به گزارش پارس نیوز، 

در هفته اخیر دو تن از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس سخنان ساختارشکنانه‌ای را مطرح کردند که واکنش‌های جدی از طرف نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی داشت؛ برخی از این مصاحبه‌ها را د. رادامه می‌خوانید:

افرادی که در مجلس دنبال سیاسی‌کاری هستند صلاحیت نمایندگی ندارند/ انحراف از مسائل اصلی خیانت است

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به حضور یک طیف خاص در مجلس که بیشتر به دنبال سیاسی‌بازی هستند تا رسیدگی به اولویت‌های مردم، اظهارداشت: در شرایط حساس فعلی که بزرگترین چالش نظام جنگ اقتصادی است و دشمنان نظام تلاش جدی برای تحریم و افزایش خصومت و دشمنی با ملت ایران را دارند متاسفانه مشاهده می‌کنیم برخی از نمایندگان یک طیف یا جریان در مجلس به جای اینکه اولویت‌شان بحث معیشت مردم و چالش‌های اقتصادی باشد تلاش می‌کنند رویکرد سیاسی را اولویت خود قرار دهند و به نوعی با سیاسی‌کاری، معیشت مردم و شرایط گرانی و فشار اقتصادی که تحمیل شده بر مردم را نادیده می‌گیرند که این خیانت به ملت ایران است.

وی تصریح کرد: این افراد یا هر جریانی که در مجلس در شرایط حاضر اولویت خود را بحث‌های سیاسی یا سیاسی کاری بگذارد به جای مسائل معیشتی و فشار اقتصادی به نوعی به انحراف رفته و صلاحیت نمایندگی ملت شریف ایران را ندارند؛ مردم الان در شرایط اقتصادی و وضعیت گرانی فشار زیادی را تحمل می‌کنند بویژه طبقه متوسط به پایین که چالش‌های جدی را از باب گذران امور زندگی خود دارند.

الهیان با تأکید بر اینکه در این شرایط همه هم و غم مجلس باید کاهش فشار اقتصادی به مردم باشد، افزود: ایجاد تسهیلات برای جوانان، وضعیت ازدواج جوانان، مسکن زوج‌های جوان و اجاره بهای بالایی که مردم باید پرداخت کنند و از عهده آن متاسفانه با توجه به گرانی و شرایط اقتصادی برنمی‌آیند، باید اولویت نمایندگان باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم یادآورشد: معضلات جدی که امروز گریبان‌گیر مردم شده اگر اولویت نمایندگان مجلس نباشد قطعاً فشار مضاعفی به مردم می‌آورد، از این رو هرگونه به انحراف و حاشیه رفتن امروز خیانت به ملت ایران است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و رئیس کمیته حقوق بشر مجلس هشتم افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها در ماه‌های اخیر تاکید کرده‌اند به دولت و نمایندگان مجلس که پیگیر باشند طرح جامع اقتصادی برای برون رفت از مشکلات را ارائه دهند و وضعیت بانک‌ها گرانی ارز و دلار ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه مشکلات پولی و ارزی که امروز گریبان‌گیر وضعیت اقتصادی ما شده این‌ها اولویت‌های مجلس باید باشد، گفت:، اما نمایندگان یک طیف و جریان خاص به دنبال حاشیه‌سازی سیاسی هستند، اما مردم هم تشخیص می‌دهند چه نمایندگانی اکنون دلسوز برای آن‌ها هستند و کدام نمایندگان به دنبال حاشیه‌سازی و سیاسی کاری هستند.

الهیان در عین حال به مجلس ششم اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در مجلس ششم هم افتاد و مشاهده کردیم که ملت طرد کرد نمایندگانی از مجلس ششم را که رویکرد خود را رویکرد سیاسی قرار دادند و نه رسیدگی به مشکلات مردم و مجلس ششم را به بن بست کشاندند از این رو این شرایط اگر در مجلس دهم تکرار شود شاهد همان شرایطی خواهیم بود که برای مجلس ششم اتفاق افتاد.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم تصریح کرد: البته آنچه که الان باید در دستور کار نمایندگان باشد و یکی از موضوعات بسیار مهم بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است که امروز زیاده‌خواهان و رانت‌خواران پای خود را بر گلوی ملت و طبقه مستضعف گذاشته‌اند و مفاسد اقتصادی، رانت‌خواری احتکار و ایجاد شرایطی در کشور که منجر به گرانی مضاعف می‌شود و وضعیت را برای مردم سخت‌تر کرده‌اند.

