به گزارش پارس نیوز، 

موضوع برگزاری کنسرت رایگان خیابانی در چند وقت اخیر بیش از پیش در فضای موسیقی کشور شنیده می‌شود. رویدادی هنری که با پیشنهاد همایون شجریان و با هدف بهبود حال مردم در شرایط نه چندان مساعد امروز شروع شد تا بتواند حتی اندکی از تنش‌های موجود بکاهد. پیشنهادی که مورد تایید و حمایت مسئولان مربوطه هم قرار گرفت.

پس از برگزاری موفق اولین کنسرت خیابانی توسط ارکستر سازهای ملی با خوانندگی محمد معتمدی، 20 موسیقی‌دان به تحلیل این رویداد هنری پرداختند. ارکستر سازهای ملی در رپرتواری به خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش به صحنه رفت و نوای موسیقی خود را به صورت رایگان، به گوش شهروندان تهرانی رساند.

حال با برگزاری اولین کنسرت خیابانی که هفته گذشته برگزار شد به تحلیل این رویداد از سوی 20 موسیقی‌دان پیشکسوت و باسابقه پرداختیم.

با کنسرت خیابانی می‌توان موسیقی ایرانی را به گوش همه رساند
لوریس چکناواریان آهنگساز برجسته ایرانی از زوایه دیگری به موضوع کنسرت‌های خیابانی نگریسته است. او معتقد است، موسیقی کلاسیک به کمک کنسرت‌های خیابانی و رایگان بیشتر معرفی می‌شود و مورد توجه هم قرار می گیرد و ارکسترهای بزرگ باید قدرت موسیقی را در معرض دید مردم قرار دهند تا مردم مانند گذشته با این هنر آشتی کنند.

این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر در این باره گفت: «کنسرت‌های خیابانی مورد توجه همه هنرمندان و مردم قرار گرفته است و باید این کنسرت‌ها ادامه یابد. نباید برگزاری این کنسرت‌ها در نیمه راه رها شود و باید به صورت مستمر ادامه یابد.»

چکناوریان خاطرنشان کرد: «به کمک این کنسرت‌ها می توانیم موسیقی ایرانی را به گوش همه برسانیم. همچنین ارکسترهای بزرگ باید چند وقت یک بار این کنسرت‌های رایگان را برگزار کنند تا مردم با موسیقی کلاسیک آشنا شوند.»

هر اقدامی برای آشنایی مردم با موسیقی باید انجام شود
فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر و آهنگساز نیز با اشاره به روحیه امروز جامعه گفت: «کنسرت‌های خیابانی باید زودتر برگزار می شد و به نظر من این کنسرت‌ها می‌تواند هم روحیه مردم را عوض کند و هم سبب رشد و پیشرفت موسیقی شود.»

این آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر تصریح کرد: «موسیقی باید در جامعه در جریان باشد، این یک ضرورت اجتماعی است، اما متاسفانه مردم ما شناخت کافی از گونه‌های موسیقی ندارند؛ خیلی از اقشار جامعه نمی ‌توانند به کنسرت‌های موسیقی بروند به همین دلیل با ژانرهای مختلف موسیقی آشنا نیستند در نتیجه باید هر اقدامی برای آشنایی مردم با این هنر صورت گیرد.»

نباید این رویداد هنری از هدف اصلی‌اش دور شود
شاهین فرهت موسیقیدان و آهنگساز معتقد است، با تاکید بر اینکه نباید برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان از هدف اصلی خود دور شود، گفت: «موسیقی نیاز به توجه و پشتیبانی دارد. این کنسرت‌ها باید زودتر انجام می شد، ولی جلوی ضرر را هر زمان بگیریم منفعت است.»

فرهت در ادامه بیان کرد: «در کنسرت‌ها معمولا طیف خاصی از افراد حضور دارند و بسیاری از مردم توان خرید بلیت ندارند پس شاید نتوانند سالیان سال به کنسرت بروند، از این جهت کنسرت های خیابانی یک موهبت است تا همه مردم از اجرای زنده موسیقی لذت ببرند.»

