف بودیم که رقابت در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به خاطر حساسیت‌ها و جذابیت‌های خاصی که داشت، بیشتر از بخش‌های دیگر مورد توجه قرار گرفت؛ در ادامه نگاهی به برخی نکات مثبت و منفی این مسابقات خواهیم داشت.

حین زمان برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیشتر مباحث حاشیه‌ای در مورد تغییرات ایجاد شده در این دوره از رقابت‌ها بوده است. تغییراتی که به زعم بسیاری از کارشناسان و اساتید قرآنی، انقلابی در فعالیت‌های قرآنی کشور ایجاد کرده و باعث تحول عظیمی در مسابقات سراسری قرآن شد. این تغییرات همان رسانه محور شدن مسابقات است. در این دوره از مسابقات بر خلاف ادوار گذشته، مسابقات به صورت تلویزیونی برگزار و پخش تلویزیونی مبنای تمام فعالیت‌ها قرار گرفت.

 
از حضور پر رنگ دهه هفتادی‌ها در فینال تا رسیدگی سریع به اعتراضات شرکت کنندگان

در این دوره از مسابقات برخلاف ادوار گذشته ابتدا مرحله مقدماتی به صورت جداگانه و در شهر مقدس قم برگزار شد و از بین ۴۴۱ شرکت کننده در مرحله مقدماتی بخش آقایان، ۱۳۰ نفر به فینال مسابقات راه پیدا کردند. مرحله مقدماتی مسابقات در قالب برنامه تلویزیونی تدوین و به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن رفت و تا پخش آن برنامه‌ها تا زمان آغاز فینال مسابقات ادامه یافت.

کاهش میانگین سنی حاضران در فینال رشته‌های مختلف چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دیگر نکات برجسته و دستاورد‌های این دوره از مسابقات است. اگر در سال‌های گذشته بیشتر شاهد حضور متولدین دهه ۶۰ در فینال مسابقات بودیم، در این دوره درصد قابل توجهی از افراد راه یافته به فینال متولدین دهه هفتاد و نیمه دوم این دهه بودند و این نوید ظهور نسلی را می‌دهد که طی سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. نسلی که خیلی زود راه ورود به مسابقات کشوری و در ادامه بین المللی را پیدا کرده و می‌تواند از این راه برای میهن اسلامی افتخار آفرینی کند.

از حضور پر رنگ دهه هفتادی‌ها در فینال تا رسیدگی سریع به اعتراضات شرکت کنندگان

حضور نزدیک به ۱۵۰ داور در بخش‌ها و رشته‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است. انتخاب این تعداد داور در این دوره از مسابقات، نشان از حرکت برگزار کنندگان روی ریل عدالت دارد. در این دوره در بخش‌های آقایان و بانوان و در رشته‌های مختلف تعداد داوران نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته بود.

اگر در سال‌های گذشته هر بخش در رشته‌های مختلف دو و در برخی موارد یک داور انتخاب می‌شد، در این دوره هر آیتم از یک رشته مسابقات دارای سه داور بود که نمرات آن‌ها تجمیع می‌شد و همین موضوع رضایت متسابقان از مسابقات را در حد زیادی افزایش داده است.

به لحظه شدن اعتراضات و اعلام نتایج آن از دیگر دستاورد‌های چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است. در ادوار گذشته اگر شرکت کنندگان اعتراضی داشتند باید ابتدا نتایج مسابقات رسما اعلام می‌شد و سپس اگر شرکت کننده‌ای اعتراض داشت نسبت به ثبت آن اقدام می‌کرد. این پروسه خود باعث می‌شد تا روند بررسی اعتراض به بعد از برگزاری اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر بکشد و عملاً قائل بودن حق اعتراض برای متسابقان به یک امر تشریفاتی تبدیل شود.

 
از حضور پر رنگ دهه هفتادی‌ها در فینال تا رسیدگی سریع به اعتراضات شرکت کنندگان

در این دوره، اما هر شرکت کننده بعد از اجرای خود و دریافت ریز نمرات می‌تواند نسبت به نمرات اعلام شده اعتراض کند و همان اعتراض در لحظه مورد بررسی هیئت داوران قرار می‌گیرد، به این ترتیب در این دوره از مسابقات برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های قرآنی کشورمان اعتراضات شرکت کنندگان قبل از اعلام رسمی نتایج بررسی می شد و آثار آن در نتایج لحاظ می‌شود.

در این دوره از مسابقات شرکت کننده‌هایی که در فینال مسابقات به خصوص در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم حضور دارند، در عین جوانی دارای تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن هستند. در بین فینالیست‌های این دو رشته رتبه داران و افرادی که سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور‌هایی همچون کویت، روسیه، مالزی، اندونزی، ترکیه، اردن، سودان، کرواسی، لیبی، امارات و. دارند، حضور داشتند و همین می‌تواند بیانگر سطح بالای این دوره از مسابقات باشد.

از حضور پر رنگ دهه هفتادی‌ها در فینال تا رسیدگی سریع به اعتراضات شرکت کنندگان

کاهش هزینه‌های مسابقات و تلاش مسئولان در این راستا از دیگر دستاورد‌های مسابقات چهل و یکم است. در این دوره به خاطر اینکه شاهد اتلاف وقت شرکت کنندگان که در ادوار قبل بسیار زیاد بود، نباشیم، سالن برگزاری مسابقات در هتل محل اسکان متسابقان دایر شده است. همین موضوع باعث شده تا ایاب و ذهاب شرکت کنندگان و هزینه‌هایی که صرف این موضوع می‌شود از چرخه هزینه مسابقات حذف شود و به لحاظ برنامه‌ریزی ریزی نیز زمان زیادی از دست نرود.

استفاده از کارگردان هنری، پخش مستقیم مسابقات از رسانه‌های دیداری و شنیداری و بسیاری موارد دیگر از دیگر دستاورد‌های چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شهر اراک و استان مرکزی است.

گفتنی است؛ چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز ۱۰ مهرماه در بخش آقایان آغاز شد ۱۶ مهرماه اختتامیه این مسابقات با معرفی نفرات برتر پایان یافت؛ همچنین بخش بانوان نیز از روز ۱۷ مهرماه آغاز شد و تا روز ۲۳ مهرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/