به گزارش پارس نیوز، 

چهل سال پیش در چنین روزی واقعهٔ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به «جمعهٔ سیاه» اتفاق افتاد. از این رویداد به «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود. این واقعه دردناک که به شهادت 89 نفر انجامید، در جریان اعتراضاتی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷، تظاهرات انقلابیون در محله های جنوب تهران، خیابان ژاله پیشین (مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین انقلابیون به دست نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد. به عقیده بسیاری، از اتفاقات مهمی که انقلاب اسلامی را تسریع بخشید، قیام 17 شهریور بود. مقام معظم رهبری در وصف این روز گفتند: "هفدهم شهریور و همه حوادث عظیم انقلابمان را ادامه حرکت خونین عاشورای حسینی می دانیم."

از این رو هر ساله مراسم بزرگداشت شهدای هفده شهریور در محلی که این اتفاق رخ داده است، برگزار می شود. امسال هم مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد شهدای هفدهم شهریور عصر شنبه در جوار خیابان هفده شهریور مقابل شهرداری منطقه 12 برگزار شد.

دقایقی پیش از آغاز مراسم، اطراف میدان شهدا مملو از جمعیت بود. بسیاری از مسئولان لشکری و کشوری، اهالی رسانه و مردم انقلابی در این مراسم حاضر بودند. راس ساعت 17 و 30 دقیقه، چهلمین سالگرد گرامیداشت شهدای هفده شهریور آغاز شد.

ابتدا توضیحاتی درباره این مراسم ارائه شد. پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید باصدای داوود کریمی، سرود ملی جمهوری اسلامی به شکل زنده با 19 نوازنده گروه رزم نوازان دژبانان ارتش جمهوری اسلامی اجرا شد.

بلافاصله پس از آن قطعه شهدا با نوازندگی همین گروه به صورت بی کلام اجرا شد.

سپس نظری نیا مجری برنامه از زین العابدین محمدی خلصی دعوت کرد به روی صحنه بیاید. او پدر شهید محمد محمدی خلصی شهید اهل تبریز است.

محمدی خلصی در ابتدا گفت: من هر موقع بیانات مقام معظم رهبری را گوش می کنم، مجدد برای ادامه دادن راه انقلاب اسلامی انرژی می گیرم. وقتی در دهه چهل به تهران آمدم از خدا خواستم فرزندی صالح به من عطا کند. من با خانواده ای روحانی ازدواج کردم. محمد بسیار جوان خوبی بود. خیلی دوست داشتم که این جوان سالم نگه داشته شود.

وی افزود: محمد همیشه از من می خواست که برایش دعا کنم. می گفت من به دعای شما احتیاج دارم. من کفاش بودم و پسر شهیدم با من کار می کرد. زمانی که سرباز بود در گارد ویژه بود. روز "جمعه سیاه" یک پاسبان آمد و به من خبرداد که پسرم زخمی شده است. وقتی به دنبالش رفتم متوجه شدم که شهید شده است. به پزشک قانونی رفتم متوجه شدم که چند تیر به صورت و دهانش خورده بود که منجر به شهادتش شد. خودم و پسرم فدای انقلاب و مقام معظم رهبری.

پس از صحبت های پدر شهید محمدی خلصی، اعضای گروه سرود احسان که 12 نفر بودند، دو قطعه ی حماسی را اجرا کردند.

مداحی محمد محمودی مداح اهل بیت (ع) بخش دیگر مراسم بزرگداشت شهدای یوم الله هفده شهریور بود.

سپس پدر شهیدان کریمی روی سن آمد و گفت: من برای پسرانم یک مراسم تشییع جنازه نتوانستم بگیرم. زمانی که در تهران واقعه "جمعه سیاه" شکل گرفت، پسر اولم به شهادت رسید. مجبور شدیم بی سر و صدا او و اسباب و وسایلمان به ساوه ببریم. زمان جنگ هم دیگر فرزندم شهید شد و جنازه اش بازنگشت. هر دو را فدای اسلام کردم.

بخش پایانی برنامه صحبت های سردار محمد اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه جمهوری اسلامی بود.

 

انتهای پیام/