به گزارش پارس نیوز، 

مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس؛ در خصوص چگونگی تدوین کتاب فرنگیس گفت:کتاب فرنگیس ماجرای حیدرپور، یکی از زنان کرمانشاهی است که در زمان جنگ ایران و عراق، وقتی نیرو‌های دشمن وارد روستا می‌شوند با تبر یک سرباز بعثی را می‌کشد و سرباز دیگر را اسیر می‌کند. این کتاب روایتگر کودکی تا به امروز فرنگیس حیدرپور است.

وی افزود:حیدرپور تندیسی در شهر کرمانشاه دارد که با دیدن آن تندیس به این فکر افتادم تا ماجرای این زن را بنویسم از این رو به سراغ حیدرپور رفتم و کار نگارش کتاب را انجام دادم.

این نویسنده بیان کرد:حیدرپور در یکی از روستا‌های گیلانغرب زندگی می‌کند و من برای انجام مصاحبه باید از کرمانشاه به آن روستا می‌رفتم. اولین دشواری نگارش «فرنگیس» این بود که حیدرپور رغبتی به نگارش کتابش نداشت و حتی در جلسه اول دیدارمان گفت:نه وقتش را دارم و نه دوست دارم که خاطرات را بازگو کنم ولی در جلسات بعد راضی شد که خاطراتش را بگوید. سختی دوم مسیر راه بود که هر روز من برای نیم ساعت مصاحبه چند ساعت در راه بودم و در اصل یک روز کامل را برای نیم ساعت مصاحبه می‌گذاشتم. نبود مستندات لازم حتی یک قطعه عکس قدیمی از مشکلات دیگر موجود بر سر راه نگارش کتاب «فرنگیس» بود.

فتاحی ادامه داد:من برای نگارش کتاب «فرنگیس» با اعضای خانواده و دوستان حیدرپور و مردم محلی صحبت کردم. من در مدت نگارش کتاب فرنگیس لحظاتی را با او زندگی کردم و واقعا سعی کردم لحظه به لحظه خاطراتش را بازسازی کنم. من با کتاب زندگی کردم و در آن زمان قدم زدم.

وی گفت:من بچه جنگ بودم و پدرم هم نظامی بود و ۴ سال در منطقه‌ای که فرنگیس در آن زندگی می‌کرد، جنگیده بود بنابراین از دفاع مقدس شناخت داشتم و از قبل به نگارش آثار دفاع مقدس علاقه داشتم از این رو نوشتن کتاب فرنگیس حس خوبی به من داد و همیشه با خودم می‌گفتم اگر تو این کتاب را ننویسی پس قرار است چه کسی آن را بنویسد.

فتاحی گفت:هم‌اکنون خاطرات خودم را می‌نویسم و به نوعی چالش جنگ را از نگاه یک کودک مرور می‌کنم. هنوز عنوانی برای این کتاب تعیین نشده اما  انتشارات سوره مهر آن را منتشر می‌کند.