به گزارش پارس نیوز، 

 عباس صالحی که صبح امروز (۱۲ شهریور ماه) در مراسم افتتاحیه هیات اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) سخن می‌گفت، با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها از وضعیت جزیره‌ای و منفصل خارج شده‌اند و ائتلاف‌ها و رویکردهای هم‌افزا میان آنها رواج یافته است، اظهار کرد: شاید تا چندی پیش که رسانه‌ها از گستره و دایره شمول محدودی برخوردار بودند، هر رسانه سعی می‌کرد با دنبال کردن رویه‌های خاص و محدود خود در عرصه خبری حضور یابد اما اکنون این ائتلاف‌ها و جریان‌سازی‌های خبری هستند که می‌توانند در برابر استعمار خبری بایستند.

او ادامه داد: سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که در سال 1961 به ابتکار یونسکو برای ایجاد تعادل در برابر جریان یک‌سویه اطلاعات، در منطقه آسیا و اقیانوسیه به وجود آمد، تلاشی در جهت ایجاد تعادل و جلوگیری از رویه‌های یک‌سویه در عرصه رسانه‌ای و خبری بود. با این حال به نظر می‌رسد تبدیل اوآنا به سازمانی کارآمد نیازمند تعیین دستور کار جدید و مبتنی بر روندها و رویکردهای نوین رسانه‌ای است. اوآنا به عنوان سازمانی هدفمند و مستقل، به عنوان سازمانی تحول‌گرا می‌تواند وزنه‌ای تعیین کننده در عرصه ارتباطات و عصر اطلاعات باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: در عصری به سر می‌بریم که رسانه‌ها برای عقب نماندن از کاروان علم و فناوری، نیازمند بازتعریف و ارزیابی مجدد هستند؛ بر این اساس تنظیم دوباره سازوکارها بر اساس وضعیت جدید فضای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی امری گریزناپذیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی و بخشی از آن با عنوان دیپلماسی فرهنگی، جایگاه ویژه‌ای در جهان امروز دارد، افزود: با دیپلماسی فرهنگی قابلیت‌ها و موفقیت‌های کشورها به عنوان امتیازی در عرصه سیاسی و بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دیپلماسی فرهنگی فرآیندی موثر است که در آن فرهنگ ملت‌ها به جهان بیرون عرضه می‌شود و ویژگی‌های متمایز فرهنگی ملت‌ها در سطوح مختلف ترویج می‌شوند. بدون شک فرهنگ به عنوان یک ابزار تاثیرگذار و قدرتمند به یک دیپلماسی موثر تبدیل شده است. در واقع قابلیت‌ها و موفقیت‌های فرهنگی کشورها به عنوان امتیازی در عرصه سیاسی و بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در این میان دیپلماسی رسانه‌ای از اثرگذاری برحسته‌ای برخوردار است. اوآنا نیز به عنوان سازمانی بزرگ با گستره جمعیتی بالا می‌تواند به ابزار کارآمدی برای دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل شود.

او با بیان اینکه اوآنا به عنوان سازمانی والا و مستقل می‌تواند یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تقویت هم‌افزایی و همبستگی میان ملت‌ها و دولت‌ها باشد، گفت: با این رویکرد اوآنا می‌تواند در ساختی بزرگ‌تر و دامنه گسترده‌تر به افزایش همگرایی در همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای یک طرفه و جانبدارانه را به چالش بکشاند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان نشست هیات اجرایی اوآنا مصمم است تا از تجربه‌ها و ظرفیت‌های خود در راستای تقویت این سازمان استفاده کند تا عرصه خبررسانی درست و مبتنی بر واقعیت جای جریان‌سازی خبری یک‌سویه و یک‌جانبه را بگیرد.

صالحی در ادامه به بخشی از فعالیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه اطلاع‌رسانی و مطبوعات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اشاره کرد و گفت: هم اکنون در جمهوری اسلامی ایران 3800 رسانه مکتوب اعم از روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه و همچنین 31 خبرگزاری و 1300 پایگاه اطلاع‌رسانی فعال هستند. از مجموع 3800 نشریات مکتوب فعال 350 نشریه ورزشی، 75 نشریه مربوط به حوزه کودک و نوجوان، 10 نشریه مخصوص معلولان، 100 سایت هنری سینمایی ادبی، 90 نشریه ویژه خانواده و سرگرمی و 12 نشریه ویژه اقلیت های مذهبی همراه با یک روزنامه خاص اقلیت مذهبی در کشور فعال هستند. همچنین از مجموع 3800 رسانه مکتوب فعال 1400 نشریه با مدیر مسئولی بانوان اداره می شود که نشانگر حضور گسترده بانوان ایران اسلامی در عرصه رسانه است.

این گزارش تکمیل می‌شود.