به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش دویچه وبه به نقل ازگزارشگر روزنامه "فرانکفورتر روندشاو" در آمریکا، قرار است در ماه نوامبر ۲۰۱۸ میشل اوباما، بانوی اول پیشین آمریکا، روی صحنه‌ سالن‌های بزرگ ۱۰ شهر آمریکا برود تا کتاب خاطراتش را برای علاقمندان بخواند و به سؤالات آنها پاسخ بدهد.

بانوی اول پیشین آمریکا در تور کتابخوانی‌اش خاطراتش را برای علاقمندان برمی‌خواند. آنکه بخواهد برصندلی ردیف اول محل کتابخوانی بنشیند سه‌هزار دلار می‌پردازد. ظاهرا تجربه ترامپ بر اشتیاق‌ها به تصویری مثبت و مخالف افزوده است.

بلیط‌های نسبتا ارزان قیمت ۲۹.۵۰ دلاری برای برنامه کتابخوانی میشل اوباما حتی قبل از پیش‌فروش که ۱۰ روز پیش شروع شده، تمام شدند. بعد از آن هم دیگر حتی بلیط‌های ۱۲۰ دلاری موجود نبودند و در این میان باید دست‌کم ۴۱۲ دلار پرداخت کرد تا بتوان بلیط استادیوم واشنگتن را خرید که به زودی کتابخوانی میشل اوباما در آن برگزار می‌شود. اگر کسی بخواهد روی صندلی ردیف اول بنشیند باید سه‌هزار دلار بپردازد.

سازمان‌دهندگان برنامه‌های کتابخوانی میشل اوباما سالن‌های بزرگی را با گنجایش دست‌کم ۱۵هزار نفر در ۱۰ شهر از غرب تا شرق آمریکا، از لس آنجلس تا نیویورک، اجاره کرده‌اند.

یک هفته پس از انتخابات سرنوشت‌ساز کنگره آمریکا میشل اوباما کتاب خاطراتش را با عنوان "شدن؛ داستان من" عرضه خواهد کرد. او در عکس روی جلد کتاب لبخندی بی‌نقص بر لب دارد و تی‌شرتی بر تنش است که شانه عریانش را نشان می‌دهد. اما درباره محتوای این کتاب هنوز کسی چیزی نمی‌داند. ناشر کتاب در سخنانی تقریبا هیچ‌مگو اعلام کرده که این کتاب دربرگیرنده "تجربیاتی است که میشل اوباما را ساخته است".

با وجود این، تقاضا برای این کتاب بالاست. در سوپرمارکت‌ها دفترچه‌ای حاوی عکس‌های میشل اوباما به بهای ۱۴.۹۹ دلار فروخته می‌شود و بلیط‌های برنامه‌های کتابخوانی او نیز به خوبی به فروش می‌رسند.

به طور معمول در آمریکا نویسندگان کتابهایشان را در کتابفروشی‌ها معرفی می‌کنند و اگر هم بخواهند پولی از علاقمندان دریافت کنند ورودیه به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ دلار است. اما تور کتابخوانی میشل اوباما از این ابعاد بسیار فراتر رفته است.

سال گذشته هیلاری کلینتون هم کتاب خاطراتش "چه اتفاقی افتاد" را معرفی کرد. او این کتاب را که دربرگیرنده تجربه شکستش در انتخابات ریاست جمهوری نیز بود در سالن‌های تئاتر و اپرا در برابر هزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار شنونده خواند.

اما ۱۰ استادیوم و چند صد دلار برای بلیط جلسه کتابخوانی میشل اوباما ابعادی دیگر را به ما نشان می‌دهد. یکی از سازمان‌دهندگان برنامه کتابخوانی میشل اوباما می‌گوید: «خانم اوباما می‌خواست که تور کتابخوانی‌اش را به روی تعداد هر چه بیشتری از علاقمندان بگشاید.» او در برابر انتقاد به قیمت بلیط می‌گوید که ۱۰ درصد بلیط‌ها به طور رایگان در اختیار مدارس و نهادهای اجتماعی قرار گرفته است.

گزارشگر "فرانکفورتر روندشاو" می‌نویسد که بیشتر علاقمندان به شرکت در جلسه کتابخوانی میشل اوباما باید بخش بزرگی از درآمد ماهانه‌شان را برای خرید بلیط صرف کنند. اما به نظر می‌رسد که در دوره ترامپ این اشتیاق در میان مردم آمریکا در حال رشد است که تصاویری مثبت را تجربه کنند.

مدتهاست که نام میشل اوباما به عنوان نامزد احتمالی حزب دمکرات آمریکا برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور مطرح است، اگرچه او از زمانی که از کاخ سفید رخت برکشیده، آگاهانه از موضع‌گیری سیاسی خودداری کرده است. او در این اواخر بیش از همه در برنامه‌هایی حضور داشته که ابتکار فراحزبی خودش "اگر همه رأی دهیم" برای افزایش شرکت مردم در انتخابات برگزار کرده است.

زمانی میشل اوباما در واکنش به سیاست پوپولیستی ترامپ گفته است: «هر چه آنها بیشتر سقوط می‌کنند، ما بالاتر می‌رویم.» در این میان بسیاری از سیاستمداران دمکرات آمریکا می‌گویند که این حرف میشل اوباما اگرچه محترم است اما تاثیر زیادی ندارد. برخی می‌گویند: «هر چه آنها بیشتر سقوط می‌کنند، ما باید سخت‌تر جواب ضربه‌شان را بدهیم.»

به هر حال شعار میشل اوباما در مورد درآمد خودش و همسرش صدق می‌کند، چون او و باراک اوباما به‌زودی در مجموع حدود ۶۵ میلیون دلار از ناشر کتاب‌های خاطراتشان دریافت خواهند کرد.