صداوسیما برای پیشرفت موسیقی پیشگام شود
داوود گنجه‌ای نوازنده با سابقه ویولن، در تحلیل خود به هدفمند شدن برگزاری کنسرت‌های خیابانی اشاره کرد و گفت: «بهترین راه برای برگزاری کنسرت‌های رایگان این است که هدفمند پیش رویم و سازمان یافته عمل کنیم. ایده برگزاری کنسرت‌های رایگان در شرایط حال حاضر که گرانی بیداد می‌کند خیلی خوب و به جا است.»

گنجه‌ای در ادامه بیان کرد: «بهترین راه برای پیشرفت موسیقی این است که صدا و سیما که یک رسانه ملی است کانالی را به موسیقی اختصاص دهد.»

راه برای پیشرفت هنر باید باز باشد
حسن ناهید، نوازنده پیشکسوت نی، نیز درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: «من زمانی ‌که می‌بینم مردم با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند خیلی خوشحال می‌شوم. باید از هر راهی برای شناخت بیشتر مردم با موسیقی استفاده کنیم.»

ناهید در ادامه بیان کرد: «کنسرت‌های خیابانی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. در همه جای دنیا این کنسرت‌ها برگزار می‌شود و ما باید برای پیشرفت هنر ایرانی هر کاری انجام دهیم. باید راه پیشرفت هنر باز باشد و هنرمندان هر کاری برای ارائه هنر خود انجام دهند.»

با کنسرت‌های خیابانی می توان فرهنگ‌سازی کرد
مجید کیانی، آهنگساز و نوازنده سنتور درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: «من مطمئن هستم کنسرت‌های رایگان مورد توجه همه قرار می گیرد زیرا بسیاری از مردم نمی‌توانند بلیت بخرند در نتیجه می‌توانیم مردم را با موسیقی خوب آشنا کنیم.»

کیانی در ادامه بیان کرد: «واقعا بسیاری از مردم فکر می‌کنند موسیقی یعنی فقط پاپ؛ در صورتی که اگر بدانند ایران چه موسیقی های غنی دارد به سمت موسیقی اصیل گرایش پیدا می‌کنند.»

این نوازنده تاکید کرد: «گوش مردم باید به شنیدن موسیقی خوب عادت کند. موسیقی باید جزئی از زندگی آنها شود. کنسرت‌های خیابانی نقش مهمی در معرفی موسیقی خوب دارند. ما به کمک این کنسرت‌ها می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم.»

مردم باید با موسیقی آشتی کنند
ملیحه سعیدی، نوازنده قانون معتقد است که کنسرت های خیابانی زمینه رشد موسیقی را به همراه خواهد داشت. او در این باره گفت: «کنسرت‌های خیابانی می‌تواند سبب رشد و پیشرفت موسیقی شود زیرا موسیقی هنری است که مورد بی مهری قرار گرفته است و اگر شرایط خوبی فراهم شود، می‌توانیم این هنر را به دوران طلایی خود باز گردانیم.»

سعیدی در ادامه بیان کرد: «هنرمندان عرصه موسیقی باید دیده و شنیده شوند پس کنسرت‌های خیابانی حمایت از هنرمندان جوان هم به حساب می‌آید.»

این نوازنده تاکید کرد: «مردم ما نیاز به شادی دارند پس کنسرت‌های رایگان می‌تواند این شادی را در سطح شهر به وجود آورد. موسیقی هنری است که باید جریان داشته باشد و این اقدام مهم می‌تواند مردم را با موسیقی آشتی دهد.»

نظر بزرگان موسیقی درباره کنسرت خیابانی/ فخرالدینی: باید زودتر برگزار می‌شد؛ چکناواریان: ادامه یابد


کمی دیر به فکر افتادیم
امین‌الله رشیدی معتقد است، کنسرت‌های رایگان سبب می‌شود مردم با انواع موسیقی آشنا شوند و بهترین راه برای معرفی ژانرهای موسیقی است.

این خواننده درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: «در همه جای دنیا کنسرت‌های خیابانی برگزار می‌شود و ما کمی دیر به فکر افتادیم ولی باز برگزار کردن این کنسرت‌ها بهتر از برگزار نکردن است.»

