به گزارش پارس نیوز، 

محسن امیری سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت بر تئاتر، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بحث توقیف یا رد صلاحیت نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» گفت: توقیف یک نمایش زمانی معنا دارد که مجوزی برای اجرای آن صادر و نمایش روی صحنه رفته بنا به دلایلی از ادامه اجرا متوقف شود. در این صورت می‌توان گفت: این نمایش توقیف شده است؛ اما درباره نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» اینگونه نبود.

وی افزود: این نمایش در بازبینی نتوانست مجوز اجرای خود را کسب کند. با اصرار گروه اجرایی، تصمیم بر آن شد که فرصتی دوباره برای اصلاحات نمایش داده شود. نهایتاً یک شب بلیت فروخته شد و با حضور ناظرین ارشاد اجرا رفت، ولی مورد قبول واقع نشد و به آن مجوزی برای اجرای عمومی داده نشد. پس توقیفی هم در کار نبود.

گفتنی است؛ نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» به کارگردانی امیر مهندسیان، پیش از این هم حواشی زیادی را به دنبال داشته است. این نمایش برای اولین بار در فروردین و اردیبهشت سال ۹۵ پس از قبولی در بازبینی، روی صحنه تئاتر باران اجرا رفت؛ اما پس از مدتی به علت خروج متن از چارچوب‌هایی که شورای نظارت تعیین کرده بود، چند روزی توقیف شد و پس از اصلاحات به اجرای خود بر صحنه باران ادامه داد.

پس از اجرای عموم در تهران، مهندسیان نمایشنامه خود را به درخواست یک کارگردان بسیجی اهل خرم آباد به دستش رساند تا این کارگردان بسیجی هم بتواند در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی لرستان، نمایشی در زمینه دفاع مقدس را به اجرا ببرد؛ اما باز هم کارگردانی این نمایشنامه با حواشی و اعتراضات زیادی از سوی روحانیون و افراد متدین همراه شد و عذرخواهی امیرمحمد سپهوندی، این کارگردان لرستانی را در پی داشت.

حالا نوبت به اجرا و کارگردانی دوباره این نمایشنامه در تهران توسط نویسنده اصلی یعنی امیر مهندسیان رسیده بود. او برای دومین بار می‌خواست نمایشنامه خود را در تهران به روی صحنه پالیز ببرد، ولی این نمایش تنها یک شب در تماشاخانه پالیز اجرا شد.

در خلاصه نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» آمده است:

چهارسرباز در زمان جنگ در منطقه مرزى پست می‌دهند و یک سال مرخصى نرفته اند. باد می‌وزد و ...

نمایشنامه «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» در زمینه ادبیات دفاع مقدس است؛ ولی ظاهراً جنبه‌های کمدی کار از چارچوبی که نمایش و نتایج آن باید داشته باشد، عدول کرده و دست ناظرین را برای تایید صلاحیت آن بسته است.

انتهای پیام/