به گزارش پارس نیوز، 
هادی مرزبان بازیگر و کارگردان پیشکسوت ایرانی، در خصوص علت انتخاب آثار ایرانی برای اجرا در کارنامه هنری خود گفت: جدیدترین کار ما «آمیزقلمدون» یکی از نمایش‌نامه‌های قدیمی زنده‌یاد اکبر رادی، نمایش‌نامه نویس و داستان نویس معاصر ایرانی است. کاری که حدود دو دهه پیش در چهارسوی تئاتر شهر اجرا رفته بود و این روزها مجدداً در ایرانشهر به صحنه می‌رود، تماشاچیان امروز ما به خصوص جوان‌ها این کار را ندیده‌اند و گمان می‌کنم این نمایش جذابیت‌های تئاتری خوبی داشته باشد.
 
این کارگردان پیشکسوت تئاتری در پاسخ به این سوال که جزو معدود کسانی است که آثار ایرانی را احیا می‌کند، گفت: من تا به امروز حدود 12 کار از زنده‌یاد اکبر رادی را به صحنه برده‌ام. معمولاً کارهای ایرانی انجام می‌دهم و معتقدم امروزه نیاز است که کارهای ایرانی را اجرا کنیم.
 
مرزبان در خصوص علت تمایل نسل جوان تئاتر به نمایش‌های غربی گفت: جوان‌ها تقصیری ندارند؛ مقصر یکسری اساتید جوان هستند که با رفتن از ایران خیلی زود هویت، شناسنامه و همه چیز را فراموش می‌کنند. خیال می‌کنند با چند سبک چه کار کردند، در این بین دانشجوی جوان هم شیفته غرب می‌شود؛ اینها متاسفانه کسانی هستند که شناختی از ادبیات و داشته‌های خودمان ندارند. البته که تئاتر ما تئاتر وارداتی و عاریه است؛ اما فراموش نکنیم که ما خودمان منابع بسیار خوبی مانند سعدی، فردوسی، مولانا و شیخ ابوسعید ابوالخیر برای اجرا داریم.
 
وی تصریح کرد: متأسفانه ما خیلی زود همه چیز را فراموش کرده و به دنبال مرغ همسایه هستیم که فکر می‌کنیم غاز است و چشممان را روی آن طرف باز کرده‌ایم. باور کنید من چند سال پیش که برای خواندن تاریخ بیهقی به سبزوار دعوت شدم، حدود چهل ایده تئاتری در این قصه‌ها پیدا کردم. حالا شما ببینید در مولانا و فردوسی، حتی قصص قرآن چه قصه‌ها، منابع و چه ادبیات خوبی داریم.
 
مرزبان اظهار کرد: درست است که تئاتر غرب بسیار عظیم است و جایگاه خود را دارد، اما ما نباید مقهور غرب باشیم. باید اول خودمان را بشناسیم، اطرافمان را ببینیم و سپس به آن سمت برویم. امیدوارم جوان‌ها برای این‌کار همت کنند. البته گاهی می‌بینم که کارهایی می‌کنند اما کم است. ضمن اینکه جوان‌ها نباید آویزان نام‌های بزرگ شوند تا خودشان را زیر نام آنها بزرگ کنند.
 
کارگردان نمایش «بنگاه تئاترال» در پاسخ به اینکه برخی معتقدند کار خارجی آسان‌تر مجوز می‌گیرد، گفت: بله؛ متاسفانه این موضوع درست است. اما خیلی نباید راحت از این موضوع بگذریم. باید یاد بگیریم کارمان را انجام دهیم. من امیدوارم شورای نظارت و اداره ارزشیابی فقط امر و نهی نداشته باشد و پشتیبان بچه‌های تئاتر باشد. دوره‌ای آنقدر سخت‌گیری‌ها زیاد بود که برخی عطایش را به لقایش بخشیدند. دوره‌ای هم به عنوان پشتیبان و روشنگر کنار ما بودند نه روبروی ما.
 
گفتنی است؛ هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر در جدیدترین کار خود «آمیزقلمدون» را به قلم زنده‌یاد اکبر رادی، نمایش‌نامه‌نویس معاصر کشور ، هر شب ساعت 21 در سالن استاد ناظر زاده کرمان به صحنه می‌برد.
 
انتهای پیام/