از این رو اگر نمایندگان ملت در ادعای خود در خدمت‌رسانی به مردم صادق هستند باید جلوی این مفاسد را بگیرند نه اینکه پیگیر رفع حصر از شخصیت‌هایی که در دوره‌هایی خیانت به مردم کرده‌اند و کشور را به آ‌شوب و فتنه کشاندندف باشند. این‌ها حقایقی است که مردم می‌بینند، رصد می‌کنند و قضاوت خواهند کرد.

تلاش عده‌ای در مجلس برای بدست گرفتن نقش اپوزیسیون مذبوحانه است

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واقعیت این است افرادی که در مجلس اقدام به نطق‌هایی برای تشویش در اذهان داشته و همواره انتقاد می‌کنند بیش از ۳۰ سال دولتمردان از همین طیف بودند.

وی افزود: اگر افرادی از دیوار لانه جاسوسی بالا رفتند از همفکران همین اشخاص بودند؛ حال جالب است که این‌ها نقش اپوزیسیون را گرفته‌اند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بزرگ‌ترین صدمه‌ای که به این نظام و انقلاب وارد شد، فتنه ۸۸ بود که یاران همین افراد بودند و اینهمه مشکلات برای ملت و کشور ایران به وجود آوردند.

شهریاری در ادامه سخنانش تصریح کرد: متاسفانه همان اوضاعی که ابوسفیان، طیفش و خوارج و مروان برای امام علی، ایجاد کردند که مولا علی (ع) را خانه نشین کنند اکنون هم عده‌ای با همین تصور واهی فکر می‌کنند می‌توانند نقش ابوسفیان و دار و دسته‌اش را بازی کنند و رهبری را تنها بگذارند و خانه نشین کنند که باید به آن‌ها گفت: «زهی خیال باطل»! چرا که تلاش آن‌ها مذبوحانه است.

شهریاری عنوان کرد: ما به زودی طی نطق‌ها و تذکر‌هایمان در در اولین فرصت در این رابطه سخنان لازم را ارائه خواهیم کرد.

آقا و خانمی که در مجلس نطق ساختارشکنانه داشتند بگویند خود برای مردم چه کار کرده‌اند؟!

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق ساختار شکنانه دو نفر از نمایندگان تهران در صحن علنی مجلس گفت: توصیه من به این نمایندگان این است که با صحبت‌هایشان به مردم آدرس غلط ندهند، امروز مشکلات مردم مشکلات معیشتی است.

وی افزود: اختیار حل این مشکلات معیشتی در اختیار دولت است و در این راستا رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور چک سفید امضا داده است و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بی سابقه بوده که چه در دوران رهبری امام راحل و چه در دوران رهبری رهبر معظم انقلاب چک سفید امضایی برای حل مشکلات به رئیس جمهور داده شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: رئیس جمهور از طرف دیگر رئیس قوه مجریه کشور است و ابزار‌های لازم را نیز هم‌اکنون در اختیار دارد. ما در این ارتباط و در خصوص مسائل دیگری همچون شفافیت و عدالت قانون به قدر نیاز داریم، اما متأسفانه اجرا نمی‌شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان نباید به مردم آدرس غلط بدهند، مشکلات امروز مردم ما نظارت استصوابی و امثال آن نیست. مگر ما که در مجلس هستیم چه گُلی به سر ملت ریخته‌ایم و دیگران به مجلس می‌آیند چه کار می‌کنند؟!

وی افزود: همین خانم و آقایی که این نطق‌های ساختارشکنانه را داشته‌اند بگویند که در ۲.۵ سال گذشته که در مجلس بودند چه طرحی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم و رفع بیکاری و معیشت مردم ارائه کرده‌اند؟! من هرچه فکر می‌کنم می‌بینم که این نمایندگان هیچ طرحی که در راستای حل مشکلات مردم باشد ارائه نکرده‌اند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اینگونه نطق‌های ساختارشکنانه جز شاد کردن اپوزوسیون خارج و ایجاد اختلاف در داخل و اینکه مردم بگویند این‌ها شکمشان سیر است و بین مردم نیستند و نمی‌دانند مردم چه مشکلاتی دارند، چیزی در بر ندارد.

