به گزارش پارس نیوز، 

محمد انشایی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه تهران با حداقل ۴۰ غرفه در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی کشور شرکت می کند، گفت:استان تهران با رشته‌های اصلی خود یعنی آبگینه، چرم، زیورآلات، منبت و معرق، سفال و سرامیک و کار‌های تزئینی روی سنگ در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی شرکت می‌کند.

وی افزود: ما دراستان تهران یک فرآیند ثبت نام برای حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی داریم و این فرآیند ثبت نام با اطلاع‌رسانی به همه صنعتگران شروع می‌شود البته مانند همه استان‌های دیگر، برخی از صنعتگران در عرصه بازرگانی بیشتر و پررنگ‌تر ظاهر می‌شوند و همین امر برای نمایشگاه تهران و نمایشگاه سایر استان‌ها اهمیت دارد. ما بستر را برای همه صنعتگران یکسان آماده می‌کنیم. چرا که هیچ فرقی برای ما بین صنعتگران وجود ندارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خاطرنشان کرد:نمایشگاه ملی صنایع دستی علاوه بر ایجاد بازار فروش برای صنعتگران، عرصه رقابتی میان صنعتگران به حساب می‌آید و موجب ترویج هر چه بیشتر کار در عرصه صنایع دستی است. مردم ما می‌توانند در نمایشگاه صنایع دستی از نزدیک با تولیدات عرصه صنایع دستی آشنا شوند بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی موجب رونق هر بیشتر صنایع دستی می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان انکه ممنوعیت واردات مواد اولیه صنایع دستی باعث کمبود مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان عرصه صنایع دستی شده است، گفت:در شرایط موجود صنعتگران عرصه صنایع دستی ترغیب می‌شوند از تولیدات تولیدکننده داخلی استفاده کنند یعنی برخی از مواد اولیه صنایع دستی که وارد می‌شد، تولیدکننده داخلی هم داشت، ولی هنرمندان به دلیل به وفور در دسترس بودن مواد اولیه وارداتی، کیفیت و قیمت نسبتا مناسب ترجیح می‌دادند که از مواد اولیه وارداتی استفاده کنند. از طرف دیگر صادرکننده نیز با افزایش قیمت دلار به صادرات صنایع دستی داخلی تمایل دارد و این دو مورد در کنار هم باعث رونق بخشیدن به امر تولید و صادرات صنایع دستی شده است.

انشایی اظهار کرد:امروزه با افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه در.صنایع دستی شاهد کاهش تولیدات هنرمندان هستیم البته امیدوارم که با مدیریت صحیح از این دوره گذر کنیم. معاونت صنایع دستی استان تهران نیز فراخوانی داده است و جدولی از میزان مصرف مواد اولیه صنعتگران تهیه کرده است و این بسته آماده ارائه به مرکز است. سپس نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و میزان وابستگی به مواد اولیه از لحاظ میزان مصرف ارائه می‌شود تا با توجه به نرخ ارز دولتی این میزان تأمین شود.

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی در تاریخ ۳ تا ۹ شهریور ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران واقع در بزرگراه چمران برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/