به گزارش پارس نیوز، 

پاسخ به این سوال در محتوی برنامه و آیین ای مختلف سوگ نهفته است برپایی محافل عزاداری اباعبدالله(ع) در اماکن مذهبی و منازل شخصی، حضور در این آیین ها، پوشیدن لباس سیاه، پخت نذری، پذیرایی از عزاداران اباعبدالله(ع) و نظیر این آیین ها همگی اقداماتی است که از سوی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در مناطق مختلف کشور همزمان با شروع ماه محرم رونق می گیرد.
این سنت ها سالیان سال است که از سوی شیعیان در جای جای جهان برگزار و بنابر شواهد عینی همه ساله بر شکوه آنها افزوده می شود.
این محافل در شهرهای مختلف ایران نیز بر اساس سنت های بومی و منطقه ای هر محله با آیین های ویژه همراه است و هرکسی با زبان خود ارادتش را به امام مظلوم شیعیان حضرت اباعبدالله(ع) و یاران با وفایش عرضه می کند.
اما براستی خروجی این محافل چیست؟ آیا اشکی که برای مظلومیت حسین(ع) و یاران و فرزندانش می ریزم و یا دستهایی که بر سر و سینه هایمان می زنیم توانسته ما را در راه حسینی شدن هدایت کند؟

*** امام حسین(ع) تشنه انسانیت انسانهای غافل بود
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام معتقد است با وجود گذشت سالیان سال از قیام عاشورا ولی هنوز ابعاد قیام و زندگی ایشان برای شیعیان ناشناخته است.
حجت الاسلام حشمت رستمی به خبرنگار ایرنا گفت: امام حسین(ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و اشک بریزیم و سینه زنی کنیم و هرساله در محرم تنها نذری بدهیم بلکه راهی که این امام همام انتخاب کرد راه رهایی، رشد و بالندگی و راه مقاومت و مبارزه بود.
وی ادامه داد: نهضت امام حسین(ع) قیام آزادی خواهی، رهایی از قید و بندهای مستکبرانه، آزادی از زنجیر جهالت، هوس رانی و تکبر بود.
وی اظهار کرد: امام حسین(ع) هر چند عطشان بود و با لب تشنه شهید شد اما هرگز تشنه آب نبود بلکه او تشنه انسانیت انسانهای غافل بود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام با بیان اینکه مظلومیت اهل بیت(ع) تنها یکی از ابعاد واقعه عاشوراست، گفت: عزاداری تنها یکی از جنبه های بزرگداشت واقعه عاشوراست ولی مساله مهمتر از آن عمق بخشی مفهومی و آگاهی به اندیشه قیام امام حسین(ع) و دلایل این قیام است.
*** چگونه امام حسین(ع) را بشناسیم؟
حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه امام حسین انسانی معصوم، شجاع و پر قدرت با تکیه بر قدرت الهی است گفت: نباید شناخت ما از این امام همام به این محدود شود که او تنها یک انسان مظلوم بود که تشنه آب بود و با لب تشنه شهید شد.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) انسانی الهی است که با علم، عصمت و قدرت حرکت و ایجاد قیام کرد، افزود: شکوه و عظمت، قیام امام حسین(ع) را بیشتر از معرفی ایشان به عنوان یک انسان تشنه لب با جذبه می کند.
*** مبلغان و مداحان نباید چهره ضعیف و تشنه را از امام حسین(ع) نمایش دهند
معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: متاسفانه گاهی مبلغان دینی و مداحان و همه تریبون بدستان در این زمینه بجای بیان حماسه های بزرگ عاشورا که تاریخ را به لرزه درآورده از امام حسین(ع) یک چهره ضعیف که تنها او و خانواده اش محتاج آب بود را بیان کرده و این حرکت بزرگ را به مساله ای کوچک تبدیل می کنند.
وی بیان کرد: اگرچه امام حسین(ع) و خانواده او تشنه بودند و دشمن در یک حرکت غیر اخلاقی و بر خلاف همه قواعد جنگی در تمام دنیا آب را بروی آنها بستند و این مساله دل هر انسانی را به درد می آورد اما آنچه دل امام حسین(ع) را بدرد آورد کج فهمی آنهم بنام دین مقابل شخصی بود که متولی دین الهی بود.
وی گفت: اینکه در آیین های عزاداری محرم از امام حسین(ع) چهره ای مظلومانه از ایشان نشان دهیم که تنها بخاطر عطش و تشنگی طلب آب از دشمن کرد و با لب تشنه شهید شد دور از شان امام حسین(ع) است چراکه این امام همام شخصیتی فراتر از تمام انسان های اعصار دارد.
