به گزارش پارس نیوز، 

سعید صادقی عکاس و مدیر فیلمبرداری سینما و تلویزیون متولد 1332 در شهر تبریز است. وی عکاسی را از دوران انقلاب اسلامی در سال 1357 آغاز و با سمت عکاس و خبرنگار در روزنامه جمهوری اسلامی در سال 1358 همزمان با شروع جنگ تحمیلی ادامه داد.
صادقی از 2 مهر 1359 تا پایان جنگ و عملیات مرصاد به عکاسی جنگ پرداخت.
وی سپس مدتی را در حوزه سینمای کشور به عنوان دستیار فیلمبردار و مدیر فیلمبرداری در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی سپری کرد که از جمله فیلم های که در آن مدیر فیلمبرداری بوده می توان به پایان کودکی، مرگ سیاوش، آخرین روز تابستان و .... اشاره کرد.
صادقی پس از جنگ عراق نمایشگاه نیمه پنهان جنگ را با یک عکاس عراقی برگزار کرد و مستند بلگراد و کارگردانی و فیلمبرداری هفت قسمت از مجموعه مستند جنگ با نام هفت زخم از دفاع مقدس از دیگر فعالیت های هنری او بشمار می رود.
وی که خالق خاطرات تصویری دفاع مقدس برای مردم است، سال 1385 «نشان شجاعت» و سال 1386 نشان درجه یک هنری «شورای انقلاب فرهنگی» را از آن خود کرد.
مجموعه عکس‌های صادقی از دوران دفاع مقدس طی سال‌های 1359 تا 1367 با مدیریت هنری و محتوایی سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی در 256 صفحه مصور به چاپ رسیده است.
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، علی کاوه عکاس پیشکسوت، تصویرگر و فعال مطبوعاتی عصر چهارشنبه در آیین تجلیل از سعید صادقی اظهارداشت: صادقی عکاس جبهه ها و روزهای سخت جنگ است، او زاده شهر ستارخان، باقرخان و باکری ها است و وقتی که 25 ساله بود، وارد جبهه جنگ شد.
وی گفت: صادقی از ابتدا عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بود و در همان ایام وارد جبهه جنگ شد. هیچ ترسی در وجود او نبود و مثل یک چریک نظامی، چابک و زرنگ در جبهه ها حرکت می کرد، او چشم جبهه بود و تمام آن را می شناخت.
کاوه افزود: صادقی، عاشق خطر است و همین موضوع باعث شد که یک عکاس حرفه ای دفاع مقدس بشود. او این قدر نشان و مدال گرفته که به نظر من هیچ کس در ایران به اندازه او مدال نگرفته، دوربین صادقی جنس جنگ را به خوبی شناخته بود و خاکریزهای جنگ به عنوان یک یار دوست داشتنی برای او بود.
امیرعلی جوادیان عکاس پیشکسوت دفاع مقدس و خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این آیین گفت: دفاع مقدس برای ما یک نعمت بود و امیدوارم که قدر این نعمت و سرزمین خود، ایران را بدانیم.
وی افزود: زمانی که خرمشهر آزاد شد، هیچ کس باورش نمی شد اما این روحیه رزمنده ها و رشادت هایشان بود که کمک کرد تا این کار بزرگ صورت بگیرد.
جوادیان با اشاره به اینکه عکس های صادقی، روایتی از روزهای دفاع مقدس و متعلق به همه مردم است، اظهارداشت: ثبت تاریخ از جمله موضوعات مهم است که اگر وجود نداشته باشد، یکی از سه ضلع مثلث فرهنگ خالی می ماند، امیدوارم که قدر این عکاس خوب را بدانیم.
سعید صادقی نیز در این آیین گفت: اوضاعی که ما در طغیان و کشمکش های جنگ داشتیم، باعث ایجاد حس همدلی در ما شده بود. این حس همدلی در کنار تعلق خاطر ما به مردم و ایران و البته نگاهی که به امام خمینی (ره) داشتیم باعث شد که بتوانیم در برابر خشم دشمن مسلح بایستیم.
وی افزود: لحظات جنگ برای همه ما به مانند رویایی بود که خیلی سریع گذشت، باید بگویم که من اصلا دوست نداشتم که برایم آیین نکوداشت گرفته شود و دوست داشتم که چنین آیینی برای نکوداشت عکاسان جنگ و دفاع مقدس برگزار شود.
این عکاس پیشکسوت اظهارداشت: نسل ما با احساس مسئولیت در برابر سرزمین، اعتقاد و هموطنانمان عجین شده بود و لذتی که در آن کشمکش ها می بردیم را هیچ وقت دیگر تجربه نکردیم، امنیتی که آن روزها داشتیم را اکنون نداریم.
صادقی گفت: عکاسان دفاع مقدس، با عکس های خود نقش دفاع مقدس را ثبت و ضبط کردند و همان طور که در نفس رزمنده های ما اخلاص وجود داشت در لنز دوربین عکاسان نیز اخلاص و یکرنگی بود، عکس های ما زبان هویت کسانی است که جان خود را برای ایران فدا کردند.
وی افزود: این روزها بیش از گذشته نیاز به همدلی و یکرنگی داریم و به همین جهت باید تعلق خاطر خود نسبت به سرزمین و هموطنانمان را بیش تر کنیم.
این عکاس پیشکسوت اظهارداشت: به عقیده من آیین نکوداشت برای یک نفر کافی نیست و باید برای تعهد تمام کسانی که اکنون زیر خاک این سرزمین خوابیده اند، نکوداشت برگزار کنیم، باید این کشور را حفظ و تجربه ها، باورها و انگیزه هایمان را به نسل جوان امروز منتقل کنیم، ما یک ملت بزرگ هستیم که امروز کمی از هم فاصه گرفتیم باید احساس مسئولیت کرده و همانند روزهای انقلاب یک دل و یک رنگ بشویم.
در پایان این آیین از مجتبی اقبالی جانباز مدافع حرم و سعید صادقی تجلیل و هدیه ای به رسم یادبود به آنان اهدا شد.
همچنین در حاشیه این آیین نمایشگاه «طعم خاموش تصاویر» شامل 15 اثر برگزیده عکاس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نگارخانه گلستان برپا شد.
تهرام/7245/ 1539