به گزارش پارس نیوز، 

احمد نقیب‌زاده در مراسم یکصدوپنجاهمین سالگرد تولد مهاتما گاندی در سخنانی اظهار کرد: نیمه اول قرن بیست یکی از خشونت‌ترین ادوار تاریخ مدرن محسوب می‌شود. گفتمان این دوره اصلا با خشونت‌گریزی و پرهیز از خشونت سر و کار نداشته و در همه صحبت از مبارزه، مبارزه طبقاتی، عدالت و جنگ و خشونت بوده است.

وی افزود: حال این سوال پیش می‌آید که چطور شد گاندی درست در این دوره با پیش کشیدن گفتمان پرهیز از خشونت توانست راهی را بگشاید که برای همه جاذبه داشته باشد. در واقع گاندی یک استثنا بود و بنیانگذار مقاومت غیرخشونت‌آمیز محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: این سوال پیش می‌آید که عامل اصلی در این شخصیتی که یک پدیده است، چگونه توانست با محوریت پرهیز از خشونت اینگونه شناخته شود. البته باید دید فجایای اخلاقی و شخصیت او دخیل بوده یا اینکه فلسفه و فرهنگ هند از او چنین شخصیتی ساخته است.

نقیب‌زاده همچنین بیان کرد: در یک مقاله‌ای گفته شده که گاندی در دوران جوانی بزه‌های کوچکی هم داشته است و در واقع انتقاداتی را هم نسبت به او برشمرده که او یک هندی مرفه بوده و می‌توانست از مزایای یک زندگی مرفه بهره‌مند شود. اما نگاه دیگری نیز حاکم است که بزهکاری او هیچ وقت نتوانست شخصیت بزرگ گاندی را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع به جای اینکه یک جنتلمن انگلیسی باشد یک فرد عادی شد که با پوشیدن لباس و زندگی عادی‌ای که در پیش گرفت نشان داد هیچ فرقی با یک روستایی ساده ندارد. حتی 20 سال از زندگی خود را در آفریقای جنوبی علیه آپارتاید صرف کرد.

نقیب‌زاده افزود: مبارزه گاندی علیه نژادپرستی، تبعیض و تفاوت بود و به این ترتیب خود را آماده کرد که در این دوران برای مبارزه گسترده‌تری که می‌رفت هند را به استقلال برساند روش خاص پلید از خشونت را در پیش گیرد.

وی همچنین بیان کرد: گاندی در زندگی خود از فرهنگ پربار هند اثر پذیرفته و برای پاسخ به سوال ما که کدامیک از عوامل شخصی در کارکتر گاندی تاثیر گذاشت و از او یک چهره ماندگار ساخت باید بگوییم که ویژگی‌های فرهنگی محیط زندگی از او فردی کارآمد و موثر ساخت و بالاخره توانست با روش پرهیز ازخشونت هند را به استقلال برساند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: هند از سرزمین‌هایی بود که به استعمار انگلیس درآمده بود و جزو اولین کشورهایی هم شد که به استقلال رسید. در واقع امروز یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان سوم از آن هند است.

انتهای پیام/