رشیدی در ادامه بیان کرد: «کنسرت‌های خیابانی اهدافی دارد که گاهی برای حمایت از یک کار فرهنگی و گاهی برای معرفی یک نوع موسیقی خاص برگزار می‌شود.»

این خواننده افزود: «کنسرت‌های رایگان سبب می‌شود مردم با انواع موسیقی آشنا شوند و بهترین راه برای معرفی موسیقی های گوناگون است.»

در کنسرت رایگان از موسیقی اصیل باید بهره برد
هادی منتظری آهنگساز و نوازنده کمانچه و ویولن نیز درباره برگزاری این کنسرت‌های رایگان گفت: «کنسرت‌های خیابانی باید هدفمند باشند و به روحیه اجتماعی کمک کنند، این کنسرت‌ها باید به موسیقی‌های خاص اختصاص داشته باشند زیرا بعضی موسیقی‌ها به اسم پاپ فراگیر شده‌اند ولی اصلا ارزش ندارند.»

منتظری در ادامه بیان کرد: «بعضی از اشعار، ملودی و آهنگ‌سازی قطعات بسیار سخیف است پس بهتر است برای کنسرت‌های رایگان از موسیقی های اصیل استفاده شود.»

هادی منتظری در ادامه تاکید کرد: «برگزاری این کنسرت‌ها هر چند دیر است ولی بسیار خوب است البته نباید رها شود و باید ادامه‌دار باشد. همچنین با حرمت‌هایی که لازمه موسیقی ردیفی و سنتی است انجام شود.»

بهتر است از موسیقی محلی در این کنسرت‌ها استفاده شود
ارسلان کامکار نوازنده بربط و ویولن و آهنگساز معتقد است، کنسرت‌های خیابانی باید با حمایت مسئولین و مراکز شناخته شده برگزار شود تا سرانجام خوبی داشته باشد.

این آهنگ‌ساز و نوازنده درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: «برگزاری کنسرت‌های رایگان بسیار خوب و مفید است. بهتر است در این کنسرت‌ها موسیقی‌های محلی هم اجرا شود تا مردم با موسیقی شهرهای دیگر هم آشنا شوند.»

کامکار تاکید کرد: «امروزه بیشتر موسیقی‌های یک بار مصرف پخش می‌شود و مردم فکر می‌کنند این نوع موسیقی بهترین موسیقی است در صورتی‌که اگر موسیقی مناسب به گوش مردم برسد مطمئن هستم که انتخاب‌شان موسیقی اصیل ایرانی باشد.»

کنسرت خیابانی نیازمند فکر بلند مدت است
حسام‌الدین سراج خواننده نام آشنا نظر متفاوتی درباره کنسرت‌های خیابانی دارد. که به این شکل آن را بیان کرد: «در خارج از کشور کنسرت‌های پاپ ویژه برگزار می‌شود و مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرد ولی سازهای ایرانی مانند تار و سه تار صدای بلندی ندارند و برای کنسرت‌های رایگان با جمعیت زیاد خوب نیستند.»

این خواننده خبر داد: «قرار است فضایی عمومی از پارک دانشجو تا تالار وحدت به کنسرت‌های خیابانی اختصاص یابد که این کار خیلی خوب است.»

سراج در ادامه بیان کرد: «این کنسرت‌ها باید از نظر کیفیت خیلی خوب برگزار شود تا مورد توجه قرار گیرد. برای برگزاری این کنسرت‌ها مسئله یک پارامتر نیست بلکه باید همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.»

حسام‌الدین سراج تاکید کرد: «بررسی مکان‌های مورد نظر این کنسرت‌ها باید به معمارهایی که به موسیقی هم تسلط دارند سپرده شود. به این کنسرت ها نباید لحظه‌ای فکر کنیم بلکه این کار نیازمند فکر بلند مدت است.»