*** مردم از امام حسین(ع) راه رهایی را فرا بگیرند
حجت الاسلام رستمی گفت: امام حسین(ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و اشک بریزیم و سینه زنی کنیم و هرساله در محرم تنها نذری بدهیم بلکه راهی که این امام همام انتخاب کرد راه رهایی، رشد و بالندگی و راه مقاومت و مبارزه بود.
وی اضافه کرد: امام حسین(ع) هرگز راه سکوت و بی تفاوتی را انتخاب نکرد و در راه مبارزه هم هرگز از رعایت تکالیف شرعی و مسایل اخلاقی کوتاهی نکرد تا آنجایی که در صحنه عاشورا و هنگام فرا رسیدن اذان به نماز ایستاد و مردم امروز تشنه شنیدن و بیان این حقایق هستند.
وی اظهار کرد: امروز در جامعه ما خودپسندی و بی تفاوتی در حال رشد است و الزامات اخلاقی مقداری سست شده و فرهنگ و عفاف و حجاب مورد هجمه قرار گرفته و بی شک پیام امام حسین(ع) برای ما احیا فرایض دینی و امر به معروف و نهی از منکر و احیای حجاب و عفاف است.

*** خروجی محافل مذهبی باید تعهد اخلاقی و عمق بخشی اعتقادی باشد
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: خروجی محافل مذهبی ما علاوه بر اشک و گریه که در جای خود بسیار هم مورد تاکید بوده و ثواب مضاعف دارد باید تعهد اخلاقی و عمق بخشی اعتقادی باشد.
وی با بیان اینکه حضور افراد در روضه امام حسین(ع) اگرچه دارای اجر و پاداشی معنوی بوده و باید تاثیر دنیوی هم در افراد بگذارد افزود: تاثیر دنیوی روضه بر افراد باید اصلاح ساختارهای فکری، اعتقادی و اخلاقی انسان باشد.
به عقیده وی، گفتار ما باید حسینی باشد و بتوانیم نظر امام حسین(ع) را با خوش گفتاری جلب کنیم و برای شناخت امام حسین آشنایی با سیره عملی، اخلاقی، رفتاری، علم و دانش و نحوه رفتار ایشان با قشرهای مختلف ضروری است.
حجت الاسلام رستمی ادامه داد: از طرفی علاوه بر حضور در محافل عزاداری امام حسین(ع) مردم می توانند
در کتابهایی که سیره امام حسین(ع) را به رشته تحریر درآورده اند بیشتر به جنبه های شخصیتی امام حسین(ع) پی ببرند.
*** مردم خود را به علم و دانش دین تجهیز کنند
وی در ادامه گفت: ما به عنوان شیعه و پیرو امام حسین(ع) ضروری است که در شرایط کنونی که بسر می بریم با توجه به هجمه های تبلیغاتی دشمنان اسلام در گام نخست خود را مجهز به علم و دانش دین کرده و ابعاد شخصیت امام حسین(ع) را بشناسیم که چه اولویتهایی ایشان را به قیام واداشت و چه چیزی او را از بیعت و ذلت سازش منع کرد.
وی بیان کرد: بی شک تاسی از سیره اهل بیت(ع) و قرار دادن آنها در سر لوحه زندگی انسانها را در مسیر سعادت دنیوی و اخروی هدایت خواهد کرد.
حجت الاسلام رستمی اضافه کرد: قیام امام حسین(ع) بزرگترین شعائر الهی است که در طول تاریخ ادامه حیات دین اسلام را ضمانت و بزرگداشت این واقعه بزرگداشت دین مبین اسلام است.
به عقیده وی، محرم و صفری که امام فرمودند اسلام را زنده نگه داشته حفظ و ترویج محتوای فکری و فرهنگی مکتب اهل بیت(ع) است و عزاداری برای سالار شهیدان نیز مقدمه ای برای افزایش معرفت و کسب کمالات و الگوگیری از شخصیت حماسی امام حسین(ع) و زینب(س) است.
اگرچه به عقیده معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام حضور مردم در محافل عزاداری امام حسین(ع) باید توام با معرفت دینی و با هدف تقویت بنیه معنوی مردم باشد ولی مداحان نیز در این زمینه رسالت مهمی بر عهده دارند.
افرادی که به عنوان مداح در این محافل حضور می یابند باید با شناخت و درک عمیق از امام حسین(ع) مطالبی را بیان کرده که مقارن با دین نبوده و موجب ایجاد شبهه در اذهان مردم نشود.
