به گزارش پارس نیوز، 

 زایمان و تولد فرزند از رویدادهای مهم و به‌یادماندنی زندگی تمام مادران است که حتی با گذشت سالیان دراز هم با یادآوری آن لبخندی بر گوشه لبانشان نقش می بندد بنابراین انتخاب یک روش صحیح و منطقی برای نوع زایمان در حفظ سلامتی و جان مادر و نوزاد نقش بسزایی دارد.

در سال‌های قدیم که بیشتر مردم در روستا زندگی می‌کردند، زایمان‌ها به‌شکل طبیعی و حتی در منزل و توسط فردی به‌نام قابله انجام می‌شد بنابراین مادران پس از مدت کوتاهی استراحت و بدون کمترین عارضه زایمان به زندگی عادی خود بازمی‌گشتند.

اما این روزها با افزایش شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی بشر، مادران باردار تمایلی به انجام زایمان طبیعی ندارند و ترجیح می‌دهند زیر تیغ جراحی سزارین قرار بگیرند اما مدتی درد زایمان طبیعی را تحمل نکنند.

در مجموع آمار زایمان سزارین در کشور ایران زیاد است و این آمار برای استان همدان نیز این گونه است و گرایش مادران باردار به‌سمت سزارین رواج بیشتری دارد.

اما حوزه معاونت بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی هم بیکار ننشسته و راهکارهایی را برای ترویج و تشویق زنان باردار به زایمان طبیعی به‌کار گرفته است.

بیمارستان فاطمیه همدان از بیمارستان‌هایی است که روزانه چندین زایمان سزارین و طبیعی در آن انجام می‌شود و اقشار مختلف جمعیتی به آن مراجعه می‌کنند، بنابراین سری به این بیمارستان قدیمی و باسابقه می‌زنم تا از نزدیک در جریان گرایش و تمایلات مادران باردار به روش انتخابی نوع زایمان قرار بگیرم.

خانم یونسی مادر بارداری است که در ماه هشتم بارداری قرار دارد و برای انجام آزمایش به این بیمارستان آمده است.

یونسی در خصوص انتخاب نوع زایمانش به خبرنگار تسنیم گفت: 25ساله هستم و زایمان طبیعی را به‌عنوان زایمان انتخابی برگزیده‌ام، اما همه چیز بستگی به نظر پزشک و اتفاقات روز زایمان دارد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اول بارداری اصلاً به زایمان طبیعی فکر نمی‌کردم و از آن هراس داشتم اما وقتی در کلاس‌های آمادگی زایمان این بیمارستان شرکت کردم از شدت ترس و اضطرابم کاسته شد و توانستم با انتخاب زایمان طبیعی کنار بیایم.

این مادر باردار ابراز کرد: همه ما می‌دانیم که انجام زایمان طبیعی برای مادران سالم بسیار مفیدتر از زایمان سزارین است اما ترس از زایمان و مدت طولانی پروسه زایمان فیزیولوژیک مانع گرایش زنان باردار به این نوع زایمان شده است.

یونسی با بیان اینکه در کشورهای خارجی زایمان در آب وجود دارد و مادران با تحمل درد کمتری می‌توانند زایمان طبیعی را انجام دهند، گفت: اما متأسفانه در بیمارستان فاطمیه همدان زایمان در آب وجود ندارد و این ضعف بزرگی برای شهر ما به‌حساب می‌آید.

م. رهنورد از دیگر مادران بارداری است که تا چند روز دیگر فرزندش به‌روش سزارین متولد می‌شود و امروز برای معاینه به این بیمارستان آمده است.

این خانم 32ساله به خبرنگار تسنیم گفت: در سن 26سالگی به‌خاطر ترس از درد زایمان طبیعی، اولین زایمان سزارین را انجام دادم و فرزندم به دنیا آمد.

رهنورد افزود: اما امروز به‌خاطر انتخاب زایمان سزارین در چندین سال گذشته پشیمانم چراکه پس از انجام اولین سزارین باید زایمان‌های بعدی هم سزارین باشد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی در خصوص انتخاب نوع زایمان بسیار ضعیف بود و کسی نبود که ما را نسبت به عوارض زایمان سزارین آگاه کند و یا در خصوص روش‌های تسهیل زایمان فیزیولوژیک با ما سخن بگوید.

این خانم باردار گفت: میان بستگانم آن‌ها که زایمان طبیعی انجام دادند پس از یک الی دو روز استراحت می‌توانستند به‌راحتی راه بروند و به فرزند خود شیر دهند اما کسانی مانند من که تن به زایمان سزارین دلبخواهی دادند تا یک هفته الی 10 روز دچار دردهای کمری، سردرد، عدم تحمل سرما و حتی عفونت بخیه شدند.