اختصاص بعضی کنسرت‌ها به موسیقی انقلابی
محمد گلریز، خواننده پیشکسوت نیز درباره کنسرت‌های خیابانی گفت: این کنسرت‌ها باید در سراسر ایران برگزار شود تا همه بتوانند در این کنسرت‌ها حضور پیدا کنند. همچنین باید بعضی از این کنسرت‌ها به موسیقی حماسی و انقلابی اختصاص یابد.»

محمد گلریز در ادامه افزود: «پیشکسوتان عرصه موسیقی باید در این زمینه مشارکت کنند تا بهترین‌های موسیقی به گوش مردم برسد. باید شرایطی فراهم شود تا ماهی یک بار کنسرت‌های خیابانی برگزار شود.»

باید موسیقی را به دوران طلایی خود بازگرداند
سیاوش ظهیرالدینی آهنگساز و نوازنده ویولن با سابقه نیز درباره کنسرت‌های رایگان گفت: «کنسرت‌های خیابانی باید منسجم باشد و از قانون خاصی پیروی کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم. موسیقی در چند سال اخیر پیشرفت خوبی نداشته است پس باید کاری کنیم تا موسیقی به دوران طلایی خود باز گردد.»

ظهیرالدینی در ادامه بیان کرد: «برگزاری کنسرت‌های رایگان ایده خوبی است که امیدواریم بیشتر به عمل برسد. البته فقط نباید یک یا دو بار برگزار شود و بعد از آن از یادها برود بلکه اگر کاری را شروع می‌کنیم باید به استمرارش بیندیشیم.»

این نوازنده افزود: «باید کاری کنیم تا این کنسرت‌های خیابانی، موسیقی‌های خوب را به گوش مخاطبان برساند و مردم هم باید شرایطط فراهم کنند تا برگزاری این کنسرت‌ها با سختی همراه نباشد.»

نباید تنها یک عده خاص مجوز برگزاری داشته باشند
کیوان ساکت نوازنده تار و سه تار، ایده برگزاری کنسرت‌های خیابانی را خوب ارزیابی کرد و گفت: «برای برگزاری چنین کنسرت‌هایی نباید فقط به یک عده خاص مجوز برگزاری دهند، بلکه باید همه هنرمندان سرشناس بتوانند این کنسرت‌های رایگان را برگزار کنند. کنسرت‌های خیابانی سبب می‌شود مردم با موسیقی خوب آشنا شوند و به سمت این نوع موسیقی‌ها گرایش پیدا کنند.»

این نوازنده در ادامه بیان کرد: «هدف این نوع کنسرت‌ها بسیار مهم است و باید براساس اهداف پیش رویم. همچنین هر کسی نباید ساز خودش را بزند، زیرا باعث می‌شود از مسیر اصلی خود دور شود.»

این آهنگساز افزود: «برگزاری این کنسرت‌ها ایده خوبی است به شرطی که درست اجرا شود و نباید فقط به یک عده خاص مجوز برگزاری دهند.»

با برگزاری بیشتر این کنسرت‌ها موسیقی جان می‌گیرد
محمد منتشری موسیقیدان و خواننده برگزاری چنین کنسرت‌هایی را به حمایت مردم مرتبط می‌داند. او گفت: «مردم هم باید از این کنسرت‌ها حمایت کنند و شرایطی فراهم کنند تا هنرمندان با خیال راحت کنسرت رایگان برگزار کنند.»

این خواننده توضیح داد: «هدف برگزاری کنسرت‌های خیابانی بسیار مهم است و بهتر است کنسرت هنرمندانی برگزار شود که بیشتر مردم دوست دارند.»

منتشری در ادامه بیان کرد: «باید هنرمندان جوان دست به دست هم دهند و مردم را با موسیقی غنی ایرانی آشنا کنند. همچنین قطعاتی که در این کنسرت‌ها اجرا می‌شوند باید جز بهترین قطعات باشند.»

این خواننده تاکید کرد: «هر قدر این کنسرت‌ها بیشتر برگزار شود موسیقی جان می‌گیرد و مخاطبان بیشتر به سمت این هنر گرایش پیدا می‌کنند.»

تجربه برگزاری کنسرت خیابانی 40 سال پیش
نادر مرتضی پور رهبر ارکستر و کنترباس و موسیقی‌دان ایرانی اعتقاد دارد برای برگزاری کنسرت رایگان و خیابانی باید با فکر پیش رویم.