زیر سوال بردن مسائل دفاعی به جای پرداختن به معیشت مردم برای انحراف افکار عمومی است

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نطق ساختارشکنانه دو نفر از نمایندگان تهران در صحن علنی مجلس گفت: این نمایندگان نظارت استصوابی شورای نگهبان را زیر سوال می‌برند. باید بگویم که بله نظارت استصوابی آنقدر باز است و آنقدر آزادی زیاد است که هرکسی به خود اجازه بیان مطالبی را برخلاف مصالح ملت به سهولت و آسانی در صحن علنی مجلس می‌دهد.

وی افزود: به همان میزان که این دو نماینده از نظارت استصوابی شورای نگهبان ناراحت و از شورا گله‌مند هستند من نیز نسبت به شورای نگهبان اعتراض دارم چرا که بعضاً افرادی را در سطح اوپوزوسیون تائید صلاحیت می‌کنند که دود این اقدام به چشم مردم می‌رود و کسانی باید صلاحیتشان تائید شود و مسئولیت بگیرند که نسبت به اساس جمهوری اسلامی معترض باشند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهارداشت: اولویت اصلی امروز ما در کشور که به صورت آنلاین قیمت‌ها تغییر می‌کند مسائل معیشتی است و امروز اینگونه مسائل است که باید در اولویت کاری نمایندگان و مسئولان قرار بگیرد.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: اینکه این نمایندگان در نطق خود قدرت دفاعی کشور را هدف قرار داده و آن را تضعیف می‌کنند باید به آن‌ها گفت: قدرت دفاعی ما میراث گرانبهای ۴۰ سال تلاش، کوشش، رشادت‌هاست که کسی نمی‌تواند به حریم جمهوری اسلامی ایران نظر داشته باشد.

وی افزود: وقتی که از اقیانوس آرام موشک‌هایی به سمت سوریه شلیک می‌شود برایشان کف زده می‌شود، اما زمانی که دشمن ما به خانه ملت نفوذ کرده و موشک ما آن‌ها را در سوریه سرکوب می‌کند و اقتدار کشور به نمایش گذاشته می‌شود بعضی‌ها ناراحت می‌شوند و این نشانه آن است که هنوز این افراد رشد کافی را پیدا نکرده‌اند و این‌ها نباید مرعوب دشمن باشند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهارداشت: بعضی‌ها خودشان را در مقابل دشمن ضعیف جلوه می‌دهند و اگر هم حرکت مقتدرانه‌ای در کشور انجام می‌شود در مقابل دشمن اینگونه ابراز می‌کنند که ما مرعوب شما و زیر چکمه شما هستیم و از نمایش قدرت کشور ابراز ناراحتی می‌کنند.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: اولویت اصلی کشور ما امروز اینگونه مسائل همچون بحث نظارت استصوابی و امثال آن نیست بلکه پرداختن به مسائل معیشتی مردم است و اگر کسی در دولت و هرجای دیگر بخواهد به مردم خدمتی کند کسی راهش را مسدود نمی‌کند و البته کسانی که خط فکری و نگاهشان با اصل مسیر نظام و انقلاب زاویه دارد باید به حاشیه رانده شوند.

وی در پایان گفت: بهترین کار در این موقعیت زمانی توجه به معیشت مردم است و باید به دقت رصد شود کسانی که در این فضایی که امروز در کشور در حوزه مسائل اقتصادی به وجود به دنبال فرصت طلبی هستند اجازه ندهیم ماهی خود را از آب گل‌آلود شده بگیرند و بعد هم بخواهند با دادن آدرس غلط و پیش کشیدن مسائل غیرضرور، افکار عمومی را منحرف کنند.

برخی با نطق‌هایشان موجب تشویش اذهان نسبت به ارکان نظام مقدس اسلامی می‌شوند

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق‌های غلامرضا حیدری و پروانه سلحشوری در مجلس، اظهار داشت: این نطق‌ها موجب نگرانی و تشویش در اذهان عمومی شد.

وی افزود: برخی از مطالب ارائه شده از ناحیه خانم سلحشوری و غلامرضا حیدری نمایندگان تهران در مجلس خلاف واقع بوده و موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام مقدس اسلامی شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در پی این نطق‌ها نامه شکایتی از سوی جمعی از نمایندگان به هیأت نظارت تنظیم شد و طی آن درخواست رسیدگی به این اقدام انجام شد.