رهنورد در توصیه به خانم‌های باردار اظهار داشت: سزارین همیشه نامطلوب نیست و در مواردی منجر به نجات جان مادر و فرزند می‌شود اما در موارد غیرضروری و دلبخواهی می‌تواند عوارض متعددی را نصیب مادر و نوزاد کند بنابراین از مادران باردار شکم‌اولی می‌خواهم که اشتباه من را تکرار نکنند و زایمان طبیعی را برای تولد فرزند خود انتخاب کنند.

کاهش مشکلات تنفسی و ابتلا به دیابت از مزایای زایمان طبیعی است

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زایمان طبیعی موجب افزایش هوش و هوشیاری نوزادان و کاهش مشکلات تنفسی و ابتلا به دیابت نوع یک آن‌ها می‌شود.

مهرانگیز زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، با بیان اینکه زایمان طبیعی به‌معنای رشد کامل و رسیده بودن جنین است، اظهار داشت: وقتی جنین از کانال زایمان عبور می‌کند باکتریهای محافظت‌کننده را به خود جذب می‌کند و نوزاد در مقابل مشکلات عفونی محیطی در آینده گارانتی می‌شود.

وی تصریح کرد: عبور نوزاد از مجرای زایمان موجب تحریک قلبی عروقی و افزایش گردش خون جنین می‌شود که یک آماده‌سازی برای نوزاد است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: نوزادانی که از روش طبیعی به دنیا می‌آیند علاقه بیشتری به رفتارهای مکش و گرفتن سینه مادر دارند و استرس داروهای بیهوشی به آن‌ها وارد نشده است.

زمانی با بیان اینکه داروهای بیهوشی تأثیر مخربی بر سلامت جنین می‌گذارد، ابراز کرد: در سزارین مادر باردار ناگزیر به دریافت دارو است اما در یک زایمان طبیعی ممکن است حتی ذره‌ای دارو به بدن مادر وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه پس از زایمان طبیعی تماس پوست با پوست مادر و نوزاد زودتر از زایمان سزارین انجام می‌شود، گفت: در زایمان طبیعی بلافاصله مادر به زندگی عادی خود بازمی‌گردد و پس از مدت کوتاهی قادر به فعالیت است اما این مدت زمان در زایمان سزارین بسیار بیشتر است.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: متأسفانه زنان به‌خاطر ازهم‌گسیختگی‌های کانال زایمان، به‌هم‌ریختگی استایل بدن و شل‌شدگی کانال از زایمان طبیعی فرار می‌کنند و به‌سمت سزارین گرایش دارند.

دولت باید هزینه ماما همراه را تقبل کند

زمانی با بیان اینکه طرح ماماهمراه برای کمک به ترویج زایمان طبیعی شکل گرفته است، ابراز کرد: اما همه مادران باردار توان پرداخت هزینه ماماهمراه را ندارند بنابراین دولت باید هزینه این خدمت را بپذیرد تا از جیب مردم هزینه نشود.

وی افزود: ماماهمراه به تکنیک تنفس و کم شدن درد بیمار کمک می‌کند و به‌عنوان یک همراه آموزش‌دیده مراقب اوضاع و احوال بیمار است.

متخصص بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ماماهمراه اجازه گرفتن زایمان را ندارد، تأکید کرد: عامل زایمان و مامای همراه با یکدیگر متفاوت است.

زمانی با تأکید بر اینکه "رسانه‌ها و صدا و سیما باید به‌کمک ما بیایند و به ترویج زایمان طبیعی کمک کنند"، گفت: خود ما هم به‌عنوان خدمت‌دهنده باید نگاهمان را به‌سمت زایمان طبیعی معطوف کنیم.

وی با هشدار نسبت به اینکه سزارین موجب چسبندگی‌های غیرطبیعی می‌شود، اضافه کرد: در شرایطی که چسبندگی‌های حاصل از سزارین تکرار شود مجبور به خارج کردن رحم می‌شویم.

آمار زایمان سزارین در همدان به 46درصد رسیده است

کارشناس مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سال 96، آمار زایمان سزارین در همدان 46 درصد و زایمان طبیعی هم 54 درصد گزارش شده است.

اعظم علی‌شیرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای ترویج زایمان طبیعی اقدامات تأثیرگذاری انجام داده است که مهم‌ترین آن فعال کردن کلاس‌های آمادگی مادران برای زایمان در بیشتر بیمارستان‌های استان بوده است.

وی تصریح کرد: ادامه بهینه‌سازی فضاهای بلوکه زایمان و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی برای متخصصان زنان و زایمان و ماماها از دیگر برنامه‌های ترویج زایمان فیزیولوژیک بوده است.

آمار 86درصدی زایمان طبیعی بی‌درد در رزن

کارشناس مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیمارستان رزن در انجام زایمان طبیعی بدون درد موفق عمل کرده است، گفت: بالاترین آمار انجام زایمان طبیعی بی‌درد در شهرستان رزن به 86 درصد رسیده است.

علی‌شیرزاد در خصوص زایمان طبیعی بی‌درد، تصریح کرد: در زایمان بدون درد، هنگام شروع درد مادر داروی مخصوصی به او تزریق می‌شود که پس از آن پروسه زایمان به‌راحتی و بدون درد انجام می‌شود.