این رهبر ارکستر با ذکر این نکته که چهل سال پیش برای اولین بار به همراه ارکستر، کنسرت خیابانی برگزار کرده است، گفت: «کنسرت‌های خیابانی تعریف خاصی دارد و به راحتی نمی‌توانیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم. برای برگزاری این کنسرت‌ها باید برنامه‌ریزی کنیم. باید با فکر پیش رویم و حائز نظم خاصی باشد.»

اهمیت تمرکززدایی در برگزاری کنسرت خیابانی
میلاد کیایی نوازنده سنتور درباره گستره جغرافیایی برگزاری کنسرت‌های خیابانی نکاتی دارد؛ او تمرکز زدایی را یکی از مسائل مهم برپایی چنین اجراهایی دانست و گفت: «برگزاری کنسرت‌های خیابانی نباید مختص شهرهای خاص باشد بلکه باید در همه جا کشور کنسرت‌های رایگان برگزار شود. من واقعا خوشحال هستم که این اقدام مهم در حال انجام است زیرا به کمک این کنسرت‌های رایگان می‌توانیم مردم را با موسیقی آشتی دهیم.»

کیایی در ادامه بیان کرد: «البته نباید به هر کسی اجازه برگزاری این گونه کنسرت‌ها را بدهند بلکه باید کاری کنیم فقط گروه‌هایی که به لحاظ کیفی بالا هستند بتوانند این کنسرت‌ها را برگزار کنند و سطح سلیقه عمومی را بالا ببرند.»

این نوازنده سنتور خاطرنشان کرد: «همچنین برگزاری بیش از اندازه نیز باعث دل‌زدگی می شود پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم.»

کنسرت خیابانی مانند دکتر رفتن است
فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی نیز درباره کنسرت‌های رایگان خیابانی گفت: «بسیاری از مردم آرزو داشتند که به کنسرت هنرمندان بروند که امیدواریم با برگزاری کنسرت‌های خیابانی محقق شود.»

این خواننده اضافه کرد: «برگزاری کنسرت‌های خیابانی اتفاق بسیار خوبی است که دو نتیجه خوب به یک شرط مهم دارد: اولین نتیجه این است که جامعه ما دچار مشکلات جدی شده که این کنسرت‌ها سبب می‌شود برای چند ساعت استرس از مردم دور شود. مانند این است که مردم را به دکتر ببریم تا حال‌شان خوب شود، دوم اینکه بسیاری از مردم آرزو دارند که به کنسرت هنرمندان بروند که امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی این موضوع محقق شود البته شرط مهم این است که باید هنرمندان بزرگ و با نام و نشان این کنسرت‌ها را برگزار کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

کنسرت خیابانی باید در همه جا برگزار شود
مظفر شفیعی خواننده هم این رویداد را مهم ترین اقدام در حوزه موسیقی دانسته و گفت: «مخاطبان نیز باید خواسته‌های خود را عنوان کنند و مسئولین براساس این خواسته‌ها برنامه‌ریزی کنند.»

این خواننده تاکید کرد: «کنسرت‌های رایگان باید در همه جا برگزار شود زیرا همه مردم سهم یکسانی دارند و نباید فقط مختص یک منطقه یا شهر خاص باشد.»

مظفر شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: «موسیقی نیاز به معرفی بیشتر دارد و به کمک این کنسرت‌ها می‌توانیم این هنر را فراگیر کنیم.»

پیشکسوتان باید در کنسرت خیابانی فعال باشند
اسفندیار قره‌باغی خواننده نام آشنای ایرانی نیز در این باره گفت: «کنسرت‌های خیابانی در معرفی آثار موسیقی نقش مهمی دارند. پیشکسوتان موسیقی باید در این کنسرت‌ها حضور فعال داشته باشند زیرا مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.»

این خواننده تصریح کرد: «کنسرت‌های خیابانی باید در همه شهرها و حتی روستاها برگزار شود زیرا سهم همه یکسان است.»

241243