*** هدف مداحان نباید تنها گریاندن مردم باشد
حجت الاسلام رستمی معتقد است: هر چند مداحی و مرثیه سرایی اهل بیت(ع) مفید است اما محتوای آن باید حماسی و معرفت بخش باشد و تلاش مداحان نباید تنها گریه کردن و گریاندن مردم باشد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همواره در جامعه ایران در مناسبتهای مذهبی از جمله محرم مورد توجه قرار میگیرد موضوع مداحی و جامعه مداحان است که چه وظیفه ای داشته، چه جایگاهی و چه تاثیری اعم از مثبت یا منفی در نوع برگزاری محافل و نگاه مردم به این آیین ها خواهند داشت.
وی اظهار کرد: کار مداحان تربیتی و محور آن هم ضرورت دارد که بیان حقایق، ارایه الگوهای ناب، معرفت بخشی، تقویت ایمان و باورهای مذهبی باشد.
وی با ذکر اینکه ارتقا دین، ترویج عدالت، اغنا روح تشنه مردم نسبت به معارف دین مهمترین وظیفه یک مداح اهل بیت است افزود: زنده نگه داشتن قیام کربلا و عاشورا با بیان صحیح و بیان اهداف و پیامدهای نهضت عاشورا از دیگر رسالتهای جامعه مداحی کشور که این قشر را به مطالعه دقیق و صحیح تاریخ اسلام، اعتقادها، تفسیر قرآن و کتابهای معتبر نیازمند می کند تا بتواند با پشتوانه علمی و تاریخی دقیق حقایق مکتب اهل بین(ع) را به نسل جوان و نوجوان و مخاطبان خود انتقال دهد.
*** مداحان نباید بدنبال کسب شهرت باشند
به گفته حجت الاسلام رستمی، در کنار این رسالت خطیر، مهم و مقدس آسیبهایی نیز جامعه مداحی کشور را همیشه تهدید کرده که یکی از آنها کسب شهرت و جایگاه است که این قشر باید در این زمینه هوشیار باشند.
وی استفاده از سبکهای غیر متعارف در مداحی، بیان مسایل بدون مستندات تاریخی، طرح مسایل و موضوعات مورد حاشیه از جمله آسیبهای مداحی عنوان کرد که برخی مواقع فضای آرام جامعه را ملتهب می کند.
وی با ذکر اینکه تریبون مقدس مداحی باید حافظ امنیت، روحی، روانی و اعتقادی مردم باشد ادامه داد: یک مداح خوب می تواند با هنر مداحی خود دلهای جوانان و نوجوانان را به محبت اهل بیت(ع) پیوند دهد و با معرفی سبک و سیره ائمه اطهار(ع) افراد را در مسیر اصلاح جامعه هدایت کند.
*** جبران اشتباه مداحان هزینه بر است
وی گفت: امروزه در کنار حرکت بزرگ و پر برکت مداحی در کشور متاسفانه گاهی حرکات و گفتارهای برخی مداحان فضای عموم جامعه را دچار حاشیه کرده که قابل توجیه نیست.
وی افزود: هرکسی در هر صنف و پست و مقامی مقابل اعمال و رفتار و گفتار خود باید پاسخگو باشد چنانچه شاهد هستیم در ماه های اخیر هم برخی مداحان با طرح مسایلی پیرامون مسوولان نظام فضای سیاسی و اعتقادی جامعه را خدشه دار کرده اند.
به عقیده حجت الاسلام رستمی، جبران این خسارتها کار سختی است و مداحان با درک این موقعیت باید به پرهیز از حواشی مداحی اهتمام بیشتر داشته باشند چراکه سخن مداحی که تریبون رسمی دین را در اختیار دارد تاثیر زیادی در روح و اعتقادهای جامعه دارد که اگر این تاثیرات منفی باشد جایگزین کردن، جبران و اصلاح آن زمان بر و هزینه بر خواهد بود.
*** مداحان از بیان مطالب اغراق آمیز پرهیز کنند
وی گفت: مداحان باید مراقب بوده و مطالبی را که هیچ سند تاریخی ندارند و در دل شنونده ایجاد شبهه می کند را بیان نکنند.
وی ادامه داد: چنانچه کسی اعتقادهای پاک دینی داشته و سخنی اغراق آمیز بشوند که با شالوده فکری او هخوانی ندارد دچار شبهه خواهد شد که بدون پاسخ مانده و پایه های اعتقادی او را متزلزل خواهد کرد.
وی گفت: وظیفه نهادهای متولی از جمله این سازمان اینست که با برگزاری دوره های آموزشی و معرفت افزایی زمینه رشد و تعالی مداحان را فراهم کنند.
به گفته معاون سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: مداحان در زمینه سبک های مداحی باید مراقب بوده که مطالب علمی و مستندات تاریخی را ارایه و هم مطالبی که استفاده میکنند از چارچوب خارج نشود.
7171/6034