وی افزود: این روش از زایمان عارضه چندانی را برای بیمار به‌همراه ندارد و تنها عارضه آن سردرد است که آن هم برای همه افراد رخ نمی‌دهد اما در مجموع این روش هم با نظر پزشک متخصص و معاینه بیمار انجام می‌شود.

کارشناس مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اجازه زایمان سزارین الکتیو یا دلبخواهی به بیمار داده نمی‌شود، گفت: مردم باید بدانند که زایمان فیزیولوژیک بهترین نوع زایمان برای مادران است.

علی‌شیرزاد افزود: معمولاً زایمان طبیعی کم‌عارضه‌ترین زایمان است و اگر پروسه زایمان به‌موقع و توسط پرسنل باتبحر مدیریت شود بدون شک مشکلی برای مادر و نوزاد پیش نخواهد آمد.

وی از اجرای طرح مامای همراه خبر داد و گفت: در این طرح چندین ماما با گذراندن دوره‌های آموزشی گواهی‌نامه ماماهمراه را کسب می‌کنند و به‌کمک مادران باردار می‌آیند.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 17 مرکز معرفی ماماهمراه در استان همدان وجود دارد، ابراز کرد: در این مراکز 252 مامای آموزش‌دیده فعالیت می‌کنند.

علی‌شیرزاد توضیح داد: ماماهمراه برای آموزش تکنیک‌های زایمان آسان به‌کمک بیماری می‌آید و در هر مرحله از زایمان روش‌های اصلاح وضعیت و پوزیشن‌های مختلف را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه طرح ماماهمراه در استان همدان موفق عمل کرده و از استقبال خوبی هم برخوردار بوده است، گفت: ماماهمراه ایمنی نوزاد و مادر را تأمین می‌کند و هر ماماهمراه می‌تواند از ماه‌های نخست بارداری تا یک ماه پس از زایمان به مادر باردار کمک کند.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: میزان خونریزی در زایمان طبیعی بسیار کمتر از زایمان سزارین است و عوارض بعد از زایمان نیز در زایمان طبیعی ناچیز است.

علی‌شیرزاد با اظهار اینکه برخی از مادران باردار از عدم رسیدگی به آن‌ها در اتاق زایمان ناراضی هستند، تصریح کرد: تعداد بیماران زیاد است و انتظار دارند که یک ماما بالای سر همه آن‌ها قرار بگیرد اما متأسفانه تعداد نیروها کم است و پاسخگوی این نیاز بیماران نیست.

وی گفت: در شرایطی که بیمار قادر به زایمان طبیعی نباشد و یا در پروسه زایمان مشکلی پیش آید، سریعاً متخصصان زنان و زایمان وارد شده و بهترین اقدام را انجام می‌دهند.

8 جلسه کلاس آمادگی زایمان برای مادران باردار برگزار می‌شود

کارشناس سلامت مادران باردار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 8 جلسه کلاس آمادگی زایمان برای مادران بارداری که در هفته 20 بارداری قرار دارند برگزار می‌شود.

معصومه قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: با افزایش آمار سزارین در سال‌های گذشته، دانشگاه علوم پزشکی اقدام به تجهیز 9 باب کلاس آمادگی زایمان فیزیولوژیک برای مادران باردار کرده است.

وی تصریح کرد: این آموزش‌ها توسط مربیانی که 60 ساعت دوره آموزشی را گذرانده‌اند به مادران باردار ارائه می‌شود.

کارشناس سلامت مادران باردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در سال 96، 38 درصد از مادران باردار شهری زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

قهرمانی با بیان اینکه نقش اصلی بهداشت آموزش زنان باردار و توانمند ساختن آنان است، گفت: متأسفانه برخی از مادران به‌خاطر عدم آگاهی و مهارت، به‌هنگام زایمان دچار مشکل می‌شوند.

پدران هم به کلاس‌های آمادگی زایمان می‌روند

وی با تذکر اینکه زنان باردار نیاز به حمایت‌های همسر خود دارند، ابراز کرد: پدران به‌عنوان یک همراه و همسر می‌توانند در غلبه بر ترس و کاهش استرس زنان مؤثر باشند بنابراین یک جلسه از این کلاس‌ها مربوط به پدران و ایفای نقش حمایتی آنان است.

کارشناس سلامت مادران باردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برگزاری این کلاس‌های آموزشی به مادران کمک می‌کند تا روش درستی را برای نوع زایمان خود برگزینند و از زایمان‌های سزارین الکتیو پیشگیری شود.

قهرمانی تصریح کرد: تا سال 97 باید 30 درصد از جمعیت شهری را زیر پوشش کلاس‌های آمادگی زایمان قرار می‌دادیم که خوشبختانه توانستیم 38 درصد از جمعیت مادران باردار شهری را زیر پوشش دهیم، اما تا پایان سال 98 باید صددرصد این افراد را پوشش دهیم.