به گزارش پارس نیوز، 

 پیر غلام درگاه سیدالشهدا (ع) که بیش از نیمی از عمر خود را در نقش شمر بن ذی الجوشن در تعزیه ها صرف کرده بوده پیش از آنکه در صحنه تعزیه امسال حضور یابد به دیار باقی شتافت.
اسماعیل ملکی مهر مشهور به شاطر اسماعیل که بیش از 55 سال از زندگی 90 ساله خود را به رجز خوانی در تعزیه های سنتی و دسته های عزاداری در بیجار صرف کرده بود و در نقش شمر بن ذی الجوشن مردم را از جنایت شمریان زمانه حضرت امام حسین(ع) آگاه می کرد.
علی اصغر ملکی مهر جانباز 55 درصد هشت سال دفاع مقدس نیز فرزند وی است و پیکر این پیرغلام درگاه حسینی امروز بر دوش مردم حسینی این شهرستان تشییع و در بهشت محمدیه بیجار به خاک سپرده شد.
شاطر اسماعیل همواره در تعزیه ها نقش خود را با چشمانی پر اشک و غمی اندوهگین اجرا می کرد و در تلاش های پنج دهه ای خود توانست بسیاری از مفاهیم عمیق دینی و فرهنگ عاشورا را به نسل های نوجوان و جوان انتقال دهد.
او در دوران جوانی علاقه زیادی به نقش آفرینی در لباس شمر را داشت و با تهیه لباسی قرمز، زره و کلاه خود و پس از نیم قرن هنرنمایی در آن نقش، بعد از شهادت فرزندش، از این علاقه و شور جوانی دست کشید و به خادمی در آرامگاه آیت الله فاضل گروسی و خدمت در مراسمات شبانه عزاداری حضرت امام حسین(ع) پرداخت.
مراسم ترحیم این پیرغلام درگاه حسینی امروز در مسجد قائم (عج) این شهرستان برگزار می شود.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.