سامان خلیلیان کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اجرای مجدد «عند از مطالبه»از دوم مهر در تئاترشهر گفت: این اثر به نویسندگی سعید شاه کرم نگاهی به مسائل بعد از دفاع مقدس دارد، زیرا بعد از جنگ تا کنون تغییرات بسیاری در سبک زندگی ما بوجود آمده است. در واقع بخشی از این تغییرات رقابت هایی است که افراد برای منافع شخصی خود انجام می‌دهند یعنی برای رسیدن به منفعت شخصی، ارزش ها را فراموش می‌کنند.

وی با بیان اینکه  نمایش در دو سبک طراحی شده است، گفت: یک سو مواجهه درون آدم های این نمایش است و سوی دیگر مواجهه تماشاگر بعد از نمایش و چراهایی که در درونش ایجاد می شود. تماشاگر بعد از اجرا به فکر فرو می رود که اکنون کجای راه قرار گرفته است من معتقدم این موضوعات دفاع مقدس مسائلی است که ضرورت دارد بعضا هم به خود و هم به اطرافیانمان تلنگر بزنیم.

خلیلیان تصریح کرد: نزدیک به یک سال است در انتظار اجرای این اثر بودیم اما نوبت اجرا نمی دادند که بالاخره چند وقتی است که اجرا می کنیم اما نکته حائز اهمیت دیگر این است که نمایشنامه «عند از مطالبه» در بخش نمایشنامه جشنواره ادبیات فجر جایزه بهترین نمایشنامه را گرفته و اگر شرایط فراهم باشد متقاضی اجرا در جشنواره تئاتر فجر امسال هستیم و به طور قطع در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه اصل‌های زیادی است که با دغدغه‌های دنیای امروز بین ما مردم فراموش شده،بیان کرد:به اطراف توجه نداریم و سعی می‌کنیم فقط به خودمان نگاه کنیم و زندگی را از دامنه اجتماعی دیگری به فردی بکشانیم. ما می دانیم که این روزها مردم از لحاظ شرایط اقتصادی دچار مشکلاتی هستند اما نباید اصل ها و انسان هایی را که از جانشان گذشتند تا امروز امنیت داشته باشیم را فراموش کنیم ما جز نام گذاری خیابان های شهر برای شهیدان این مرز و بوم کاری نکردیم اما در این نمایش سعی شده دوباره این واقعیت ها را یادآوری کند.

خلیلیان فضای این نمایش را بین رئال و سوررئال به شمار آورد و گفت: آنچه در ذهن جوان و احوالات او است به بخش سوررئال مربوط می‌شود و کاراکترهای دیگر داستان رئال هستند و ساختار متن هم با موقعیت نمایش پیش می‌رود. داستان از این قرار است که جوانی تک فرزند از یک خانواده به جنگ می‌رود پدر و مادرش فوت می‌کنند و ارث پدر و مادر دغدغه‌ای برای اطرافیان می‌شود که باید تکلیفش را مشخص کنند.

نمایش «عند از مطالبه» از ۱۳ شهریور تا ۱۳ مهر هر شب ساعت ۱۹ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

پریدخت عابدین‌نژاد طراح لباس، علی گودینی طراح گریم، علی المعی مسئول موسیقی، رضا خضرایی طراح نور، مهدی دوایی طراح پوستر و بروشور و مهدی آشنا عکاس این نمایش است.

انتهای پیام/