به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مورخ نهم مهرماه، در نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پیرامون جزئیات برنامه‌های مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دهم تا بیست و سوم مهر ماه در استان مرکزی (اراک) در دو بخش خواهران و برادران در دو رشته آوایی و معارفی در زیر مجموعه مسابقات رشته های همسرایی، همخوانی قرآن کریم، اذان و دعاخوانی، حفظ کل و قرائت قرآن کریم و حفظ مفاهیم معارف اهل بیت (ع) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات با مشارکت استانداری و تمامی دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و قرآنی استان مرکزی بویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌گردد.

مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: باید در نظر داشت که مسابقات برادران به صورت زنده از دو شبکه رادیویی و تلویزیونی پخش خواهد شد و در ادامه گزارشاتی از مسابقات خواهران در فواصل مختلف روی آنتن رسانه ملی خواهد رفت. براساس ارزیابی‌هایی که توسط روابط عمومی سازمان انجام شده است تا امروز دستاوردهای خوبی از مسابقات کسب کردیم که یکی از آنها شیوه جدید داوری و برگزاری مسابقات است که دوره مقدماتی آن در قالب برنامه تلویزیونی از شبکه قرآن پخش شده است.

وی با اشاره به فضای رقابتی در برگزاری مسابقات قرآن ادامه داد: تا امروز مخاطبانی که پای صحنه می نشستند متوجه رقابتی که بین متسابقین بود نمی شدند. علی رغم اینکه ما یک جامعه بزرگ قرآنی داریم ولی برای مخاطب مامعلوم نبود به همین منظور سعی کردیم برگزاری مسابقات به شیوه جدید را با حضور خود داوران درصحنه مسابقات داشته باشیم و آنها تحلیل خودشان را ارائه بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی اظهار داشت: البته یکسری از نگرانی ها در روش جدید برای پخش زنده از مسابقات به وجود آمد که شاید آن علاقه مندانی که دوست دارند در مسابقات باشند، از عرصه مسابقات دور باشند، ولی باید در نظر گرفت مخاطبی که پای یک رویداد نود دقیقه ای با آن شور و حرارت می نشیند، امروز با توجه به شرایط اقتصادی وفرهنگی فرصت ۸ تا ۹ ساعت را برای مشاهده یک مسابقه نمی گذارد، به همین منظور می تواند در بخش های مختلف تلویزیونی شاهد برگزاری مسابقات باشد.

مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ما سالهای بسیاری است که درباره هم افزایی و اتحاد صحبت می کنیم اما گویا اقبال خوبی از اتحاد و هم‌افزایی ایجاد نمی‌شود‌. ما آماده دریافت پیشنهاد‌ها و مطالبات اصحاب رسانه هستیم که با آنها در تعامل باشیم. امید داشتیم اتاق فکری را با اصحاب رسانه داشته باشیم تا بتوانیم درباره موضوعات بررسی جامع‌تری داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: هدف ما این است که فرآیند مسابقات در مرحله نهایی را خلاصه کنیم، از این رو تعداد ۵۴ نفر که به مرحله نهایی نتوانستند صعود کنند می توانند در بخش مسابقات قرآنی سیما حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: ما مرحله مقدماتی را به صورت رسانه ای برگزار کردیم، از آنجایی که مسابقاتی که برای پخش زنده در سال گذشته خیلی از دست رفت ما ۲۶ روز برای ضبط برنامه امسال زمان گذاشتیم. این تمام آن چیزی بود که بدست آوردیم که البته نقاط ضعف و کاستی هایی دارد که با وجود صاحبت نظران نقاط ضعف و کاستی ها را برطرف می کنیم.

مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: متاسفانه سبک برنامه های قرآنی جوری است که جذابیت یک برنامه مشاعره را ندارد. چه ایرادی دارد که ما مسابقات لیگ قرآنی برگزار کنیم و از یکنواخت بودن برنامه های قرآنی دور شویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی عنوان کرد: ما نامه ای به مقام معظم رهبری ارسال کردیم و اعلام آمادگی خودمان را برای حذف موازی کاری بیان کردیم، نباید مجموعه سازمانی سازمان اوقاف تمامی مسابقات قرآنی را برگزار کند، این مسابقات باید از شکل دولتی خارج شود و بایستی یک بنیادی به وجود بیاید که بیشترین بهره برداری را از مسابقات قرآنی انجام دهد .

مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما چهل سال مسابقات قرآنی را به شکل سنتی برگزار کردیم اما باید جوانهایی را تربیت کنیم که آنهایی که کارشان با قرآن است و همانگونه که کشور ۱۰‌میلیون حافظ قرآنی می خواهد، موسسات آموزشی قرآنی را همانند موسسات آموزشی و فرهنگی کشور نیز تقویت کنیم. به دنبال این درخواست تفاهم نامه ای با ارشاد و تبلیغات در دست است‌ و پیش رفته ایم. همچنان ما پاسخی را از مقام معظم رهبری دریافت نکردیم، اما برای اینکه زمینه کاری خوب انجام شود صحبت هایی با وزارت ارشاد صورت گرفته است.

انتهای پیام/