سالک بر همین اساس اضافه کرد: ما از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهیم دستور رسیدگی صادر کرده و از حقوق مردم و ارکان نظام دفاع کند.

پرداختن به مسائل حاشیه‌ای توسط برخی نمایندگان با هدف فرار از پاسخگویی انجام می‌شود

ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نطق ساختارشکنانه دو نفر از نمایندگان تهران در جلسه علنی مجلس، گفت: مشکل امروز مردم مسائل حاشیه‌ای سیاسی و مسائلی از این دست نیست، مشکل مردم امروز معیشتشان است و باید درد آن‌ها را درمان کرد و اینگونه اظهارات نوعی خودزنی است و آب به آسیاب دشمن ریختن است.

وی افزود: آنچه که امروز مردم را اذیت می‌کند ما نمایندگان هستیم که با عملکردمان موجب رنجش آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس اظهار داشت: من به نمایندگان دیگر می‌گفتم وقتی مردم از طریق رادیو مشروح مذاکرات مجلس را گوش می‌دهند ته دلشان بیشتر خالی می‌شود و نطق‌هایی از این دست که ما در جلسه روز سه‌شنبه شاهد آن بودیم هیچ کاربردی ندارد.

شریفی خاطرنشان کرد: وظیفه کارگزاران نظام این است که به سمت وفاق و همدلی حرکت کنند و به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای مشکلات معیشتی مردم را مورد پیگیری قرار دهند.

وی افزود: سوال این است که آیا امروز مشکلات مردم اینگونه مسائل حاشیه‌ای است اگر به میان مردم برویم متوجه می‌شویم که درد مردم اینگونه مسائل نیست. امروز مردم در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه‌اند.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس اظهار داشت: اظهاراتی از این دست و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای قطعا برای فرار از پاسخگویی انجام می‌شود و باید این افراد به جای پرداختن به این مسائل بگویند که به عنوان مردم برای آن‌ها چه کار کرده‌اند.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: هر کشوری برای مسائل انتخاباتی خود قانون دارد و باید همگان تابع آن قانون باشند و سخت‌ترین گزینش‌ها و رویه‌های انتخاباتی خود را دارند و نظارت استصوابی نیز نوعی مقررات در این راستا است و اینکه ما بخواهیم در رابطه با این مسائل سیاه‌نمایی کنیم چیزی جز ایجاد ناامیدی در جامعه نیست و هر کس بخواهد امید را از مردم بگیرد در زمین دشمن بازی می‌کند.

نطق ساختارشکنانه دو نماینده در مجلس دیکته‌ای بود که برایشان نوشته شده بود

سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق ساختارشکنانه دو نفر از نمایندگان تهران در صحن علنی مجلس گفت: حرف‌هایی که این دو نماینده مجلس در نطق خود در هفته جاری در مجلس مطرح کردند پیش از این هم می‌گفتند و این‌ها مطالبی است که برای آن‌ها دیکته شده و آن‌ها مطلب دیکته شده را از رو می‌خوانند.

وی افزود: در اینجا نقد به رئیس جلسه نیز وارد است و کسی که جلسه را اداره می‌کند باید به نماینده‌ای که این نطق‌ها را می‌کند تذکر دهد حال اگر ما یا تعداد دیگری از نمایندگان بودیم نطق ما را قطع می‌کردند و تذکر می‌دادند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این نمایندگان مردم را گوش مخملی فرض کرده‌اند، این‌ها خود مسبببین وضعیت اقتصادی فعلی هستند. کسانی که در کابینه میرحسین موسوی در زمان نخست‌وزیری وی حضور داشتند در کابینه آقای روحانی نیز حضور دارند و همان اقتصاددانان آن زمان، به کابینه آقای روحانی نیز خط می‌دهند.

ابطحی خاطرنشان کرد: نکته جالب اینجاست که خانم سلحشوری می‌گوید که صلاحیت افراد با صلاحیت را رد کرده‌اند و بی‌صلاحیت‌ها تائید شده‌اند. خب اگر اینگونه باشد یکی از بی‌صلاحیت‌ها خود خانم سلحشوری است.

وی در پایان گفت: این نمایندگان به مردم وعده‌های دروغ داده‌اند و حالا وضع بحرانی شده می‌خواهند خود را تطهیر کنند و اینگونه القا کنند که تقصیر‌ها به گردن آقای روحانی و دولت وی نیست و نهاد‌های دیگر مقصر هستند.

