به گزارش پارس نیوز، 

این روستا 6 هیات عزاداری دارد که در روز تاسوعای حسینی(ع) مردم عزادار از مسجد محله خود در قالب دسته های عزاداری به سمت «میدان امام حسین(ع)» این روستا حرکت می کنند و در این میدان به سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند و مداحان نیز در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) نوحه خوانی می کنند.
همچنین چند گروه تعزیه خوانی به اجرای تعزیه می پردازند و عزاداران در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان اشک ماتم می ریزند و برخی از مردم نیز از پشت بام های ساختمان های اطراف این میدان نظاره گر عزاداری و تعزیه خوانی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند.
ورود هیات های عزاداری به این میدان بر اساس برنامه زمان بندی شده از قبل انجام می شود و در پایان مراسم عزاداری، هر دسته به مسجد محله خود بازمی گردد و نماز ظهر تاسوعا را به جماعت برگزار می کند.
یکی از ویژگی های عزاداران این روستا این است که در ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، اگر ساکن نقاط دیگر کشور باشند به این روستا می آیند و در دسته های عزاداری کرمجگان شرکت می کنند.
همچنین مردم این روستا در آخرین روز ماه ذی‌ الحجه با نصب پرچم های مشکی در مسجدها، حسینه ها و معابر به پیشواز ماه های محرم و صفر و آیین سوگواری حضرت امام حسین(ع) می ‌روند و مراسمی را در این ارتباط برگزار می ‌کنند.
در ایام دهه نخست ماه محرم برنامه‌ های گوناگونی از جمله سخنرانی، روضه ‌خوانی، سینه زنی، نوحه ‌خوانی، مرثیه ‌سرایی و تعزیه خوانی در هیات های مختلف این روستا برگزار می‌ شود و در بعضی از شب‌ ها یکی از هیات ‌ها با برپایی دسته عزاداری به عنوان مهمان به محله ‌ای دیگر می ‌رود و با هم به عزاداری می ‌پردازند.
در روز عاشورای حسینی(ع) نیز هیات های عزاداری این روستا، برنامه های خاص خود را دارند که علاوه بر مراسم عزاداری می توان به تعزیه خوانی اشاره کرد که در تعزیه ظهر عاشورا، خیمه های برپاشده به آتش کشیده می شوند.
استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و 5 بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان می باشد؛ بخش کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستاست که در جنوب قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش (کهک) تا قم 30 کیلومتر است.
روستای کرمجگان دارای اماکن زیارتی، تاریخی و گردشگری مانند امامزاده نور علی(ع)، قله تاریخی و چهار طاق است و با شهر قم حدود 50 کیلومتر فاصله دارد؛ تعداد جمعیت دائم این روستا یک هزار و 643 تَن است.
7406/ 1175