برخی نمایندگان فقط دنبال سیاسی‌بازی هستند

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نطق ساختارشکنانه دو نفر از نمایندگان تهران در صحن علنی مجلس گفت: اگرچهموقعیت نماینده اقتضائات و مصونیت‌هایی دارد و اینکه متأسفانه عرف براین مبنا قرار گرفته که نماینده وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد هرآنچه را به تشخیص شخصی خود مطلوب می‌داند بیان می‌کند، اما قرار نیست نظرات انحرافی برخی از نمایندگان از تریبون‌های رسمی بیان شود و هیچکس هم در این مورد موضع‌گیری نکند.

وی افزود: مجلس ما مجلس ۱۰۰درصد کارآمدی نیست.‌ای کاش ما به جای طرح اینگونه مطالبساختارشکنانه بیان مطالب کلیشه‌ای و ۱۰۰درصد سیاسی می‌توانستیم از این مجلس برای مردم گشایش اقتصادی ایجاد کنیم.‌ای کاش آنگونه که برخی از نمایندگان حرص و ولع می‌زنند تا القائات سیاسی اشتباه خود را بر زبان جاری کنند به فکر گرسنگان جامعه و کشور و به فکر سفر‌های خالی مردم، به فکر رکود بازار، به فکر سقوط غیرقابل باور پول ملی بودند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: ما در کشور قانون اساسی داریم آن‌هایی که دم از قانون می‌زنند گویا هنوز قانون اساسی را به خوبی نخوانده‌اند قانون اساسی برای، ولی فقیه حدود و اختیارات مشخص کرده است.

آزادیخواه اضافه کرد: اگر صحبت از نظارت استصوابی به میان می‌آید و نسبت به آن اعتراض می‌شود موضوعی نیست که ما برای بار اول با آن برخورد کرده باشیم بلکه در جریانات مجلس ششم و شبکه انحرافی آن زمان هم دیدیم افرادی را که اصرار داشتند تا نظارت استصوابی شورای نگبهان را تنزل دهند.

وی افزود: قاعده براین است که ما ببینیم قانون چه می‌گوید و مطالبات مردم چیست. امروز برای مردم نظارت استصوابی شورای نگهبان و مسائلی از این دست دغدغه اصلی نیست و سؤال اینجا است مشکل دیگری در کشور ما وجود ندارد و تنها مشکل بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: آن روزی که آقای روحانی در سال ۹۲ نامزد ریاست جمهوری شد بسیاری از افراد تند جریانات اصلاحات باور نمی‌کردند که صلاحیت آقای روحانی توسط شورای نگهبان تأیید شود و تضمین‌شان بر این بود که شورای نگهبان صلاحیت آقای روحانی را رد خواهد کرد و انتخابات یکطرفه می‌شود.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: در سال ۷۶ و در جریان انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری نیز همین جریان کوته‌نگر کشور را از این مسئله پر کرده بود که ناطق نوری رئیس جمهور آینده است، چون حاکمیت می‌خواهد، رئیس جمهور مشخص است و انتخابات تشریفاتی است. اما دیدیم که دموکراسی واقعی اسلامی در همین صندوق‌ها است. من تعجب می‌کنم که چرا بعضی‌ها عناد دارند و نمی‌خواهند دموکراسی را ببینند.

وی افزود: برخی‌ها سعی دارند با یکسری القائات انحرافی خود اولویت‌های اصلی را در کشور مخفی و ذهن مردم را به اولویت‌های دیگر منحرف کنند و برخی در مجلس سخنانی را مطرح می‌کند تا مردم اشتباهات، کوته‌فکری و وکیل‌الدوله بودن آن‌ها را نبینند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: امروز در کشور دلار به قیمت ۱۴ هزار تومان رسیده، اما بعضی‌ها به دنبال سیاسی‌بازی‌های خود هستند و این به معنای مرگ سیاسی است.

آزادیخواه در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک نماینده مجلس هر روز که قدم به خانه ملت می‌گذارم دوست دارم از خجالتی که برای مردم دارم آب شوم و به زمین فرو روم، اما چه کنم که برخی از همکاران من صرفاً به دنبال سیاسی‌بازی هستند و با رأی سیاسی وارد مجلس شده‌اند و به جز القائات سیاسی کار دیگری ندارند و الا ما می‌توانستیم رئیس جمهور را وادار کنیم که انحرافات اقتصادی را درست کند.